رتبه هفدهم استان اردبیل از نظر ابتلا به بیماری ام اس در کشور

۱۴۰۲/۰۳/۰۹ - ۱۴:۱۷:۱۹
کد خبر: ۱۴۷۹۹۲۹
رتبه هفدهم استان اردبیل از نظر ابتلا به بیماری ام اس در کشور
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: استان اردبیل با شناسایی بیش از یک هزار و ۴۶۰ بیمار مبتلا به ام اس در رده هفدهم جدول رتبه بندی مبتلایان به ام اس قرار گرفته است.

به گزارش برنا؛ رامین نسیمی دوست، ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بیماری ام اس یکی از شایع ترین و به روزترین بیماری‌های عصبی، عضلانی شناخته شده در جهان و نیز در ایران است و این بیماری بیشتر در دهه دوم و سوم عمر انسان شیوع بیشتری دارد، ولی در سال‌های اخیر در دهه اول و حتی دهه چهارم عمر نیز مشاهده شده است.

وی افزود: بیماری ام اس در همه نقاط دنیا وجود داشته و متاسفانه در ایران نیز رو به افزایش است و مخصوصا در دو دهه اخیر تعداد این بیماران رو به افزایش و در زنان ۲ تا ۳ برابر مردان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: علت اصلی بیماری و نیز موضوع درمان در کل دنیا در حال بررسی و تحقیق است و علت بیماری منفرد نیست و مجموعه‌ای از عوامل خطر و مستعد کننده از قبیل ضعف سیستم ایمنی بیمار، ژنتیک، منطقه جغرافیایی، برخی عفونت‌های ویروسی، کمبود ویتامین D، استرس و فشارهای روحی، بیماری‌های خود ایمنی و تغییرات هورمون‌های زنانه در این بیماری دخیل هستند.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ سال پیش ابتلا به این بیماری در ایران کمتر بوده، به‌طوری‌که کمتر از ۵ درصد هزار نفر به این بیماری دچار بودند، اما متاسفانه رشد تدریجی این بیماری در برخی از مناطق کشورمان بیشتر از صد در صد هزار نفر گزارش شده و در این میان استان اردبیل در رده هفدهم جدول رتبه بندی مبتلایان به ام اس قرار گرفته است.

شناسایی بیش از 1400 بیمار مبتلا به ام اس در استان اردبیل

نسیمی دوست با اشاره به آمار بیماری در استان اردبیل گفت: در استان اردبیل از سال ۸۵ که نسبت به شناسایی، پذیرش و درمان این بیماران اقدام شده تاکنون یک هزار و ۴۶۲ بیمار شناسایی شدند که یک هزار و ۳۳۴ نفر فعال و تحت درمان و مراقبت بوده و از این تعداد ۹۳۷ نفر زن و ۳۹۷ بیمار مرد هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن توصیه به سبک زندگی ساده و راحت و کم استرس، کنترل سطح ویتامین D، درمان به موقع بیماری‌های اتوایمیون برای پیشگیری از این بیماری گفت: علائم این بیماری براساس محل درگیری سیستم عصبی متفاوت بوده و می‌تواند از تاری یک چشم تا ضعف عضلانی و اختلال در تعادل مشاهده شود و توصیه می‌شود چنانچه این علائم در افراد جوان دیده شده و ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد با پزشک متخصص مغز و اعصاب مشاوره انجام شود.

وی عنوان کرد: در موضوع درمان ترجیحاً داروهای قوی جهت سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌شود که در کمترین زمان بیشترین تاثیر درمانی را داشته باشد و خوشبختانه اکثر این بیماران داروهای تولید داخل مصرف می‌کنند.

وی تشریح کرد: به منظور پیشگیری و درمان موثر این بیماری و نیز بهبود کیفیت زندگی مبتلایان، نیاز به سیستم جامع و دقیقی جهت ثبت اطلاعات از مبتلایان داریم و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اقدام به راه‌اندازی برنامه ثبت این بیماری در استان نموده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بیان کرد: در حال حاضر این بیماری جزو بیماری‌های خاص کشوری تعریف شده و کلیه خدمات تشخیصی، درمانی و دارویی این بیماران مطابق بسته حمایتی ابلاغی وزارت بهداشت ارائه شده و هم‌چنین به منظور حفاظت مالی این بیماران، صندوق بیماران خاص و صعب العلاج سازمان‌های بیمه گر نیز پای کار هستند.

نسیمی دوست عنوان کرد: دفتر مرکزی انجمن حمایت از بیماران ام اس استان اردبیل واقع در میدان وحدت، بیمارستان تامین اجتماعی بوده و همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۳ آماده خدمت‌رسانی به بیماران ام اس است.

وی گفت: از جمله اقدامات و مشارکت انجمن ام اس با دانشگاه می‌توان به هماهنگی انجام ام آر آی، تعیین سطح ویتامین D، مشاوره های تخصصی مطابق بسته حمایتی، تزریق دارو درب منزل، تامین ملزومات مصرفی برای بیماران ناتوان از جمله ویلچر، ایزی لایف اشاره کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز