محله هرندی، آبستن انواع مشکلات و معضلات شهری؛

از زندگی در این محله راضی نیستیم؛ مسئولان به فکر ما نیستند

۱۳۹۹/۰۲/۱۹ - ۱۳:۵۹:۵۱
کد خبر: ۹۹۸۹۴۶
از زندگی در این محله راضی نیستیم؛ مسئولان به فکر ما نیستند
کرونا و حضور افراد دوره گرد و معتاد، اضطراب تردد در خیابان‌ها و کوچه‌های محله هرندی را بیشتر کرد. محله هرندی یکی از محله‌های قدیمی و با اصالت منطقه دوازده تهران است. این محله که در احاطه بازار بزرگ تهران و مراکز خرید قرار گرفته، گویا مدتی است که فراموش شده است. لازم به ذکر است این محله به تنهایی یک شاهراه درون شهری محسوب می‌شود چرا که در نزدیکی آن مترو خط یک و هفت و همچنین خط 2 بی آر تی قرار دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا، یک شهروند منطقه ۱۲ با این مقدمه برای برنا نوشت:  چهار ضلع این محله نیز به گونه ای با چهار قطب اقتصادی تهران (بلور فروش‌ها از سمت میدان شوش، بازار بزرگ از ضلع خیابان خیام، خرما فروش ها و بنکداران مواد غذایی از ضلع خیابان وحدت اسلامی و صنف آجیل و خشکبار و مواد پروتئینی از محدوده خیابان صاحب جمع) همسایه است.

این روزها که کرونا و ترس از ابتلا به آن آرامش ذهنی هموطنان‌مان را مختل کرده است؛ ساکنین محله هرندی، بیش از دیگر شهروندان در اضطراب هستند. چراکه آنها وقت و بی وقت، در هر کوی و برزنی شاهد دوره گردها، معتادین و کارتن خواب‌هایی هستند که در مورد ابتلای به ویروس کرونا، جزو افراد با درجه ریسک بالا شناخته می‌شوند.

البته که هم زیستی اجباری اهالی این منطقه و معتادین و دوره گردها به همین مرحله ختم نمی‌شود و این افراد غالبا در فصل سرما جهت گرم کردن خود نسبت به روشن کردن آتش اقدام می‌کنند که آثار آن در کوچه‌ها نیز مشاهده می‌شود. البته که متاسفانه رفتارهای پرخطر این جماعت، مثل ادرار و مدفوع کردن در مقابل ساختمان‌ها نیز، یک تهدید جدی برای سلامت ساکنین محله است. از تبدیل شدن کوچه‌های هرندی به محل خواب زن و مرد معتاد و دوره گرد می گذریم.

اگرچه شهردار منطقه 12 به تازگی از رضایت ساکنین این محله صحبت کرده، اما باید با صدای رسا و مسالمت آمیز به ایشان اعلام کرد اهالی هرندی هیچ وقت از خدمات شهری راضی نبوده‌اند.

چندی پیش آقای علی‌محمد سعادتی، در واکنش به بهم ریختگی وضع زباله‌های این محله، عدم همکاری مردم و حضور کارگاه‌ها را دلیل اصلی انباشت زباله اعلام کرده‌اند، اما باید از ایشان پرسید چه کسی مسئول نظارت به تغییر کاربری های غیر قانونی و ایجاد کارگاه‌های تولیدی و انباری های متعدد در این محله است؟

هرچند می‌توان از این موضوع عبور کرد و مردم را در نهایت مقصر دانست، اما آیا آبگرفتگی معابر و مسدود شدن تردد در کوچه‌های این محله در روزهای بارانی هم تقصیر مردم است؟ وضعیت دیوارها و نماهای آتش گرفته ساختمان‌ها چطور؟

همچنین در خصوص دسترسی به خدمات شهری مثل میدان میوه و ترباره هم بهتر است که آقای شهردار توضیح دهند. متاسفانه محله هرندی و حتی محله‌های اطراف (سنگلج، پامنار و...) فاقد میدان میوه و تره‌بار بوده و همین موضوع زمینه حضور وانت بارهایی همراه با بلندگو که آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند را فراهم کرده است. ضمنا این موضوع به همینجا ختم نمی‌شود و اهالی محله شاهد مافیای شهرداری در زمینه دریافت وجه بابت فعالیت این افراد مزاحم آسایش و آرامش مردم هستند.

معضلات شهری این محله به لایه‌های زیرین هم نفوذ کرده. به‌طور مثال کارگران برخی از نانوایی‌های این محل؛ طبق مشاهده ساکنین در ساعات پایانی شب، به زباله‌گردی مشغول هستند. این موضوع یک تهدید برای سلامت اهالی است. علاوه بر این، ضعف نظارتی و یا عدم تعامل بین دستگاه‌های مربوطه، از لحاظ اقتصادی نیز به خانوارهای این محله زیان جبران ناپذیری رسانده است. چراکه در همین اوضاع کرونایی و راکد بازار اگر متوسط قیمت مسکن در شهر تهران را 14 میلیون تومان در نظر بگیریم، قیمت هر متر مربع آپارتمان در این محله نهایتا به 6 میلیون تومان می‌رسد. در واقع مشکلات ریشه‌ای محل و عدم رفع آنها سبب کاهش ارزش سرمایه ساکنین این محله شده و گویی افراد دارای ملک مسکونی در این محل، علاوه بر تورم عمومی جامعه، از یک تورم ساختاری هم برخوردار بوده و روز به روز ارزش دارایی آنها، رو به نزول است. علاوه بر این باید از شهردار منطقه درخواست کرد، به طور ناگهانی و بدون خبر قبلی از محله بازدید به عمل بیاورند. چرا که برخی شورایاری محله در زمینه بروز مشکلات محل شفاف عمل نکرده و همیشه در پی سرپوش گذاشتن بر مطالبات مردمی هستند.

خبرگزاری برنا: نام این شهروند منطقه 12 نزد خبرگزاری برنا محفوظ است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز