کارگروه مشترک در شرکت‌های برق و گاز تشکیل می‌شود

۱۳۸۹/۱۰/۱۵ - ۱۸:۲۸:۰۰
کد خبر: ۴۲۳۳
کارگروه مشترک در شرکت‌های برق و گاز تشکیل می‌شود
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با استقبال از انتقال تجربه شرکت ملی گاز به بخش تولید برق کشور، از ایجاد کارگروه مشترک در این دو دستگاه اجرایی کشور خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی برنا، "جواد اوجی" معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، امروز در نشستی با "محمد بهزاد" معاون وزیر نیرو در امور برق با اعلام آمادگی شرکت ملی گاز ایران برای انتقال تجارب خود به بخش تولید برق کشور به ویژه در زمینه پایش خطوط سراسری انتقال گاز، اظهارداشت: این کمیته مشترک، علاوه بر ایجاد بسترهای لازم برای انتقال دانش و تجارب هر دو بخش، زمینه توسعه برای همکاری های بیشتر را فراهم خواهد کرد.

وی درباره تامین گاز بخش نیروگاهی گفت: با وجود افت محسوس دما در بشتر استان های کشور، تامین گاز این بخش به نحو مطلوب و بیش از تعهد برنامه ریزی شده انجام می گیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: با وجود تعهد تحویل 30 میلیون متر مکعبی گاز به نیروگاه ها در فصل سرما، از ابتدای دی ماه تاکنون به طور میانگین روزانه 51 میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه های کشور تحویل شده است.

اوجی میانگین تحویل روزانه گاز به نیروگاه ها را از ابتدای سال جاری تاکنون 145 میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها و ثبت کاهش مصرف این حامل انرژی در بخش خانگی، می توان این میزان صرفه جویی را در بخش نیروگاهی به کار گرفت و به این ترتیب از واردات سوخت مایع به کشور جلوگیری کرد.

شرکت ملی گاز 75 درصد سوخت نیروگاهی کشور را تامین می‌کند

"محمد بهزاد" معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در این نشست با تاکید بر تعامل بیش از پیش وزارتخانه‌های نفت و نیرو برای انتقال تجربیات، گفت: شرکت ملی گاز ایران بیش از تعهدهای خود برای ارسال سوخت عمل کرده و هم اکنون بیش از 75 درصد سوخت مورد نیاز نیروگاه‌های کشور با گاز تامین می‌شود.

وی افزود: تولید برق پایدار در کشور رابطه مستقیمی با تامین به موقع سوخت آن دارد و شرکت ملی گاز ایران با تحویل به موقع و مناسب گاز به بخش نیروگاهی، این مسئولیت را به خوبی انجام داده است.

بهزاد با بیان این که راندمان نیروگاه های برق کشور باید افزایش یابد، اظهار داشت: راندمان تولید برق در نیروگاه های کشور 38 درصد است که تا پایان برنامه پنجم توسعه برای رسیدن به 45 درصد هدف گذاری شده است.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر تبدیل نیروگاه های کنونی به سیکل ترکیبی، گفت: با اجرای این برنامه، راندمان نیروگاه های کشور به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت، از این رو در برنامه پنجم توسعه نیز در این زمینه برای وزارت نیرو برنامه ویژه ای مشخص شده است.

بهزاد در باره دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: این مرکز، یکی از پیشرفته ترین مراکز کنترلی است که می تواند به عنوان یک الگو در وزارت نیرو نیز از آن بهره گرفته شود.

معاون وزیر نیرو درباه سامانه و نحوه صدور قبض در شرکت ملی گاز ایران نیز گفت: تصمیم داریم با استفاده از تجربیات شرکت ملی گاز ایران در زمینه محاسبه و صدور قبض، الگوی صدور قبض مشترکان برق نیز ارتقا داده شود.هرچند که تاکنون در محاسبه صورت حساب هیچ مشترکی اشتباهی رخ نداده است.

وی درباره تامین گاز بخش نیروگاهی کشور نیز گفت: امسال در مقایسه با سال پیش، تامین گاز در بخش نیروگاهی بیش از 11 درصد افزایش داشته است.

بهزاد، تاکید کرد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها میزان مصرف برق در بعضی از استان‌های کشور کاهش 11 درصدی داشته و این کاهش در بخش گاز 6.5 درصد بوده است که بیانگر چشم انداز روشن این طرح است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز