کمک‌های بین‌المللی به داد تالاب ایرانی رسید

۱۳۹۹/۰۲/۰۱ - ۲۳:۵۶:۳۹
کد خبر: ۹۹۰۹۹۰
کمک‌های بین‌المللی به داد تالاب ایرانی رسید
در سال‌هایی که وضعیت تالاب هامون بحرانی شده، تلاش‌های بین‌المللی نیز در این منطقه برای احیای آن صورت گرفته و سازمان ملل نیز بودجه‌ای 10 میلیون دلاری برای آن اختصاص داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ اختصاص 10 میلیون یورو توسط اتحادیه اروپا برای اجرای پروژه ارتقا مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌‌های جایگزین جوامع محلی در حوضه آبریز تالاب‌ بین‌المللی هامون واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان امیدها در رابطه با احیای این منطقه را زنده کرد.

در این راستا سند همکاری پنج ساله بین معاونت دریایی و برنامه توسعه ملل متحد امضا شد و قرار است کارگروهی مشترک اجرای آن را برعهده گیرد.

مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان محیط زیست کشور، در این خصوص گفت: تلاش‌های بسیاری در داخل کشور طی سالیان اخیر برای حفظ تالاب هامون انجام شده و از سوی دیگر نیز سازمان‌های بین‌المللی فعالیت‌هایی برای احیای این زیست بوم انجام داده‌اند.

او افزود: موضوع آب‌ها و تالاب‌هایی که میان چند کشور مشترک است همواره یکی از مباحث چالش برانگیز در جهان بوده و هامون نیز از این مقوله مستثنی نیست. بر همین اساس سازمان‌های بین المللی موظف به کمک به این مجموعه‌ها شده‌اند.

باقرزاده ادامه داد: همکاری محیط زیست با سازمان ملل در قالب دفتر توسعه و عمران منطقه‌ای سازمان ملل است که در تمامی کشورها از جمله ایران دفتر دائمی دارد. به همین دلیل ایران حق دارد از کمک‌های این مجموعه استفاده کند.

او گفت: در این پروژه سازمان ملل یک حامی مالی است و مجری این امر نخواهد بود بلکه کارشناسان خبره در این زمینه مورد حمایت قرار می‌گیرند و کارگروه مشترکی با نظر ایران و سازمان ملل تشکیل می‌شود تا طرح احیا را اجرایی کنند. 

مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌ها با تبیین اقدامات لازم در این عرصه اظهار کرد: رویکرد این پروژه توسعه حوزه آبریز و بهبود وضعیت کشاورزی این منطقه است. حفظ و احیای این تالاب نیز اولویت دارد و در کنار آن تنظیم و تدوین اسنادی برای پیشبرد مذاکرات ایران و افغانستان در مورد تالاب هامون خواهد بود.

باقرزاده خاطرنشان کرد: ایران مطالعات زیادی در حوزه هامون انجام داده اما به علت اینکه این تحقیقات داخلی بوده شاید کشور مقابل آن‌ها را نپذیرد به همین علت سازمان ملل اسنادی مستند نیز تدوین خواهد کرد.

او افزود: ایران در پائین تالاب هامون قرار داشته و حق آب از رودخانه هیرمند دارد و باید پیگیر این مسئله باشد تا قسمت اعظم این تالاب که در ایران واقع است از بین نرود. به همین علت همواره به صورت جدی پیگیر احیای این تالاب بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت و احیای تالاب‌ها گفت: از سوی دیگر ایران عضو کنوانسیون رامسر است و با وجود اینکه مصوبات این کنوانسیون الزامی نیست اما جنبه اخلاقی امر ما را مجاب می‌کند که به دنبال حفظ تالاب‌ها و احیای آن‌ها باشیم.

باقرزاده یادآور شد: دولت نیز تلاش‌های بسیار موثری در این عرصه داشته و به لطف بارندگی‌های یک‌سال گذشته وضعیت تالاب‌های کشور به مراتب بهتر شده است. در این زمینه لایروبی نیز صورت گرفته و با کمک مرزبانی، وزارت کشور و محیط زیست اقدامات مهمی انجام شده است.

به گفته او در این منطقه بسیاری از معیشت ها به تالاب هامون وابسته است.

این مدیر سازمان محیط زیست با بیان اینکه باید چرخه اقتصادی و چرخه زیست محیطی را به تعادل برسانیم، افزود: این پروژه مدیر مستقلی خواهد داشت که با نظر مشترک ایران و سازمان ملل تعیین می‌شود.

باقرزاده در پایان گفت: در زمان حال به دنبال انجام مقدمات این طرح هستیم و مدیر این مجموعه هنوز مشخص نشده است. در مدت زمان پنج سال قرار است 10 میلیون یورو صرف این هزینه شود. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز