نکاتی برای کاهش هزینه برق

خون آشام‌های برق خانه خود را بشناسید

۱۳۸۹/۱۱/۱۷ - ۱۴:۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۱۶
خون آشام‌های برق خانه خود را بشناسید
صرفه جویی در استفاده از برق پس از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم شده که با رعایت نکات ریزی در خانه، به سهولت قابل اجرا است.

به گزارش سرویس دانش و فناوری برنا، صرفه جویی در مصرف برق همیشه یکی از دغدغه های مسوولان کشور بوده، اما اغلب به دلایل مختلف از سوی برخی از مردم جدی گرفته نشده است. با اجرایی شدن قانون هدفمندسازی یارانه ها و افزایش قیمت حامل های انرژی در کشور، دیگر مردم ناچارند به صرفه جویی در میزان استفاده از برق فکر کنند، زیرا این تنها راهی است که می تواند هزینه های جاری خانوار را کاهش دهد.

البته زمانی که صحبت از صرفه جویی در مصرف برق به میان می آید، ذهن همه به سوی وسایل برقی بزرگ مانند یخچال، فریزر، ماشین های لباسشویی و ظرفشویی می رود و به این فکر می کنند که باید دفعات استفاده از آنها را کاهش دهند تا در مصرف برق صرفه جویی شود. در حالی که حفره های اصلی تلف شدن انرژی در منازل، وسایل برقی بزرگ نیستند. جالب توجه اینکه، به طور عمده اقلام ریز باعث می شوند تا مبلغ قبض برق خانه ها چند برابر شود و ما برای اینکه بتوانیم در مصرف برق صرفه جویی بکنیم باید حواسمان را به آنها جلب کنیم. به اصطلاح باید "از آن بترسیم که سر به تو دارد، نه آنکه، های و هوی دارد!"

اغلب ما در بعضی خانه ها، دستگاه های قاب عکس دیجیتالی را دیده ایم که خیلی کوچک و زیبا هستند و البته کم مصرف. اگر تنها یکی از این دستگاه های دل‌فریب در تمام خانه های کشور ایالات متحده آمریکا وجود داشته باشد، انرژی که برای روشن نگه داشتن آنها مصرف می شود،  معادل 5 برابر برق تولیدی جهان است!

احتمالاً باور کردن این رقم بسیار سخت است، اما کارشناسان مؤسسه تحقیقات انرژی الکتریکی (EPRI) که به صورت یک سازمان غیر دولتی و عام المنفعه در رابطه با موضوعات مربوط به توسعه و انرژی الکتریکی فعالیت می کند، با تأیید آن، به طور رسمی اعلام کردند که این دستگاه های کوچک و زیبا، تهدیدی جدی علیه زمین به شمار می روند.

"تام ردوچ"، مدیر اجرایی مرکز تحقیقات انرژی الکتریکی می گوید: وسایل برقی کوچک شاید در نگاه اول کم مصرف و مقرون به صرفه باشند، اما وقتی بسیاری از این اقلام در کنار یکدیگر قرار می گیرند، بسیار پر مصرف می شوند. در واقع اقلام کوچک، با مکیدن برق به اقلام پر مصرف تبدیل می شوند.

یکی دیگر از حفره های مصرف برق در خانه ها، شارژرهای تلفن همراه و لپ تاپ ها هستند؛ البته در صورتی که همواره به برق متصل باشند. در واقع این دستگاه ها، برق کمی مصرف می کنند؛ به صورت میانگین بین 7 تا 10 وات. اما بعضی از مردم عادت دارند که حتی وقتی به آنها نیاز ندارند، این شارژرها را همیشه به پریز وصل کنند. در این زمان است که این دستگاه های کوچک به دلیل دارا بودن انواع خازن و تنظیم کننده های جریان برق، همواره در حال مصرف کردن برق هستند و به این ترتیب تبدیل به پرمصرف ترین وسایل خانه ما می شوند.

همچنین روشن نگه داشتن دائمی برخی وسایل جانبی رایانه مانند چاپگرها، اسکنرها و بلندگوها، این دستگاه ها را تبدیل به "خون آَشام های برق" می کند؛ زیرا این وسایل حتی زمانی که غیرفعال هستند نیز برق مصرف می کنند.

به گفته ردویچ، دلیل دیگری که باعث شده است انسان ها هر روز بیشتر از روزهای گذشته انرژی مصرف کنند و به تبع آن، زمین را از بین ببرند، این است که در حدود 30 سال پیش در هر خانه معمولاً 3 دستگاه برقی روشن وجود داشت. در حالی که اکنون، تعداد وسایلی که به صورت همزمان در هر واحد مسکونی استفاده می شوند، به بیش از 30 دستگاه افزایش یافته است.

بنابراین، یکی دیگر از راه های کاهش مصرف برق، برنامه ریزی برای استفاده از وسایل برقی به شکلی است که تعداد وسایل روشن در یک زمان به بیش از 15 دستگاه نرسد.

بر اساس این گزارش، ساده ترین راه برای نابود کردن این خون آشامان برق، قطع کردن جریان برق این دستگاه ها در زمانی است که استفاده نمی شوند. همچنین می توان برای یک مجموعه وسیله برقی مانند رایانه و دستگاه های جانبی آن از یک سیم رابط کلید دار استفاده کرد تا در زمانی که از رایانه استفاده نمی کنیم، برق تمام این مجموعه را قطع کنیم تا دیگر بلندگوها و اسکنر و چاپگر روشن نمانند.

در این بین افرادی هستند که پیشنهاد می دهند تا دستگاه های پر مصرف را با دستگاه های جدید کم مصرف جایگزین کنید، اما این راه حلی پر هزینه است که از عهده هر کسی بر نمی آید، بنابراین راه حل ساده دیگر استفاده از تنظیمات دستگاه های موجود است. به عنوان مثال می توان درجه روشنایی صفحه نمایش رایانه و یا تلویزیون را در کمترین درجه تنظیم کرد تا برق کمتری مصرف شود. همچنین می توان در مورد ماشین لباسشویی، تنظیمات مربوط به درجه حرارت آب و یا زمان شست‌وشو را کاهش داد.

همچنین خانم "کایل تانگر"، مدیر اجرایی ارشد مؤسسه غیرانتفاعی "جهان بدون دود" که در زمینه حفظ محیط زیست فعالیت می کند، در این رابطه می گوید: ما با صرفه جویی در میزان مصرف انرژی، به ویژه برق، علاوه بر کاهش هزینه های جاری خانوار، در واقع به حفظ زمین کمک می کنیم، زیرا برای تولید هر میزان انرژی، از سرمایه های زمین هزینه می شود. به این ترتیب اگر مردم دنیا فقط کمی توجه داشته باشند، می توانند در میزان تولید میوه در جهان نیز سهیم باشند.

بر اساس این گزارش، برخی از بزرگ‌ترین حفره های انرژی برق در خانه ها عبارتند از:

1- تلویزیون های پلاسما

این نوع تلویزیون ها یکی از پر مصرف ترین ساخته های برقی دست بشر است. همچنین در این تلویزیون ها بسیاری از برق مصرفی تبدیل به گرما می شود. به عنوان مثال یک دستگاه تلویزیون لامپ تصویری 27 اینچ معمولی، 110 تا 120 وات برقی مصرف می کند و یک دستگاه تلویزیون LCD 42 اینچ، در حدود 200 وات. در حالی که یک تلویزیون پلاسمای 42 اینچ، حداقل 325 وات برق مصرف می کند.

2- قاب عکس های دیجیتال

این دستگاه های زیبا و دلفریب با توجه به سیر نزولی قیمت ها در حال تبدیل شدن به یکی از وسایل دایمی خانه ها هستند. در حالی که اگر هر خانواده ساکن ایالات متحده آمریکا فقط یکی از این دستگاه ها داشته باشد، به میزان 5 برابر برق تولیدی حال حاضر دنیا برای روشن نگه داشتن آنها، انرژی الکتریکی لازم است.

3- کنسول های بازی

اجرای بازی هایی با کیفیت گرافیکی بالا در این دستگاه ها مستلزم استفاده از برق بیشتری است. این  در حالی است که سیستم کاهش مصرف انرژی به کار گرفته شده در کنسول هایی مانند پلی استیشن 3 و ایکس باکس 360، نتوانسته مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد، میزان برق مصرفی در این دستگاه ها در سراسر آمریکا، 16 میلیارد کیلو وات ساعت است که تقریبا معادل میزان برق مصرفی کل شهر 6 میلیون نفری سن دیگو می شود!

4- گیرنده های دیجیتال تلویزیون

میزان برق مصرفی دستگاه های رابط تلویزیون مانند گیرنده های دیجیتال به طور میانگین30 وات است.اما با توجه به اینکه این دستگاه ها همیشه روشن هستند، یک دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون در سال حدود 265 کیلو وات ساعت برق مصرف می کند که معادل میزان برق مصرفی سالانه یک دستگاه تلویزیون 28 اینچ است.

5- شارژرهای باتری

دستگاه های شارژر تلفن های همراه و یا لپ تاپ ها به تنهایی مصرف کننده 7 تا 10 وات برق هستند. اگر زمانی که به آنها نیاز نداریم هم به صورت مداوم به برق وصل باشند، این شارژرها همچنان برق مصرف می کنند و با ادامه این روند تبدیل به "خون آَشام برق" می شوند. امروزه به صورت میانگین در هر خانه بر روی کره زمین تعداد 3 دستگاه شارژر وجود دارد که اگر همه این دستگاه ها به صورت مداوم به برق متصل باشند، به جریان برقی چندین برابر ظرفیت تولیدی این انرژی در جهان امروز نیاز داریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز