فعال سیاسی اصلاح طلب:

سیاستگذاری کلان صداوسیما باید به مدار قانون بازگردد/ بودجه عمومی صداوسیما حق الناس است/ متاسفانه برخی نهادهای ملی در کشور حامی یک جریان هستند

۱۳۹۷/۱۲/۱۸ - ۰۵:۳۱:۴۷
کد خبر: ۸۲۱۶۰۱
سیاستگذاری کلان صداوسیما باید به مدار قانون بازگردد/ بودجه عمومی صداوسیما حق الناس است/ متاسفانه برخی نهادهای ملی در کشور حامی یک جریان هستند
فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: صداوسیما بودجه عمومی را که به نوعی حق الناس است در برنامه های یکسویه که بخشی از یک جریان سیاسی مورد حمایت آنها است، هزینه می کند.

«شهربانو امانی»، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا با اشاره به اینکه صداوسیما رسانه ای متعلق به ملت است و نباید به تخریب دولت و عملکرد آن در شرایط فعلی کشور بپردازد، گفت: «متاسفانه در جمهوری اسلامی، بخش وظیفه ملی در جایگاه مناسب خود قرار ندارد. بسیاری از سازمان ­ها و نهادها که وظایف ملی را برعهده دارند، به حامیان بخشی از یک جریان در سیستم یا نظام تبدیل می شوند از جمله صداو سیما که در این چهل سال همواره دچار فراز و فرود شده است. صداوسیما در این اواخر تصمیم گرفت که غیر از خوبی های دولت احمدی نژاد و دولت دهم، هیچ نقص و ایرادی را به این دولت وارد نسازد.»

او افزود: همسویی برای صداو سیما بسیار مهم است و همواره مورد نقد قرار گرفته؛ بنابراین نه تنها از دولت های انتخابی، هیچ گاه به طور مطلق حمایت نکرده بلکه جزو مخالفین دولت هم شده است. این مسئله از دو وجه قابل تحلیل است. یکی اینکه بخش مهمی از سرمایه صداوسیما از بودجه عمومی  تامین می شود بنابراین مردم همه سازمان ها و نهادهای دولتی و غیردولتی آن را در قالب جمهوری اسلامی می دانند و از یکدیگر تفکیک نمی کنند. برخی اوقات بنا به مناسبت هایی، صداوسیما فکر می کند اگر در هفته دولت فقط به کارکردهای دولت بپردازد و تبلیغ کند، مفید خواهد بود که طبیعتا مردم این موضوع را نمی پذیرند. وقتی اخبار شفاف، درست و بدون اعمال سلیقه از صداوسیما به صورت مستقیم پخش نمی شود مردم به سمت رسانه های بیگانه می روند.»

او ادامه داد: عدم گردش آزاد اطلاعات، دستکاری در نظرسنجی ها که متاسفانه اخیرا در صداوسیما صورت گرفته بود و محبوبیت سازی برای برنامه های صداوسیما مزید برعلت می شود که مردم از رسانه ملی دور شوند.

امانی در مورد بودجه دریافتی صداوسیما و وظایف آن گفت: باید بگویم که صداسیما به عنوان تنها رسانه و انحصاری ترین رسانه دیداری و شنیداری کشور از بودجه عمومی استفاده می کند و متاسفانه به جای اینکه رسانه ملی باشد و برای ملت ایران، برنامه تولید کند در این مسیر گام برنمی دارد. حتی اقدامات شبکه های استانی صداو سیما که از صندوق ذخیره ارزی بودجه دریافت می کنند و در مسیر خود حرکت نمی کنند، جای تعجب و تاسف دارد. علاوه براین حتی آموزش عمومی که وظیفه نهاد صداوسیما است وظایف خود را به گونه ای تعریف و تفسیر کرده است که فقط پول دریافت می کند. در نتیجه آموزش های عمومی که یکی از وظایف مهم رسانه ملی است مغفول مانده است.

این فعال  سیاسی اصلاح طلب در مورد جهت دار عمل کردن صداوسیما تصریح کرد: همگان مشاهده می کنند که صداوسیما  بسیار جهت دار و یکسویه عمل کرده و خود را بخشی از جریانات سیاسی همسو با خود می داند و در همان راستا نیز سیاستگذاری و برنامه تولید می کند. در واقع بودجه عمومی را که به نوعی حق الناس است در برنامه های یکسویه که بخشی از یک جریان سیاسی مورد حمایت آنها است، هزینه می کند.

امانی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به این یکسویه گرایی صداوسیما پایان داد نیز گفت: تا زمانی که سیاستگذاری های کلان صداوسیما بر محور و مدار قانونی بازنگردد و آن رسالت و مسئولیت ملی خود را در همه ارکان سیستم نهادینه نکند و به عبارتی ملکه ذهن خود نسازد و بر همان پاشنه ای که تاکنون چرخیده است، خواهد چرخید و اوضاع تغییری نخواهد کرد. همین انتقادات نیز نه تنها از سوی اصلاح طلبان بلکه از سوی برخی اصولگرایان مجلس به صداوسیما وارد است که البته آنها توجه نمی کنند.»

شهربانو امانی در مورد روی آوردن مردم به شبکه های اجتماعی نیز بیان کرد: صداوسیما با این یکسویه گرایی نفوذ خود را در شهرستان ها، روستاها و در بین آحاد مردم کمتر کرده است زیرا مردم از شبکه های اجتماعی وسیع و گسترده دیگر بهره می برند هرچند تلاش شده است که از این دسترسی به واسطه فیلترینگ کاسته شود. مردم به هر طریقی تلاش می کنند خبر صحیح را از هر رسانه ای به دست آورند و براساس آن محور و مدار زندگی خود را تعریف کنند.»

امانی ادامه داد: اگر صداوسیما به وظایف خود به درستی عمل کند و آموزش های عمومی و همگانی را به عنوان وظیفه و هدف اصلی سازمانی خود در نظر بگیرد، طبیعتا بسیاری از خشونت ها و تخطی  ها از قانون از بین می رود. همانگونه که در مورد بستن کمربند ایمنی آموزش دادند و در نهایت این موضوع  به یک رویه عمومی تبدیل شده است.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: هدف صداوسیما این است که یک دولت خاص را در نظر گرفته و همه مشکلات و تقصیرات را به گردن آن انداخته و آن را زیرسوال ببرد، در نتیجه از اصل موضوع فاصله می گیرد. کمااینکه صداوسیما در چهل سالگی انقلاب اسلامی تلاش می کرد آماری را ارائه دهد که امروز ایران را با چهل سال گذشته در بخش های مختلف مقایسه می کند. مقایسه هایی که مقایسه های مع الفارغ است.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز