با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها؛

ششمین همایش کتابداری در غرب کشور

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۳:۰۴:۰۰
کد خبر: ۷۸۲۰۳۹
ششمین همایش کتابداری غرب کشور با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، میزبان این دوره همایش شهر مهاباد بود و در این همایش دو که روزه با حضور کتابداران و کارشناسان و تعدادی از کودکان منطقه غرب کشور برگزار شد. کتابداران حاضر شامل ۱۷ گروه بودند که اکثر انها در مناطق روستایی و به طور داوطلبانه فعالیت دارند. 

برگزار کننده ششمین دوره کتابداران غرب کشور انجمن حامی بود و  کارگاه‌ها و پنل‌های مختلفی در این همایش برگزار شد.

در روز اول این همایش کارگاههایی با حضور کتابداران روستاها برگزار شد. کتابدارانی که اکثر آنها که به طور داوطلبانه و به خاطر علاقه شخصی در این حوزه فعالیت می‌کنند. در روز اول همایش کتابداران در کارگاهها به تبادل نظر و مشورت در زمینه تجارب خود پرداختند. 

کارگاه اول با موضوع «بررسی وضعیت موجود، نیازسنجی و ایده پردازی برای کتابخانه ها» بود که ثریا حبیبی برگزاری ان را برعهده داشت. 

در  دومین کارگاه مصوره حایرى «شیوه های مختلف قصه گویی»  را به کتابداران آموخت، در این کارگاه روش های کتابخوانی برای کودکان و بزرگسالان ارایه کرد. 

از مهم ترین مسایل مطرح شده در این کارگاه، بررسی روش های جذاب نمودن داستان خوانی و مشتاق نمودن شنونده داستان برای مراجعات ببشتر به کتاب و کتابخانه بود.  

در کارگاه دیگری «ارتباط قصه و هنر» را نیز ثریا حبیبی به کتابداران حاضر اموزش داد، در این کارگاه ارتباط هنر با قصه، به ویژه داستان های بومی بررسی شد و حبیبی روش های عملی مختلف ارایه قصه به کودکان و کتابداران آموزش داد و تاکید شد برای درک بهتر کودکان از قصه ها، از روش های نمایشی برای قصه گویی استفاده شود 

در پایان این کارگاه نیز کتابداران در گروه های مختلف توانستند روش های گوناگون نمایش قصه را بیاموزند و از این پس در کتابخانه های روستایی برای علاقه افزایی کودکان و بزرگسالان به کتابخوانی از این شیوه‌ها استفاده کنند. 

همچنین  کارگاه «آموزش تاتر مشارکتی» را که تسهیلگری آن گیتا صالحى برعهده داشت درباره مشکلات کتابداران روستایی برای اداره کتابخانه ها موضوعاتی مطرح شد و از روش تاتر مشارکتی، با هدف آموزش کتابداران جهت یافتن راه حل برای رفع مسایل و مشکلات موجود در حوزه کتابخانه و کتابداری در روستاها استفاده شد. در این کارگاه، مهم ترین و مشترک ترین مسایل کتابداران با تکنیک نمایشی بررسی شد. 

و در اخرین کارگاه که برگزاری آن بر عهده علی اکبر زین‌العابدین بود او «کتابخوانی تا نوشتن» را به کتابداران آموخت که چگونه خلاقیت کودکان را در ترویج کتاب خوانی تقویت کنند همچنین به گفته خودش در آن آموزش نویسندگی هم داده شد. 

همچنین در بخشهای دیگر این همایش دو روزه دو پنل تبادل نظر که با حضور کتابداران و تنی چند از کارشناسان و پیش‌کسوتان حوزه ترویج کتابخوانی برگزار شد حاضران به گفتگو و تبادل نظر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی پرداختند. مجموع گفته‌های  کتابداران روستایی حکایت از ان داشت که آنها با مسایل زیادی دست به گریبان هستند. که از جمله این مشکلات نبود فضاهای مناسب برای فعالیت های فرهنگی کتابخانه ها، ناکافی بودن عناوین کتابها برای پوشش دادن گروه های مختلف سنی را میتوان به عنوان مهمترین موانع نامبرد. از این رو تقویت مهارت کتابداران برای مذاکره با مخاطبان، مردم محلی و مسئولان شهری با استفاده از خلاقیت‌های فردی و تبادل نظر کتابداران روستاهایی از ضروریات حل این مسایل مورد تایید قرار گرفت. اما حاضران در پایان به این جمع بندی رسیدند که زمان و صبر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز