/دومین جشنواره فیلم یاس/

خسرو معصومی: جشنواره یاس، کارگردان موفق به سینما معرفی کرده است

۱۳۹۲/۰۲/۱۳ - ۱۵:۲۸:۲۴
کد خبر: ۱۲۰۲۰۶
خسرو معصومی: جشنواره یاس، کارگردان موفق به سینما معرفی کرده است
خسرو معصومی گفت: فیلمسازانی مانند «بهروز شعیبی» پس از حضورموفق درجشنواره فیلم یاس تهران توانستند این موفقیت را درجشنواره فیلم فجر تکرار کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا، «خسرو معصومی» که سال گذشته با فیلم ویدئویی «نقش لیلی» در نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران حضورداشت، درگفت‌وگو با ستاد خبری دومین دوره این جشنواره، از مشکلات پیش روی فیلمسازان ویدئویی سخن گفت وعنوان کرد: روال کنونی ساخت فیلم‌های ویدئویی با سرمایه‌های محدود، باعث شده است که ضربه‌ای اساسی به این نوع تولیدات زده شود.
وی افزود: زمانی که تلویریون تصمیم گرفت فیلم ویدئویی بسازد، درمدتی کوتاه شاهد انبوهی از این گونه آثار بودیم و این انبوه‌سازی، باعث شد دستمزد برخی بازیگران، بصورت نجومی بالا برود و بالا رفتن این دستمزدها بسیار ساختگی، کاذب و غیرکارشناسی بود.
معصومی روند هزینه برای تولید از سوی تهیه‌کنندگان را یکی دیگر از مشکلات ساخت فیلم‌های ویدئویی دانست و گفت: برخی از تهیه‌کنندگان فیلم‌های ویدئویی، نیمی از بودجه فیلم‌ها را از حساب پرداختی‌های گروه خارج و برای خودشان محاسبه می‌کنند. در نظربگیرید از بودجه 110 میلیون تومانی یک فیلم، تهیه کنندگان 40 تا 50 میلیون آن را مال خود می‌کند و به این ترتیب دیگر پولی برای تولید باقی نمی‌ماند.
این کارگردان سینما ادامه داد: موضوعاتی که برای این فیلم‌ها درنظر گرفته می‌شود، بسیار خنثی است و این سوژه‌ها از نگاه مولف تهی هستند. در نتیجه فیلم‌های ویدئویی تلویزیونی، یکسری فیلمنامه‌های پاستوریزه شده‌ای می‌شوند که تنها زمان پخش را پر می‌کنند. به هرحال همیشه تماشاگر دوست دارد از فیلمساز و هنرمندان جامعه‌اش، اعتراض به شرایط موجود را ببیند.
وی افزود: به هر حال، زمانی که می‌خواهید فیلم‌های 90 دقیقه‌ای بسازید، نباید تفاوت ساختاری بین فیلم سینمایی و یا تلویزیونی وجود داشته باشد. زیرا شعور مخاطب سینما و تلویزیون تفاوتی با یکدیگر ندارد. پس باید همان زمان و کیفیتی که برای یک فیلم سینمایی در نظر گرفته می‌شود، برای فیلم ویدئویی هم لحاظ شود، ولی چون بودجه لازم و کافی در نظر گرفته نمی شود، مجبور می‌شویم که از بسیاری چیزها بگذریم.
خسرومعصومی درپایان با اشاره به برپایی جشنواره‌ای با رویکرد تولیدات فیلم ویدئویی و تاثیر آن برروند تولیدات این گونه فیلم ها عنوان کرد: برگزاری این جشنواره باعث تشویق فیلمسازان ویدئویی می‌شود. البته اگراین جشنواره، مانند جشنواره فیلم فجر جوایزی نقدی برای تشویق شرکت‌کنندگان در نظر گیرد، می‌تواند تاثیرگذارتر باشد. درچنین شرایطی، فیلم بعدی کارگردان به مراتب بهتر و کیفی‌تر خواهد شد. به عنوان مثال کارگردانی مانند بهروزشعیبی که فیلم «بال‌های خوشبختی» او سال گذشته در جشنواره فیلم‌های ویدئویی یاس تهران برنده شد، نخستین فیلم بلندش (دهلیز) در جشنواره فیلم فجرکاندیدای بسیاری از جوائز شد.
دومین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تهران به دبیری «محمدرضا عباسیان» در دو بخش کلی مسابقه سینمای ایران و مسابقه بین‌الملل از 10 تیرماه لغایت 15 تیرماه 1392 در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز