مروری بر سه کتاب در موضوع مبارزه با مواد مخدر؛

چراغ‌هایی در کوره راه اعتیاد

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۱۱:۱۶:۱۸
کد خبر: ۱۱۹۸۲۹۲
چراغ‌هایی در کوره راه اعتیاد
اعتیاد به مواد مخدر همواره به عنوان یکی از معضلات بشری محسوب شده و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی به عنوان جنبه‌ای از آثار سوء آن مطرح است.

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، در 26 ژوئن سال 1987 میلادی برابر با پنجم تیرماه 1366، کنفرانس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در شهر «وین» و به منظور شکل‌گیری مبارزه بین‌المللی علیه مواد مخدر، برگزار شد. خروجی این کنفرانس سندی چهار فصلی بود که بیش از 35 مورد اقدام عملی را همچون ارزیابی میزان مصرف، پیشگیری از طریق آموزش، نقش رسانه‌ها در بازگشت معتادان به دامن اجتماع، نابودی شبکه‌های عمده قاچاق مواد مخدر و همکاری‌های حقوقی کشورها ارائه داد.

در ایران هر ساله ششم تا دوازدهم تیرماه (همزمان با ۲۶ ژویٔن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر) هفته مبارزه با موادمخدر نام‌گذاری شده است. امسال نیز ستاد مبارزه با مواد مخدر شعار «یاریگران زندگی- مشارکت اجتماعی- پیشگیری از اعتیاد» را برای مبارزه با پدیده اعتیاد اعلام کرده است؛ این در حالی است که بخش وسیعی از فعالیت‌های پیشگیرانه و همچنین مبارزه با شیوع مصرف مخدر تلاش‌هایی فرهنگی می‌طلبد. در این زمینه انتشارات علمی و فرهنگی نیز با هدف فرهنگ‌سازی در طول سال‌های گذشته آثاری را منتشر کرده است که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌شود.

کتاب «خانواده و اعتیاد» نوشتهٔ سیلوی و پی‌یر آنژل به ترجمه حسن حسینی حاصل پانزده سال مطالعه و روان‌درمانی فعال نویسندگان کتاب روی نوجوانان معتاد و نزدیکانشان است. این کتاب از اولین عرضه‌کنندگان رهیافت خانوادگی در آسیب‌شناسی روانی معتادان در فرانسه به شمار می رود و در این اثر تلاش شده تا رهیافت کاربردی در پدیده اعتیاد تبیین شود.

«راهنمای عملی پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان و جوانان» تألیف حمیدرضا دائمی دیگر کتابی است که انتشارات علمی و فرهنگی به بازار عرضه کرده. این کتاب به طرح مباحث نظری در مورد راه‌های مختلف برای پیشگیری از اعتیاد، طرح اثرات زیان‌بار مواد مخدر صنعتی و غیر صنعتی و آموزش برنامۀ مهارت‌های عملی در برابر اعتیاد به صورت فعالیت‌های اجرایی در محیط زندگی و تحصیل نوجوانان و جوانان پرداخته است. 

در نهایت سومین عنوانی که به اعتیاد و مبارزه با آن می‌پردازد، «رویکردها مبارزه با اعتیاد در مجامع آموزشی آمریکا» نام دارد که به قلم جفری روت و اندرو فینچ و ترجمهٔ داوود حیدری در دسترس است. این کتاب به تشریح برنامه‌ها و طرح‌های حمایتی در مراکز آموزشی پرداخته است و نویسندگان آن معتقدند هنگامی که نوجوان یا جوانی تصمیم می‌گیرد از مصرف مواد مخدر یا مشروبات الکلی دست بردارد، کسانی که با او در ارتباط‌اند و همچنین برنامه‌های حمایتی، نقش بسیار مهمی در میزان موفقیت وی خواهند داشت.

گفتنی است دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل نیز شعارِ «حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی‌ها را نجات دهیم» را برای مبارزه با مواد مخدر در سال 2021 اعلام کرده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز