مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داراب خبر داد:

خانه سوخکیان داراب، خانه صنایع دستی و موزه مردم شناسی می شود

۱۳۹۳/۰۷/۲۷ - ۱۳:۵۷:۲۱
کد خبر: ۲۳۰۱۷۷
خانه سوخکیان داراب، خانه صنایع دستی و موزه مردم شناسی می شود
مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان داراب از مرمت و تبدیل خانه سوخکیان در این شهرستان به خانه صنایع دستی و موزه مردم شناسی خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برنا از شهرستان داراب فارس ، علیرضا پرویزی اظهار داشت: خانه سوخکیان داراب از شاخص ترین و منحصر به فرد ترین آثار و بناهای شهرستان داراب می باشد که بخشی از آن درتملک میراث فرهنگی بوده و هم اکنون در حال مرمت و تجهیز است.

او افزود: بخشی از این خانه تاریخی پس از اتمام کار مرمت و تجهیز قرار است به خانه صنایع دستی تبدیل شود.

پرویزی گفت: در این مرکز به عنوان خانه صنایع دستی داراب در رشته های ساز سازی سنتی، خاتم، منبت و معرق، دست بافته های داری و دوخت لباس های محلی در سه بخش آموزش ، تولید و فروش فعالیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه در بخشی از این خانه تاریخی قرار است موزه مردم شناسی راه اندازی شود گفت :تجهیزات لازم جهت راه اندازی موزه نیز خریداری شده است که با اتمام کار مرمت این موزه نیز گشایش خواهد یافت.

همچنین دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی داراب نیز خبر از استقرار مرکز پژوهشی داراب شناسی داد وگفت : خوشبختانه میراث فرهنگی استان و شهرستان تمام تلاش خود را به کار گرفته تا این مرکز هر چه سریع تر راه اندازی شود.

محمد باقر مهاجر افزود : کتاب های ارزنده ای نیز از سوی علاقمندان به انجمن اهداء شده که پس از استقرار مرکز پژوهشی کتابخانه تخصصی داراب شناسی نیز در این مرکز راه اندازی خواهد شد.

این فعال میراث فرهنگی پژوهش را رکن مهمی از وظایف میراث فرهنگی برشمرد و گفت : شهرستان داراب پتانسیل منحصر بفردی در حوزه میراث فرهنگی دارد و بویژه در حوزه ساسانی نیاز به یک پایگاه پژوهشی داشته که علی رغم پیگیری های فراوان همچنان از داشتن این پایگاه محروم است.

مهاجر گفت : در صورت استقرار پایگاه در کنار شهر دارابگرد علاوه بر حفاظت اصولی از این محوطه ساسانی بسیاری از امور پژوهشی نیز ساماندهی می شود.

وی به وضعیت حفاظت از آثار در داراب نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه حفاظت از آثار تاریخی با کمبود مراقبین مواجه هستیم اما با تلاش مجدانه نیروهای موجود یگان حفاظت وضعیت رضایت بخش و امور تحت کنترل است.

گفتنی است : خانه تاریخی سوخكیان از بناهای تاریخی و ارزشمند دوره پهلوی در شهرستان داراب است که به شماره 4679 در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد.

این بنای تاریخی در حال حاضر كاربری مسكونی دارد و در دو طبقه بنا شده است و از تزئینات این بنای تاریخی كه بر ارزش های آن افزوده می توان به گچ بری، نقاشی های متنوع و منحصر به فرد سقف ها و نمای ساختمان، تزئینات آجر كاری، استفاده از كاشی با طرح و رنگهای متفاوت و زیبا در ازاره بنا و همچنین مزین نمودن ستونها به گچ بری های زیبا اشاره كرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز