مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان در گفت‌و‌گوی تفصیلی با برنا:

کاوش‌ها در شهر سوخته با تأمین اعتبار آغاز می‌شود

۱۳۹۲/۰۳/۰۷ - ۱۵:۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۲۳۸۱۴
کاوش‌ها در شهر سوخته با تأمین اعتبار آغاز می‌شود
محمد ملک سنجرانی گفت: با توجه به وجود 360 تپه اقماری در شهر سوخته، کاوش‌ها با تأمین اعتبار آغاز می‌شود.

محمد ملک سنجرانی، مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، در گفت‌و‌گو با خبرنگار میراث فرهنگی برنا اظهار داشت: با توجه به اینکه استان سیستان و بلوچستان از پهناورترین استان‌های کشور است و 5/11 درصد کل کشور را به خود اختصاص داده، از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی برخوردار است.

وی تصریح کرد: شهر سوخته شهری باستانی است که با قدمتی پنج هزار ساله، از اولین‌های تاریخ تمدن بشری است که در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

سنجرانی با اشاره به اینکه اولین همایش گردشگری اقوام ایرانی با هدف معرفی پتانسیل‌های این استان و شهر برگزار شد، گفت: این همایش موجب می‌شود تا آثار تاریخی و میراث کهن شهر سوخته برای گردشگران داخلی و خارجی معرفی شود.

وی به آثار تاریخی این استان اشاره کرد و گفت: در جنوب استان، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد و همچنین در سراوان 75 قلعه هست که بیشترین قلعه استان و کشور در شهر سراوان قرار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان به سفال به‌عنوان یکی از صنایع دستی این استان اشاره کرد و افزود: سفال کلبورگان با قدمت هفت هزار ساله در قسمت میانی سرباز، حیاط وحش که متفاوت بوده موجب شده تا جاذبه ویژه‌ای در این محل ایجاد شود.

وی ادامه داد: در سواحل زیبای دریای چابهار دریای صورتی، کوه‌های مریخی یا مینیاتوری وجود دارد که نشانگر ظرفیت خدادادی بالایی در پتانسیل‌های طبیعی و دیداری در استان سیستان و بلوچستان است.

سنجرانی اذعان داشت: موزه جنوب شرق ایران به‌عنوان بزرگ‌ترین موزه در جنوب شرق قرار گرفته که آثار فراوانی از کرمان، خراسان جنوبی و استان‌های همجوار در این موزه نگهداری می‌شود و برای معرفی افراد با این آثار بازدیدکنندگان بسیاری مراجعه می‌کنند.

وی در ادامه این مطلب اذعان داشت: موزه جنوب شرق ایران برای بازدیدکنندگان دارای سه بخش است که شامل باستان‌شناسی، بخش طبیعی و آثار طبیعی، حیات وحش و مردم‌شناسی است که جاذبه و جذابیت بسیار بالایی در استان سیستان و بلوچستان دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان اذعان داشت: یکی از راهکارهای مطلوبی که می تواند پتانسیل‌های استان را شناسایی و معرفی کند، شناسایی جاذبه‎های تاریخی است و این امر می‌تواند سبب جذب گردشگر و همچنین توریست در بخش داخلی و خارجی شود.

وی خاطرنشان کرد: درزمینه معرفی سیستان و بلوچستان، تلاش شد تا با شرکت در جشنواره‌های مختلف، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های این استان معرفی شود.

سنجرانی در ادامه این مطلب افزود: همین امر موجب شد تا امسال آمار بازدیدکنندگان از سیستان و بلوچستان با افزایش 53 درصدی مواجه شود و همچنین در شهر سرافراز سیستان و بلوچستان، 30 درصد افزایش ماندگاری وجود داشت.

وی به نقش رسانه‌ها در شناسایی آثار تاریخی استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها، به‌ویژه صدا و سیما، می‌توانند با شناسایی آثار تاریخی و توانمندی‌ها در ابعاد آثار طبیعی و تاریخی موجب شوند تا گردشگران بسیاری جذب این استان شوند.

کاوش‌ها در شهر سوخته با تأمین اعتبار آغاز می‌شوند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر 360 تپه اقماری در شهر سوخته قرار دارد که در سال گذشته دو مورد این تپه‌ها مورد حفاری قرار گرفت.

وی ادامه داد: درزمینه کاوش تپه سوخته، قراردادی با دانشگاه زابل در سیستان و بلوچستان بسته شده و این کاوش‌ها انجام گرفته است.

سنجرانی خاطرنشان کرد: کاوش شهر تاریخی سوخته در مراحل پیگیری اعتبار است و به محض تأمین اعتبار، کاوش‌ها در این بخش مجدداً آغاز می‌شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: در سال گذشته بیشترین کاوش درزمینه تپه‌های اقماری، به‌ویژه قوره شهر سوخته، انجام گرفته است.

از کمک کاوشگران خارجی استقبال می‌کنیم
سنجرانی اذعان داشت: درزمینه کاوش، قطعاً از حضور و کمک کاوشگران خارجی در این عرصه استقبال می‌کنیم؛ چراکه موجب می‌شود کارها با سرعت بیشتر و گسترده‌تر انجام شود.

وی تصریح کرد: نمایشگاه مشترکی از آثار شهر سوخته در رم ایتالیا برگزار خواهد شد و در حال حاضر کارهای اولیه آن انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در پایان گفت: آثار برگزیده شهر سوخته دراین نمایشگاه معرفی خواهد شد و این امر موجب تبادل تجربه و اندیشه می‌شود و جاذبه‌های استانی را معرفی می‌کند و همچنین سبب ورود کاوشگران خارجی به شهر سوخته شده و امید است این کاوش‌ها تداوم یابد.


نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
بانک رفاه
بلیط هواپیما
دندونت
توثیق بانک صادرات
بانک سپه
سلام پرواز