رئیس جمعیت هلال احمر:

غربالگری هفت و نیم میلیون خودرو در مبادی استان‌ها/ درگیری ۲۵ استان با سیل در روزهای کرونایی/ احتمال اعزام ۳۸ هزار نفر به حج

۱۳۹۹/۰۲/۱۶ - ۱۲:۰۱:۴۶
کد خبر: ۹۹۷۷۹۷
غربالگری هفت و نیم میلیون خودرو در مبادی استان‌ها/ درگیری ۲۵ استان با سیل در روزهای کرونایی/ احتمال اعزام ۳۸ هزار نفر به حج
کریم همتی با اشاره به غربالگری هفت و نیم میلیون خودرو در مبادی استان‌ها از احتمال اعزام 38 هزار نفر به حج خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری با خبرنگاران  با اشاره به اقدامات این جمعیت،اظهار کرد: کار در هلال احمر با سختی فراوانی همراه است اما کمک رسانی به مردم آن را شیرین می کند. هلال احمر نزدیک به 10 هزار نفر نیروی انسانی دارد اما 600 هزار نیروی داوطلب نیز در کنار این پرسنل به خدمت رسانی مشغول هستند.

او افزود: تمام تلاش خود را خواهیم کرد تا حواشی ایجاد شده پیرامون هلال احمر کنار برود و مردم بار دیگر بتوانند به این سازمان اعتماد کنند. در روزهایی که سازمان با مدیریت جدید آغاز به کار کرد درگیر بیماری کرونا بودیم.

به گفته رئیس جمعیت هلال احمر مسائل آموزشی در راس امور قرار گرفت و این آموزش ها به 68 میلیون نفر تسری پیدا کرده است.

همتی اشاره به وظیفه هلال احمر در خصوص کنترل مبادی ورودی و خروجی استان ها گفت: 3400 نفر از پرسنل ما در 13 استان این غربالگری را در دستور کار قرار دادند و ماموریت با موفقیت انجام شد. طی این ماموریت هفت و نیم میلیون خودرو کنترل شد.

او افزود: هلال احمر با تلاشی که در راستای مقابله با کرونا انجام داد بار دیگر جایگاه خود را بدست آورد.

رئیس جمعیت هلال احمر ضمن بیان آمادگی هلال احمر در بحران سیل گفت: تدابیر پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفت و با وجود اینکه 25 استان درگیر سیل شده بودند اما خوشبختانه با تلاش های فراوان توانستیم از وضعیت بحرانی فاصله بگیریم.

این مقام مسئول افزود: در راستای مقابله با کرونا و سیل توانستیم از سرمایه اجتماعی بهترین بهره را بگیریم. مردم و خیرین بیشترین کمک ها را به هلال احمر انجام دادند همچنین بیش از 24 موسسه خیریه واسطه هلال احمر و مردم شدند و منابع خوبی به کمک هلال احمر آمد.

همتی گفت: تا کنون بیش از 500 میلیارد ریال کمک های غیر نقدی و 300 میلیارد ریال کمک های نقدی به دستان هلال احمر رسید. این منابع از همان روز اول بحران میان مردم توزیع شد.

او تاکید کرد: در این بحران با وجود اینکه تمامی کشورها درگیر کرونا بودند اما کمک های بین المللی نیز به یاری ما آمدند و چین قطر و کویت در این عرصه حضور پر رنگ تری داشتند.

به گفته همتی تا کنون 112 محموله کمکی به دستان هلال احمر رسیده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کمک‌هایی که برای سیل کرمان اهدا شده بود به صورت کامل در همان محل هزینه شد.

او افزود: بواسطه سیل و سایر بحران‌ها زیرساخت‌های هلال احمر آسیب دید این در حالی است که  سازمان به 1000 میلیارد تومان نیاز دارد تا بتواند به ایده آل خود برسد که به علت وضعیت مالی نامناسب کشور این امر در حال حاضر ممکن نیست.

همتی با اشاره به کمبود نیروی چهار هزار و صد نفری در 593 پایگاه  بیان کرد: در این رابطه موافقت شورای عالی کسب شد و مقرر گردید تا هزار نفر در این راستا استخدام شوند. این افراد داوطلب و پس از گذراندن دوره های لازمه جذب خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد: به صورت سر زده در روزهای گذشته به استان قزوین مراجعه کردیم و آمادگی آن ها مورد سنجش قرار گرفت و مانور مقابله با زلزله انجام شد و در این مانور برخی مدیران با 30 دقیقه تاخیر آماده شدند و برخی دیگر نیز به آماده باش نرسیدند و این ضعف در حال حاضر در مجموعه ما وجود دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: سازمان باید بر نیروهای داوطلب تکیه بیشتری داشته باشد و ما نیز در راستای آموزش آن ها همه امور را به صورت تمام و کمال انجام  می دهیم.

او گفت: در قانون جدید مدیریت بحران وظایفی جدید به هلال احمر واگذار شده است. در زمینه های آموزش و جمع آوری کمک ها در گذشته صرفا کمک کننده بودیم اما در حال حاضر مسئول این امر شده‌ایم.

همتی تصریح کرد: در عرصه مبارزه با کرونا سایر ارگان‌ها نیز با تمام امکانات وارد عرصه شدند. هلال احمر 250 هزار بسته 300 هزارتومانی در سطح کشور با اتکا به کمک های مردم و کمک های بین المللی توزیع کرد همچنین به 500 هزار بیمار سرطانی صعب العلاج هم این بسته ها اهدا شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به امدادرسانی به سیل زدگان از یک فروردین تا 14 اردیبهشت گفت: 60 درصد حوادث جاده ای بواسطه کرونا کاهش یافت و به 7350 نفر اسکان موقت اعطا شد و بیش از 2000 نفر از حوادث جاده ای نجات یافتند.

رئیس جمعیت هلال احمر بیان کرد: بارندگی های سال 98 در 80 سال اخیر بی سابقه بود بنابراین این کاهش ماموریت های محسوس به این علت است و در امدادرسانی در بخش کوهستان ماموریت های نجات 40 درصد افزایش یافت و در این عرصه نیز توانستیم با موفقیت ظاهر شویم.

همتی افزود: در سال جاری به احتمال زیاد مقوله حج کنسل شود اما ممکن است حج با تعداد افراد کمتر و مختص به افراد زیر 60 سال باشد. با این وجود ممکن است 38 هزار نفر از کشورمان به حج اعزام شوند. اگر به صورت کلی حج کنسل نشود از هفته آینده اقدامات تامینی در این راستا انجام خواهد شد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد : برخی از درآمدهای این سازمان به خصوص در عرصه دریایی به صفر رسیده است و حتی سازمان ممکن است در پرداخت حقوق پرسنل نیز به بن بست بخورد و شرکت های زیرمجموعه هلال احمر طبق اصل 44 واگذار شوند.

همتی ضمن تذکر به کلیه مدیران گفت: که هر کسی که مشکل مالی و اقتصادی دارد به شخصه استعفا دهد زیرا سازمان از اینگونه حواشی باید دور باشد.

او افزود: اختیارات من 10 درصد در سازمان بود و این امر در نخستین جلسه توسط شخص من به 5 درصد کاهش یافت زیرا سازمان در اولویت قرار دارد.

این مقام مسئول در مورد کمک های بین المللی گفت: غالب محموله ها تجهیزات حفاظتی بود که در اختیار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفت. متاسفانه کمک های مالی با بن بست هایی همراه شد و این ریشه در تحریم ها دارد. آرزو می‌کنیم آمریکا از شر کرونا خلاص شود اما گویا مسئولین این کشور عبرت نمی گیرند.

همتی تاکید کرد : از این پس افراد حقیقی و حقوقی برای جمع آوری کمک های مردمی باید از هلال احمر مجوز اخذ کنند و دادستانی نیز در این راستا همکاری لازم را انجام داده است.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: با توجه به مشکلات داخلی نتوانستیم به کشورهای همسایه در راستای مقابله با کرونا کمک کنیم اما پیش از ورود کرونا به کشور، کمک هایی به چین داشتیم و پس از درگیر شدن ایران به کرونا، چین ده ها برابر کمک های ایران به ایران کمک کرد.

او افزود: در جاهایی که وزارت بهداشت با محدودیت تامین دارو مواجه بود هلال احمر توانست کمک رسانی  و کمبودها را جبران کند.

همتی ادامه داد: با دستور رئیس جمهوری به جنوب استان کرمان عازم شدیم و این منطقه که از نظر بهداشتی با مشکل روبرو بود که به صورت ویژه به آن رسیدگی شد.

رئیس جمعیت هلال احمر در پایان گفت: در رابطه با موج دوم کرونا مشکل خاصی نخواهیم داشت و در این رابطه آموزش ها آغاز شده است. با توجه به کاهش مبتلایان در ایران در آینده تلاش هایی برای کمک به کشورهای همسایه انجام خواهیم داد. کشورهای بسیار زیادی قصد کمک به ایران را داشتند اما زور تحریم ها به قدری زیاد بود که کشورها در ارائه کمک عاجز شده بودند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز