توافق جدید تهران و بغداد برای افزایش صادرات گاز

۱۳۹۳/۰۲/۳۰ - ۰۰:۳۸:۵۲
کد خبر: ۱۸۹۱۴۵
توافق جدید تهران و بغداد برای افزایش صادرات گاز
صادرات گاز ایران به عراق بر اساس توافق وزیران انرژی دو کشور در ماههای گذشته، به روزانه 40 میلیون متر مکعب افزایش یافت.


صادرات گاز ایران به عراق بر اساس توافق وزیران انرژی دو کشور در ماههای گذشته، به روزانه 40 میلیون متر مکعب افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری برنا معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به اینکه بر اساس قرارداد اولیه روزانه 25 میلیون مترمکعب گاز از ایران به عراق صادر می شود، افزود: پس از تکمیل تاسیسات و تجهیزات خط لوله انتقال، صادرات گاز از ایران به عراق با انتقال روزانه پنج تا هفت میلیون متر مکعب آغاز می شود.

علی ماجدی با بیان اینکه میزان پیشرفت خط لوله انتقال گاز ایران به عراق در خاک ایران 80 درصد است، درباره زمان دقیق صادرات گاز به عراق (بغداد) گفت: پس از تکمیل تاسیسات، تست خط لوله و نصب دستگاههای اندازه گیری گاز ایران قطعا تا پایان امسال یا اوایل سال آینده به عراق صادر می شود.

وی درباره میزان پیشرفت ساخت این خط لوله در خاک عراق نیز گفت: پیشرفت این خط لوله در خاک عراق بر اساس آخرین گزارش 95 درصد است و آنها اعلام کردند تا 20 ژوئن (30 خرداد) ساخت خط لوله صادرات گاز در خاک عراق تکمیل می شود.

معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت درباره زمان تکمیل خط لوله صادرات گاز به عراق در خاک ایران نیز گفت: برای مشخص شدن زمان دقیق تکمیل خط لوله باید با پیمانکار گفتگو شود و هم اکنون نمی توان زمان دقیقی برای آن اعلام کرد.

ماجدی درباره مدت زمان صادرات گاز ایران به عراق، گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به عراق 4 ساله بسته شده بود اما در توافقی که به تازگی بین وزیران انرژی دو کشور حاصل شد، زمان آن به 10 سال افزایش یافت.

وی با اشاره به اینکه مدت زمان کوتاه قرارداد مشکل عراقی هاست، افزود: طرف عراقی اعلام کرد باید قرارداد همزمان با تغییر دولت در این کشور تغییر کند و از نظر مقررات مشکل دارد البته آنها موافق این زمان هستند.

علی ماجدی که امروز با خالد حسن صالح، معاون وزیر انرژی عراق دیدار کرد، درباره اینکه آیا در این دیدار درباره انتقال گاز از ایران به بصره نیز صحبتی شد، گفت: در زمینه انتقال گاز ایران به بصره صحبتی نشد. البته در این زمینه توافق کلی وجود دارد، اما هنوز قراردادی امضا نشده است.

معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت با اشاره به اینکه خط لوله انتقال گاز به عراق باید سال گذشته آماده تحویل می شد، گفت: به دلیل وجود برخی مشکلات امنیتی در عراق همچنین مشکل ایران برای تامین تجهیزات ، کار ساخت این خط لوله طولانی شد.
ماجدی افزود: خوشبختانه بر اساس قراردادی که میان ایران و عراق بسته شده، هر زمان تجهیزات و تاسیسات کامل شود قرارداد صادرات گاز به عراق عملا آغاز خواهد شد.
معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت پیش از ظهر امروز (دوشنبه، 29 اردیبهشت) با خالدحسن صالح، معاون وزیر انرژی عراق دیدار کرد.

معاون وزیر انرژی عراق قرار است در این سفر از میزان پیشرفت ساخت خط لوله در خاک ایران بازدید کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز