گیتی خامنه:

اشتراک کتاب‌خانه‌های خانگی به وجدان آدم‌ها تلنگر می‌زند

۱۳۹۳/۰۸/۳۰ - ۱۳:۵۵:۰۲
کد خبر: ۲۳۹۰۱۵
اشتراک کتاب‌خانه‌های خانگی به وجدان آدم‌ها تلنگر می‌زند
گیتی خامنه گفت: «وقتی کسی کتاب‌خانه اش را که یكی ارزشمندترین گنجینه‌های معنوی‌ اوست، با دیگری یا دیگران شریك می‌شود،به ناخودآگاه وجدان و ناخودآگاه او تلنگر می‌زند.

به گزارش خبرگزاری برنا، گیتی خامنه مجری سال‌های دور برنامه‌های کودک و نوجوان در گفتگویی در حاشیه سومین جشنواره کتابخانه‌های خانگی و مجموعه‌های مسکونی افزود:«این تلنگر به نوعی قدم گذاشتن در راه ایجاد تعاملی انسانی و احترام آمیز است؛ ‌از آن نوع ارتباطات ارزشمند و معنا داری كه این روزها بسیاری‌شان به مرتبه ارتباطاتی، تنزل پیدا كرده و در آن‌ها آدم‌ها درپی تحقق منافع‌شان از دیگران، صرفا استفاده ابزاری می‌كنند!»

وی ادامه داد: «باور من این است که درصد بسیار زیادی از آدم‌ها به دلیل عدم آگاهی دچار اشتباه می‌شوند و به بیراهه می‌روند و درصد عظیمی از مشکلات امروز ما به ناآگاهی و انتخاب شیوه‌های نادرست در زندگی باز می‌گردد، نه به رذالت وپستی نوع بشر!»

خامنه افزود: «بی‌تردید همه ما آرزو داریم که جهانی عاری از ناهنجاری و بدی داشته باشیم و این جز با به دست آوردن آگاهی بیشتر حاصل نمی‌شود. اگر انسان بتواند آگاهی کسب کند، می‌تواند هم بر اوضاع خودش و هم بر فضای اطرافش تا حد زیادی مسلط شود و کنترل داشته باشد. هر اندازه آگاهی انسان بیشتر و جامع‌تر باشد، کنترل او بر فضای اطرافش هم بیشتر می‌شود و میزان تاثیرپذیری نا آگاهانه او، كمتر.»

این مجری کودک و نوجوان معتقد است: «اگر ما بتوانیم هوش خلاقانه كودك خود
را از زمان کودکی پرورش دهیم، حرمت و عزت نفس را به او بباورانیم و به او آگاهی و قوت و خلاقیت هدیه كنیم، کودک راه‌حل بسیاری از مشکلات خود و هم‌نوعانش را خواهد یافت، شور را جایگزین شعور نخواهد كرد و به جای تحت تاثیر فشار گروه همسالان و اكثریت قرار گرفتن، ‌از آگاهی و دانش خود بهره خواهد برد.»

وی افزود: «بی‌شك یكی از راه‌های كسب این آگاهی، مصاحبت با مُصاحب ارزشمندی با نام كتاب است. در شرایط فعلی بسیاری از مردم از گرانی و قیمت بالای کتاب و عدم امكان دسترسی مناسب به آن گله‌مندند. اما من خوشحالم که در این فضا هم آدم‌هایی امیدوار وجود دارند که تنها راه مقابله با ناخواستنی‌ها را تسلیم و یا در نهایت شكایت نمی‌یابند و در مشکلات هم به دنبال راه‌های گاه نامتعارف، نو و خلاقانه و در عین حال عملی، برای بهتر شدن اوضاع می‌گردند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره کتاب‌خانه‌های خانگی هم ‌تلاشی از این دست است. این جشنواره طرحی هوشمندانه و كاربردی دارد؛ بهره‌گیری از گنجینه‌های بالقوه‌ای که افراد علاقه‌مند می‌توانند این‌گونه آنها را به فعلیت برسانند.»
خامنه تاکید کرد: «یکی از جنبه‌های در خور توجه این جشنواره، اعتمادسازی بیشتر بین مردم و به نوعی ایجاد یك شبكه اجتماعی هم‌دل است كه اهداف مشتركی را دنبال می‌كنند و این حركت احساس خوب تعلق داشتن را به آن‌ها می‌دهد كه از نیازهای اساسی انسان‌ها است. این حركت علاوه بر این، جنبه‌های ارزشمند دیگری هم دارد؛ وقتی کسی کتابش را که یكی از ارزشمندترین گنجینه‌های معنوی‌ اوست برای مدتی به دیگری می دهد، ناخودآگاه به وجدان و ناخودآگاه او تلنگر می‌زند كه دوست من به تو اعتماد كرده‌ام، بیا با اعتماد و احترام به هم، زمینه هر سو استفاده‌ای را از بین ببریم!»

این مجری نام‌آشنا در ادامه تصریح کرد: «به گمانم می‌دانیم در جامعه امروز دیگر نصایح
مستقیم بر بچه‌ها تاثیری مانند آن‌چه بر نسل گذشته داشت، ندارد و صرفا با تكرار توصیه‌های مرسوم «کتاب بخوانید» مشکلی حل نمی‌شود. به باور من ،خلاقانه عمل كردن در عصر حاضر، یك انتخاب نیست كه یك باید لازم الاجرا است!»

خامنه در پایان گفت: «زمانی را به خاطر می آورم كه بعضی ناشران، رغبت چندانی به ارایه كتاب كودك نداشتند، ‌اما در حال حاضر شاهد تغییراتی در این زمینه و گسترش عرضه كتاب‌ها برای این گروه از مخاطبان هستیم و این نشان‌دهنده وجود چنین تقاضایی از طرف مردم است كه اگر به درستی به آن پاسخ داده شود، شاید در آینده، زمانی كه از سرانه مطالعه در ایران صحبتی به میان می‌آید پیش خودمان و نسل آینده شرمنده نباشیم. طرح گسترش كتاب‌خانه‌های خانگی اگر با نظارت و آگاهی دادن درست به علاقه‌مندان، با توجه به رده سنی و سلایق و علایق آنان صورت بگیرد، ‌به یقین یكی از این گام‌ها است. و من به آن‌ها كه همت برداشتن این گام را داشته‌اند صمیمانه خسته نباشید می‌گویم و برایشان موفقیت را آرزو می‌كنم.»

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز