رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی:

تقویت بدنه اجتماعی و تهیه مانیفست و برنامه راهبردی اولویت جریان اصلاحات است

۱۳۹۹/۰۸/۰۵ - ۰۷:۱۵:۲۱
کد خبر: ۱۰۷۸۰۸۲
تقویت بدنه اجتماعی و تهیه مانیفست و برنامه راهبردی اولویت جریان اصلاحات است
رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی با اشاره به نیاز جریان اصلاحات به آسیب شناسی تصمیمات و رویکردهای گذشته گفت: اصلاح طلبان در مقطع کنونی با مجموعه ای از چالش ها و مشکلات روبه رو هستند که فاصله با بدنه اجتماعی و شکاف ایجاد شده با مردم به دلیل فضای ناامیدی که در جامعه درخصوص اصلاح امورکشور ایجاد شده است مهمترین آن به شمار می رود.

محمد سالاری، رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی ایران اسلامی در جلسه "ایران،سیاست" حزب ندای ایرانیان، گفت: جریان اصلاحات بعد از دوم خرداد 76  با فراز و فرودهای بسیاری در انتخابات های مختلف مواجه شده است و در بسیاری موارد توانسته علاوه بر بدنه جریان و نیروهای پیشران اصلاح طلب، نسبت به جذب آرای خاکستری جامعه نیز موفق عمل کند هرچند که در شرایط متفاوت مجبور به انتخاب بین خوب و خوب تر و در مواردی گزینش بین بد و بدتر شده است.

وی با تاکید بر تاثیر قدرت گرفتن نهادهای انتصابی در کاهش اختیارات نهادهای انتخابی برای تحقق مطالبات مردم اظهار داشت : متاسفانه به دلیل عدم تحقق وعده هایی که در چهار دهه گذشته از سوی دولت های مخنلف و مجموعه نظام به مردم داده شد، امیدواری جامعه به اصلاح رویکردها و بهبود شرایط حتی از سوی جریان اصلاحات هم رنگ باخته است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران علاوه بر نقد درون جریانی، تهیه مانیفستی با اجماع حداکثری احزاب اصلاح طلب را ضروری دانست و در این زمینه گفت: با گذشت بیش از دو دهه از دوم خرداد 76، تهیه برنامه راهبردی جریان اصلاحات که علاوه بر اعلام شفاف و صریح مواضع این جریان، تحقق مطالبات مردم و حل مشکلات کشور را نیز راهبری کند باید اولویت اصلاح طلبان باشد.

سالاری در همین راستا افزود: با کناره گیری رئیس و نائب رئیس شورای عالی سیاستگذاری، شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای تدوین این برنامه راهبردی، اقدام به برگزاری سلسله جلسات و نشست هایی با حضور نخبگان و صاحب نظران جریان اصلاحات کرده است.

رئیس شورای مرکزی حزب همبستگی تصمیم گیری در خصوص تشکیل نهاد تصمیم ساز با ساختاری منسجم و پایدار برای جریان اصلاحات را موضوع مهم دیگری دانست که باید نسبت به آن اقدام عاجل صورت بگیرد و افزود: در سال های گذشته شعسا و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در مقاطع مختلف نسبت به تصمیم سازی ها اقدامات مناسبی را انجام داده اند و در کنار آن نیز بحث تشکیل پارلمان اصلاحات نیز مطرح شده است که باید با محوریت احزاب به یک جمع بندی نهایی رسید و پس از آن فرماندهی و رهبری جریان اصلاحات را به سرانجام رساند.

سالاری با تاکید بر اینکه باید برخی به ظاهر اصلاح طلبانی که نسبت به اجرای اهداف جریان تعلل دارند و به هویت اصلاح طلبی وفادار نیستند از قطار اصلاحات پیاده شوند،  گفت: اصلاح طلبان واقعی باید صدای عموم جامعه باشند و ارائه برنامه نجات ایران را در دستور کار خود قرار دهند تا موفق به جلوگیری از ریزش طرفداران و تقویت بدنه اجتماعی شوند.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با اشاره به انتخابات 1400 گفت: همانطور که اشاره کردم اولویت جریان اصلاحات تقویت بدنه اجتماعی و تهیه مانیفست و برنامه راهبردی جریان است و برای معرفی کاندیداهای ریاست جمهوری عجله ای ندارد.

وی تدوین ساز و کاری برای تعامل با مجموعه حاکمیت را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: پس از ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی که به نوعی دغدغه های جریان اصلاحات را با مقام معظم رهبری و هسته مرکزی قدرت مطرح می کرد، این ارتباط به صورت مستمر و تعریف شده وجود ندارد و ضروری است که اصلاحات به عنوان یکی از جریانات درون نظام، که هم در پیروزی انقلاب اسلامی و حوادث پس از آن مانند دفاع مقدس در کنار مردم و امام(ره) و رهبری قرار داشته است، در این خصوص چاره اندیشی کند و علیرغم انتقاداتی که به جریان رقیب برخی از ارکان تصمیم گیری در کشور دارد، ارتباط و تعامل خود با حاکمیت را ترمیم کند.

وی ادامه داد: البته در تحقق این امر باید از سوی مقابل هم تعامل لازم صورت بگیرد و ارکان قدرت، نگاه براندازانه نسبت به اصلاح طلبان را کنار گذاشته و از شکل گیری مسیر تعامل و گفتگو در جهت تامین منافع ملی حمایت کنند.

محمد سالاری با اشاره به تفاوت دیدگاه ها در خصوص راهبردهای جریان اصلاحات برای آینده گفت: چندین نگاه در طیف متکثری همچون اصلاح طلبان وجود دارد. برخی از اصلاح طلبان اعتقاد دارند که ما باید در فرآیند انتخابات 1400 بدون هیچگونه پیش شرطی حتی با رویکرد ائتلافی و استفاده از کاندیدای اجاره ای ورود کنیم که البته این نگاه از جایگاه حداقلی در میان اصلاح طلبان برخوردار است.  

وی ادامه داد: نگاه دیگری هم وجود دارد که آن هم حداقلی است و تاکید دارد که اساسا فضای عمومی کشور و فرآیندتصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها به نحوی شده که امیدی به اصلاح وجود ندارد و لذا باید عطای انتخابات را به لقای آن بخشید 

و صبر پیشه کرد تا کسانی که فکر می کنند باید جایگزین نهادهای انتخابی شوند و مردم را از تصمیم گیری باز می دارند و اعتقاد  دارند که انتخاب مردم انتخاب درستی نیست و مردم اشتباه می کنند، سرشان به سنگ بخورد و پس از آن تصمیم گیری کنیم.

سالاری افزود: البته به زعم من اکثریت جریان اصلاحات هیچکدام از این دو نگاه را قبول ندارد و معتقدند که باید با حفظ هویت اصلاح طلبی به شکل گیری مشارکت حداکثری کمک کنیم و برای حفظ جمهوریت نظام و ارمانهای متعالی اولیه انقلاب در دهه پنجم انقلاب در انتخابات شرکت کنیم. این نگاه کنار گذاشتن انتخابات را اشتباهی استراتژیک می داند که در آن جریان تحول خواه بازنده اصلی خواهد بود، هر چند که تاکید دارد که نباید در مسیر آزموده شده ائتلاف و کاندیدای اجاره قدم برداشت.

وی حمایت از روحانی در انتخابات سال 92 را با توجه به رد صلاحیت آیت الله هاشمی و با شرایط آن مقطع زمانی تصمیم درستی دانست و افزود: دولت آقای روحانی که با حمایت جریان اصلاحات به پیروزی رسیده بود و طبیعی است که جریان رقیب کارنامه دولت را به پای جریان اصلاحات بنویسد و اتفاقا همین موضوع عاملی است که اصلاح طلبان را به حمایت از نیروهای اصیل جریان اصلاحات در انتخابات آینده ترغیب می کند.

وی تاکید کرد: اینجاست که توپ در میدان نهادهای نظارتی است که می خواهند فضای ناامیدی در جامعه تداوم داشته باشد یا با تغییر نگاه و طراحی جدید فیلترهای نظارتی امکان حضور سلایق مختلف و جریان اصلاحات در انتخابات را برای حضور مشارکت حداکثری فراهم آورند.

سالاری در تبیین دیدگاه های مختلف افزود: در حوزه مبانی نظری هم نگاهی وجود دارد که معتقد است با توجه به اینکه در سال های گذشته جریان اصلاح طلب پیشران جامعه مدنی شده و اساسا در مقاطعی که سوار بر مرکب قدرت شده نتوانسته به  شعارهای خودش عمل کند و جاهایی نیز شاید همه ظرفیت خود را به خدمت نگرفته و نهایتا باعث ناامیدی جامعه مدنی شده است، باید کنار بکشد و به تعطیلات برود و البته بیشتر آقای تاجیک این ادبیات را بکار می برند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در نقد این دیدگاه برخی معتقدند کنار کشیدن کامل اصلاحات از عرصه های سیاسی و قدرت همان رفتاری است که جریان رقیب در پی آن است تا فاتحه جمهوریت نظام خوانده شود و وانمود شود که نهادهای انتخابی و صندوق های رای تاثیری در سرنوشت کشور ندارد و با یک مشارکت حداقلی همچون انتخابات گذشته و برگزاری انتخاباتی درون جریانی نهادهای انتخابی را هم در اختیار بگیرند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز