معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان:

تعیین حریم و عرصه پنج اثر تاریخی در اردبیل

۱۳۹۴/۰۳/۰۵ - ۱۷:۱۷:۱۳
کد خبر: ۲۸۸۱۶۳
تعیین حریم و عرصه پنج اثر تاریخی در اردبیل
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل از تعیین عرصه و حریم پنج اثر تاریخی اردبیل در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار برنا در اردبیل، منصور عالیقدری گفت: تعیین عرصه و حریم پنج اثر تاریخی حمام قاجاری ابراهیم آباد ، حمام یعقوبیه ، پل ابراهیم آباد، پل یعقوبیه و خانه آیت الله مروج با هدف جلوگیری از دخل و تصرف و ساخت و سازهای غیرمجاز در محدوده این آثار با ارزش تاریخی به تصویب رسید.

وی با اشاره به ثبت پنج اثر تاریخی مذکور در فهرست آثار ملی کشور افزود: پل یعقوبیه به عنوان یکی از یادگارهای دوران صفوی در شماره 876 در تاریخ 1348 به ثبت فهرست آثار ملی ایران رسیده است.

او پل تاریخی یعقوبیه را دارای پنج چشمه ، طاق و نمای آجری و موج شکن های سنگی که بر روی رودخانه بالیخلوچای در داخل شهر اردبیل واقع شده ذکر کرد و گفت: حمام قاجاری یعقوبیه نیز در محله ای به همین نام مجاور رودخانه بالیخلو در راستای پل پنج چشمه یعقوبیه واقع شده و مشابه حمام های هم دوره خود همچون حمام ابراهیم آباد و سیدآباد جزو حمام های محله ای در ورودی شهر از سمت خلخال و تالش بوده است.

وی اظهار کرد: پل صفوی ابراهیم آباد به عنوان عامل ارتباطی دو محله قدیمی اوچدکان و ابراهیم آباد با پایه های سنگی و طاق های آجری یادگار دوره صفویه است و عملیات مرمتی این پل تاریخی در سال 1381 به پایان رسیده و به شماره 6235 در تاریخ 7 آبان ماه 1381 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

عالیقدری همچنین افزود: خانه قاجاری مروج اردبیلی در خیابان سی متری واقع شده و بخش اصلی بنا مربوط به دوره قاجاریه و بخش الحاقی مربوط به اواخر دوره پهلوی است و به شماره 8895 در تاریخ 10 خرداد ماه 1382 به ثبت ملی رسیده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز