مسعود سلطانی‌فر در دوازدهمین کنگره باستان‌شناسی ایران:

بزرگترین ضربه مدیران گذشته به نیروی پژوهشی سازمان وارد شد

۱۳۹۳/۰۲/۲۹ - ۱۸:۵۵:۱۴
کد خبر: ۱۸۹۰۷۳
بزرگترین ضربه مدیران گذشته به نیروی پژوهشی سازمان وارد شد
بزرگ ترین ضربه سیاست‌ها و مدیران گذشته به نیروی انسانی و بخش پژوهشی سازمان میراث‌ فرهنگی وارد شده است.

صبح امروز دوازدهمین همایش باستان‌شناس ایران درحالی در موزه ملی ایران با حضور جمع کثیری از باستان‌شناسان کشور آغاز به کار کرد که رییس سازمان میراث‌فرهنگی بر اهمیت بخش پژوهشی سازمان میراث‌فرهنگی تاکید و با یادآوری سالهای تاریک باستان‌شناسی کشور گفت: بزرگترین ضربه مدیران گذشته به نیروی پژوهشی سازمان وارد آمده اما این موضوع سبب نمی‌شود که امروز تولید علم در حیطه تخصصی پژوهشکده‌ها به‌خصوص پژوهشکده باستان‌شناسی متوقف شود.

« مسعود سلطانی‌فر» رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور گفت:« تمامی باستان‌شناسان می‌دانند که در طول سالهای گذشته بر سر مجموعه سازمان میراث‌فرهنگی چه آمده است. در ارزیابی که طی صد روز حضورم در سازمان میراث‌فرهنگی داشتم متوجه شدم که این سازمان تا چه حد مملو از تلاطم، تشویش و جابجایی بوده است بنابراین جای شکی نیست که چه صدمات و ضربات سنگینی به نیروی انسانی و بخش پژوهشی سازمان میراث‌فرهنگی وارد شده اما درحال‌حاضر در وضعیت کاوش‌ها، مرمت‌ و حفاظت سایت‌های تاریخی به‌گونه‌ای است که ضرورتی ندارد که به این مباحث پرداخته شود».

او گفت: «لازم است هم‌اکنون نگرش‌ها توام با امید باشد و از آسیب‌شناسی گذشته در بررسی‌ها، تحلیل‌ها، اتخاذ سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بهره وافی ببریم. چنانچه دیگر ضرورتی ندارد در گذشته متوقف شویم و به محاکمه افراد بپردازیم».

سلطانی‌فر اما دو محور مهم در پیشبرد اهداف پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی را اولویت قرار داد و گفت: در مجموعه پژوهشگاه و پژوهشکده باستان‌شناسی به‌کارگیری دو محور مهم، تولید علم در حیطه تخصصی پژوهشکده‌ها و تامین نیازهای سازمان‌ میراث‌فرهنگی از طریق تحقیق و توسعه موضوعی است که باید به‌صورت جدی به آن پرداخته شود و مورد برنامه‌ریزی قرار بگیرد.

او همچنین به ارتباط تنگاتنگ پژوهشکده‌های سازمان میراث‌فرهنگی با معاونت‌ میراث‌فرهنگی اشاره کرد و گفت: مجموعه پژوهشگاه و پژوهشکده‌های مختلف باید ارتباط تنگاتنگی با حوزه مرتبط معاونت میراث‌فرهنگی داشته باشند.

رییس سازمان میراث‌فرهنگی گفت: درحال‌حاضر نزدیک به 31 هزار و اندی اماکن و سایت‌ تاریخی شناسایی و ثبت شده که با جلسات مختلفی که برگزار شده تلاش کرده‌ایم که مباحث مربوط به کاوش، مرمت و حفاظت را با مشارکت مردمی همراه کنیم. تا بدین ترتیب کارنامه و عملکرد بهتر و پربارتری نسبت به دوره‌های گذشته داشته باشیم. در غیر اینصورت اگر قرار باشد حفاظت از سایت‌های تاریخی را محدود به منابع دولتی شود مطمئنا نمی‌توان تحولی ایجاد کرد.

او اما جمع کثیری از باستان‌شناسان و کارشناسان میراث‌فرهنگی را مورد خطاب قرار داد و گفت: از کارشناسان و باستان‌شناسان انتظار می‌رود که با در نظر گرفتن نیازهای واقعی سازمان میراث‌فرهنگی بر مطالعات، بررسی و پژوهش‌ها متمرکز شوند و از این طریق کمک کنند مدیران اجرایی سازمان عملکرد بهتر و مطلوبتری داشته باشند.

سلطانی‌فر به 7 تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای مختلف منعقد شده اشاره کرد و گفت: با نهادها و سازمان‌های مختلف همکاری‌های شفافی را آغاز کردیم. و در این میان جایگاه ویژه‌ای برای مجموعه پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی لحاظ شده به‌طوری‌که برای پیشبرد اهداف این بخش از سازمان قرار است در آینده با 5 وزارتخانه تفاهم‌نامه‌ای را داشته باشیم.

او همچنین به دغدغه‌ها و مشکلات سایت‌ها و آثار تاریخی تهران اشاره کرد و گفت: قرار است در آینده‌ای نزدیک مسائل و مشکلات مربوط به آثار تاریخی تهران را با شورای اسلامی شهر تهران مطرح کنیم و در این خصوص نیز با انعقاد تفاهم‌نامه‌ به پیگیری مشکلات آن بپردازیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز