رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

تمام پیش دبستانی‌ها باید زیر نظر آموزش و پرورش باشد

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۱۲:۴۴:۰۲
کد خبر: ۹۹۱۴۱۷
تمام پیش دبستانی‌ها باید زیر نظر آموزش و پرورش باشد
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: یکی از مشکلات ما پیش دبستانی‌هایی است که زیرنظر بهزیستی است. مهم است که پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی تحت پوشش آموزش و پرورش باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محمدحسن عظیم عراقی در جلسه شورای سیاستگذاری «طرح سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان و پیش دبستانی در سال آینده» که امروز به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد به ارائه آماری از نتایج سنجش سلامت سال ۹۸ پرداخت و گفت: تعرفه سال گذشته سنجش ۳۰ هزار تومان بود که ۷۵ درصد تمام بها، ۱۰ درصد نیم بها و۵ درصد سهمیه کاملاً رایگان به استان‌ها داده شد. سال گذشته برچسب سنجش رایگان در مناطق سیل زده لرستان، خوزستان، گلستان و مناطق زلزله زده کرمانشاه در اختیار استان‌ها قرار گرفت. ۲۷ هزار دانش آموز عشایر نیز برچسب سنجش رایگان داشتند. در مناطق کمتر برخوردار نیز تعدادی برچسب رایگان شارژ شد که در مجموع به بیش از ۶۱ هزار مورد رسید.

وی ادامه داد: در بخش پیش از دبستان بیش از ۳۷۸ هزار نفر و در بخش بدو ورود به دبستان بیش از یک میلیون و ۵۸ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این سنجش ۱۰ درصدشان ارجاع تخصصی به بخش هوش، ۲.۱ درصد ارجاع تخصصی به بخش شنوایی و ۴.۳ درصد ارجاع تخصصی به بخش بینایی داشتیم. در مجموع ۱۶ درصد ارجاع تخصصی در بخش شنوایی، هوش، بینایی و جسمی و حرکتی داشتیم که هزینه‌ای هم ندارد. در سال طرح سنجش سال گذشته، ۹۳.۸ درصد راست دست و مابقی چپ دست تشخیص داده شدند.

وی بخش دیگری از آمار اشاره کرد و گفت: در میان نوآموزان ایرانی سال گذشته، ۴.۴ درصد دارای مادر بیسواد و ۳.۴ درصد دارای پدر بیسواد بودند. همچنین طبق غربالگری ما کوتاهی قد شدید در نوآموزان بدو ورود ۰.۳ درصد (۳۵۸۱ نفر) و در پیش دبستانی ۰.۲ درصد (۷۸۰ نفر) است. نرخ لاغری شدید در بدو ورود به دبستان ۱.۴ درصد (۱۵ هزار و ۱۵۵ نفر) و در پیش دبستانی ۱.۳ (۴۷۸۴ نفر) درصد بود. نرخ چاقی شدید نیز در دوره بدو ورود به دبستان ۵.۵ درصد (۵۸ هزار ۴۸۴ نفر) و در پیش دبستانی ۴.۷ درصد (۱۷ هزار و ۸۰۲ نفر) بوده است.

وی در پایان گفت: ۶۰ هزار مرکز در سال ۹۹ اقدام به نوبت گیری برای سنجش می‌کنند و ۲۰۰۰ پایگاه سنجش فعال در سطح کشور داریم. نزدیک به چهار میلیون مراجعه طی سه ماه برای سنجش سلامت نوآموزان خواهیم داشت.

در ادامه جلسه رضوان حکیم‌زاده معاون اموزش ابتدایی اموزش و پرورش از رایگان بودن سنجش سلامت نوآموزان عشایر قدردانی کرد و گفت: طبق آمار در سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد پیش دبستانی‌ها سنجش شده‌اند. با توجه به نرخ پوشش ۷۰ تا ۷۴ درصدی پیش دبستانی در کشور این امکان وجود دارد که سنجش ۶۰ درصد مابقی نیز انجام شود.

وی با اشاره به اینکه جهش تحصیلی مورد قبول از نظر علمی نیست، گفت: نباید کودکان را بدون توجه به پرورش همه ابعاد به بزرگسالی پرتاب کنیم. از بیش از ۱۰ هزار نفری که در آزمون جهش تحصیلی شرکت می‌کنند بسیاری مردود می‌شوند و به لحاظ هوشی برچسب می‌خورند و ما داریم در حق اینها ظلم و آنها را از رشد طبیعی محروم می‌کنیم.

سیدجواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیز در این جلسه گفت: بیش از ۲۰ هزار نیروی انسانی متخصص داریم که یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز پیش دبستانی و نوآموز بدو ورود به دبستان را مورد غربالگری قرار می‌دهند. نرخ پوشش سال گذشته ۹۷.۶ درصد بود. برای سال ۹۹ پوشش ۹۹ درصدی را هدفگذاری کرده ایم.

وی ادامه داد: داده‌های حاصل از سنجش باید در اختیار همه ذی نفعان قرار بگیرد و سازمان شیشه‌ای داشته باشیم. اطلاعات غربالگری‌ها باید تا سطح مدرسه در دسترس باشد. وقتی بیماری‌ها و اختلالاتی را شناسایی می‌کنیم، اما در مراحل بعدی، تحصیل دانش آموز را رها می‌کنیم وی گرفتار تبعاتی خواهد شد که یکی از آنها برچسب زنی است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه یکی از مظلوم‌ترین اقشار ما دیرآموزها هستند که بین پنج تا هفت درصد دانش آموزان ما را در برمی‌گیرند، گفت: اینها تقریباً رها می‌شوند؛ اما با همکاری معاونت ابتدایی برای مراقبت و پیگیری وضعیت آنها هدفگذاری‌هایی انجام داده‌ایم. دیر آموزها از سال گذشته در ۷۴۰ مرکز یادگیری پذیرش می‌شوند و مورد توجه جدی‌اند. پوشش کمی و کیفی در مراکز اختلالات یادگیری خواسته مهم ماست.

وی ادامه داد: جهش تحصیلی برخی انتقادها را به لحاظ تربیتی به دنبال دارد و باید نامه مشترکی با معاونت آموزش ابتدایی آماده و موضوع جهش را کلاً حل کنیم. چه آنها که در آزمون جهش قبول می‌شوند و چه آنها که مردود می‌شوند هردو برچسب می‌خورند. روزی باید به این نقطه برسیم که دانش آموز عادی، تیزهوش و دیرآموز با هم سر یک کلاس بنشینند و معلمان ترکیبی و چندمهارتی تربیت کنیم که به آنها آموزش دهند.

وی همچنین با بیان اینکه افزایش پوشش تحصیلی و سنجش پیش دبستانی نیز حائز اهمیت است، اظهار کرد: یکی از مشکلات ما پیش دبستانی‌هایی است که زیرذنظر بهزیستی است. مهم است که پیش دبستانی به عنوان یک دوره رسمی تحت پوشش آموزش و پرورش باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز