دبیرکل حزب الله لبنان:

مذاکرات س - س به دستور مستقیم آمریکا و اسراییل متوقف شد

۱۳۸۹/۱۰/۲۷ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۳۴۹
مذاکرات س - س به دستور مستقیم آمریکا و اسراییل متوقف شد
سید ˝حسن نصرالله˝ دبیرکل حزب الله لبنان طی سخنانی که از طریق شبکه های مختلف خبری جهان عرب پخش شد، به بیان جدیدترین رخدادهای سیاسی مهم لبنان و بحران به وجود آمده در این کشور پرداخت.
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از شبکه ماهواره ای المنار، سید "حسن نصرالله" در سخنان خود گفت: مذاکرات میان سوریه و عربستان سعودی چندین ماه در حال انجام شدن بود و به خوبی پیش می رفت، تا اینکه "سعد حریری" نخست وزیر لبنان به آمریکا سفر کرد. "حریری" هنوز در آمریکا بود که ناگهان مقامات عربستان سعودی در اقدامی غیرمنتظره با مقامات سوریه تماس گرفته و اعلام کردند که از ادامه مذاکره صرف‌نظر خواهند کرده و حاضر به ادامه دادن این مذاکرات که به مذاکرت س – س معروف شده، نیستند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه افزود: خبر انصراف عربستان سعودی از ادامه دادن مذاکرات نیز ناگهان به گوش بنده رسید. این کار آنها بدون هیچ مقدمه ای انجام شد. واضح است که آمریکا و اسراییل از ابتدا مخالف این مذاکرات بودند.

سید حسن نصرالله همچنین گفت: آمریکایی ها و اسراییلی ها فکر نمی کردند مذاکرات س – س به خوبی پیش رود و گام های مثبتی در آن برداشته شود، از همین رو موضوع را رها کردند تا پیش رود. اما وقتی متوجه شدند این مذاکرات به صورت موفقیت آمیز در حال انجام شدن است، ناگهان وارد عمل شده و با سنگ اندازی و فشار آوردن بر عربستان سعودی و "سعد حریری" موجب متوقف شدن این مذاکرات شدند.

دبیرکل حزب الله افزود: اظهارات و موضع گیری های چند روز پیش آمریکا و اسراییل را که ببینید متوجه می شوید آنها به طور علنی در این مذاکرات دخالت می کنند.

وی در ادامه گفت: شک نداریم که برخی اطراف و احزاب سیاسی در لبنان نیز وجود دارند که شبانه روز تلاش می کردند تا مذاکرات س – س به بن بست برسد و متوقف شود. آنها حتی به "ملک عبدالله" پادشاه سعودی نیز حرف های بدی زدند و او را مورد حمله و انتقاد قرار دادند.

سید حسن نصرالله در ادامه اظهارات خود نخست وزیر لبنان را مورد انتقاد قرار داده و گفت: "سعد حریری" چندی پیش طی اظهاراتی اعلام کرده بود که در مذاکرات 14 مارس با 8 مارس به نتایج خوبی دست نیافته اند و همین امر به توقف مذاکرات س – س منجر شد. در اینجا لازم است به آقای حریری یادآوری کنم که این حرف درست نیست و خودتان هم این مسأله را می دانید، بلکه سفر شما به ایالات متحده آمریکا موجب متوقف شدن این مذاکرات شد.

دبیرکل حزب الله لبنان همچنین افزود: به نظر من 2 حالت وجود دارد. "سعد حریری" و گروهش یا از اول موافق این مذاکرات نبودند و فقط به‌خاطر فشار سعودی ها اعلام موافقت کردند که به مذاکره ادامه دهند و یا اینکه موافق این مذاکرات بودند و بعد با فشار و دستور آمریکا ناگهان جا زدند و تغییر موضع دادند. سؤال من این است: پس استقلال شما کجا می رود؟! آیا شما بدون دستورات آنها نمی توانید به کار خود ادامه دهید؟!

سید نصرالله در ادامه اظهار داشت: ما به "سعد حریری" و گروهش امتیاز دادیم تا لبنان در ثبات و امنیت باشد، اما گویا برخی راضی نبودند که این امنیت و ثبات در لبنان برقرار باشد.

دبیرکل حزب الله همچنین گفت: یکی از پرونده های مورد اختلاف و موجود، پرونده "شاهدان دروغین" بود که طی چند سال اخیر آثار منفی زیادی را برای لبنان در بر داشتند. مثلا مشکلات مذهبی و طایفه ای بسیار زیادی را برای لبنان به وجود آوردند. ما قبلا در مذاکرات خود برای تشکیل دولت وحدت ملی، شرط کردیم که جریان 14 مارس دیگر به "شاهدان دروغین" کار نداشته باشد و پرونده آنها را ببندد، اما چرا می بینیم هنوز پرونده آنها باز است؟! اما اکنون که جریان به وجود آمده را می بینیم، متوجه شدیم چرا آنها طی این مدت دست از همکاری و ارتباط خود با شاهدان دروغین برنمی داشتند.

سید نصرالله در ادامه تصریح کرد: ما دیدیم که شبکه المستقبل که به جریان 14 مارس و "سعد حریری" وابسته است، شب گذشته به صورت زیرنویس اعلام کرد که طی چند روز آینده اسناد و مدارک محرمانه دادگاه بین المللی رسیدگی به پرونده ترور "رفیق حریری" را منتشر خواهد کرد. در اینجا این سؤال برای بنده مطرح شد، که اگر این اسناد و مدارک محرمانه است، دست شما چه کار می کند؟! و چه کسی آن را در اختیار شما قرار داده است؟!

دبیرکل حزب الله در مورد دادگاه پرونده "حریری" گفت‌: ما پیش از این به طور شفاف اعلام كردیم كه با نتیجه رأی دادگاه بین المللی "رفیق حریری" مخالفیم ،زیرا این رأی از طرف آمریكا و اسراییل صادر شده است. همه كسانی كه به لبنان می اندیشند باید با صدور رأی این دادگاه مخالفت كنند، زیرا در آن واقعیتی وجود ندارد.

گفتنی است؛ دبیرکل حزب الله لبنان ادامه سخنان خود را به مسائل سیاسی داخلی لبنان و نیز سقوط  دولت "سعد حریری" اختصاص داد.
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز