آنچه در وانفسای كاهش قیمت، گریبانگیر دولتمردان شد؛

اتكا به درآمدهای ارزان نفتی، آفت اقتصاد دولتی ایران

۱۳۹۳/۱۱/۱۸ - ۱۵:۱۲:۳۳
کد خبر: ۲۶۰۵۰۷
اتكا به درآمدهای ارزان نفتی، آفت اقتصاد دولتی ایران
ابتکار: علی رضا وهاب زاده

به گزارش خبرگزاری برنا، ابتکار نوشت: درآمد نفتی، سهم بسزایی در تولید داخلی می‌تواند داشته باشد. دایره ای که تمام نقاط آن به هم پیوسته است. تمامی تحقیقات نشان داده می‌دهد که همین تولید داخلی، صادرات را برای کشور ما می‌تواند به ارمغان آورد. اما کشور ما، این روزها به سمت واردات پیش می‌رود در صورتی که هیچ نسخه اقتصادی بدون مشارکت مردم و فعالان اقتصادی کامل نیست.

محمد حسین برخوردار، رییس مجمع واردات در این زمینه می‌گوید: این واقعیتی است که تجربه جهانی در همه کشور ها اعم از توسعه یافته و در حال توسعه بر آن دلالت دارد. دولت باید برای گذر از گردنه هایی همچون کاهش قیمت نفت، رکود حاکم بر اقتصاد، موج تقاضای روز افزون اشتغال، کاهش ظرفیت تولید و ده ها معضل دیگر، به شعور اقتصادی تک تک مردم اعم از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و مردم تکیه کند. اتفاقا پیام نهایی کنفرانس اقتصاد ایران که چندی پیش به همت ریاست محترم جمهور کشورمان برگزار شد نیز تاکید بر همین موضوع بود که «حل مشکلات اقتصادی کشور بدون مشارکت مردم غیر ممکن است و دولت به تنهایی از عهده امور بر نخواهد آمد»

وی ضمن اینکه معنایابی درست از اقتصاد مقاومتی و ابلاغیه های مختلف مقام معظم رهبری را نیز دلیل بر همین گزینه می‌داند و ادامه می‌دهد: دولت باید به شعور اقتصادی مردم اعتماد کند. وقتی درآمدهای نفتی یک دولت صرفا کفایت حقوق کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران می‌کند، تنها راه نجات اقتصاد مشارکت فعالانه مردم خواهد بود. باید این تهدید را تبدیل به فرصتی برای کاهش تصدی گری دولت و انتقال اقتصاد از بخش دولتی به خصوصی کرد. باید جهت حرکت دلار در اقتصاد کشورمان را تغییر دهیم و در این میان یکی از موثرترین کانونهای عملیاتی شدن این خواسته، اتاق بازرگانی است.

برخورداری می‌افزاید: اتاق بازرگانی می‌تواند کانون انسجام فعالان اقتصادی برای انتقال قدرت اقتصادی از بخش دولتی به بخش خصوصی باشد. البته متاسفانه به بهانه کاهش قیمت نفت و به تبع آن کاهش درامدهای دولت، زمزمه هایی از سوی برخی کارشناسان مطرح می‌شود که با کاهش قیمت نفت، دولت باید بیش از گذشته به بنگاه های خود تکیه کند و به اصطلاح به جای خصوصی سازی، دولتی سازی را دنبال کند. بدون هیچگونه تردیدی باید عرض کنم این تفکر می‌تواند یک گرداب جدی برای اقتصاد ایران باشد و اتاق بازرگانی، اگر تفکر حمایت از بخش خصوصی در آن جریان داشته باشد می‌تواند به راحتی در این خصوص روشنگری کند. البته توانمندی های اتاق وابستگی تام به فعال بودن تشکل های زیر مجموعه آن دارد و در دوره جدید باید رویکردهایی مورد توجه قرار گیرد که انگیزه های کار تشکیلاتی تشکل ها را افزایش دهد تا اتاق بتواند از منافع بخش خصوصی در راستای منافع ملی دفاع کند.

«از سوی دیگر آنچه در چند دهه اخیر گریبانگر اقتصاد ما شده است درآمدهای ارزان دولت ها است.» این را برخورداری در ادامه می‌گوید و می‌افزاید: وقتی دولت مردان به درآمدهای ارزان نفتی عادت کنند، طبیعتا انگیزه ای برای رصد خلاقیت، توانایی، نوآوری و بهره برداری موثر از تکنولوژی های نوین نخواهند داشت. پول نفت، این قابلیت را دارد که پرده ای ضخیم مقابل نقص ها و ضعف های مدیریتی بکشد و همه چیز را مبتنی بر بهره وری بالا جلوه دهد. این درحالی است که هیچ راهی برای توسعه مدیریت در کشور جز اعتماد به بلوغ بخش خصوصی وجود ندارد. متاسفانه واقعیت غیر قابل انکار این است که اقتصاد ما اعم از بخش دولتی و خصوصی هنوز در انتظار ظهور مدیران غیر نفتی است.

رییس مجمع واردات تاكید می‌كند: بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی ما، خانوادگی هستند و طبیعتا هرکدام به نوبه خود اشتغال چندانی ایجاد نکرده اند، این درحالی است که اگر فضای کسب و کار مناسب باشد می‌توانیم به انتقال سرمایه ها از بنگاه های خانوادگی به بنگاه های مدیریتی امیدوار باشیم. رییس مجمع واردات تاکید می‌کند: این انتقال می‌تواند زمینه ساز توسعه سرمایه گذاری مولد در کشور باشد. نباید فراموش کنیم که ایجاد اشتغال و كاهش بیكاری وابستگی شانه به شانه به رشد سرمایه‌گذاری های جدید دارد و در این مسیر، اگر اتاق بازرگانی از طرف فعالان بخش خصوصی به شایستگی حمایت شود، میتواند زمینه ساز تحریک سرمایه گذاری های جدید در کشور باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز