مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل خبر داد:

آسیب پذیری ۵۵ درصد از واحدهای مسکونی استان اردبیل در مقابل زلزله

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۰۸:۱۵:۱۴
کد خبر: ۳۳۶۳۴۵
آسیب پذیری ۵۵ درصد از واحدهای مسکونی استان اردبیل در مقابل زلزله
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: 45 درصد از مجموع واحدهای مسکونی این استان در مقابل حوادث قهری همچون زلزله مقاوم و 55 درصد غیرمقاوم و آسیب پذیر هستند.

به گزارش خبرنگار برنا در اردبیل، به نقل از روابط عمومی استانداری، علی اسلامی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان خلخال افزود: به رغم تلاش های انجام شده در اجرای طرح مقاوم سازی مسکن شهری و روستایی هنوز بیش از 75 هزار واحد مسکونی کم دوام و بی دوام در مناطق مختلف استان در مقابل زلزله آسیب پذیر و شکننده هستند.

وی گفت: درصد آسیب پذیری اماکن آموزشی و کلاس های مدارس استان نیز کمتر از اماکن مسکونی نبوده و در حال حاضر از یک هزار و 600 کلاس نیازمند مقاوم سازی استان 126 کلاس مقاوم سازی شده و 81 کلاس نیز در حال مقاوم سازی است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل با بیان اینکه از 42 نوع بلای طبیعی شناسایی شده در جهان 34 نوع در کشور ایران و 17 نوع در استان اردبیل اتفاق افتاده و یا احتمال اتفاق آن است اظهار کرد: تنها زلزله نیست که مردم استان را تهدید می کند؛ بلکه خسارات ناشی از سیل در این استان نیز در سال های اخیر بسیار قابل توجه بوده است.

اسلامی گفت: در شرایطی که از تمام شهرهای استان رودخانه عبور می کند و امکان بروز حادثه سیل هر لحظه انتظار می رود از سه هزار و 400 کیلومتر رودخانه ها و مسیل های آبی استان 75 کیلومتر ساماندهی و حریم و بستر یک هزار و 800 کیلومتر نیز مشخص شده است.

وی با بیان اینکه ترس از زلزله در استان ناشی از نبود اقدامات پیشگیرانه است افزود: به طور میانگین سالانه 100 زلزله کمتر از سه ریشتری در مناطق مختلف استان ثبت می شود که همین امر نیز افزایش اقدامات پیشگیرانه برای کاهش آسیب های زلزله را ضروری می کند.

اسلامی اظهار کرد: در هفت ماه سال جاری 65 مورد زلزله در استان به ثبت رسیده و همین امر موجب شده به بحث مربوط به مقاوم سازی واحدهای مسکونی بسیار جدی تر از سایر استان های کشور توجه شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل همچنین از تهیه طرح جامع مدیریت بحران در مرکز استان خبرداد و افزود: این طرح با هدف اولویت بندی برنامه های پیشگیرانه در مقابل حوادث طبیعی ، اولویت بندی پروژه های مربوط به حوادث غیرمترقبه ، شناسایی مخاطرات و نیازسنجی منطقه اجرا و انتظار می رود این طرح در شهرستان های استان نیز تهیه و برای برنامه ریزی و تامین اعتبار به مرکز استان و کشور ارسال شود.

وی به اجرای طرح آموزش اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان های استان با هدف افزایش سطح آمادگی میران اجرایی در مقابله با حوادث و بحران های احتمالی اشاره کرد و گفت: این دوره آموزشی در سه شهرستان استان اردبیل برگزار شده و در سایر شهرستان ها نیز برگزار خواهد شد.

اسلامی افزود: خبرهای مختلفی در زمینه پدیده آل نینو گفته و شنیده می شود ولی آنچه که توسط ستاد مدیریت بحران شهرستان ها باید به آن توجه شود جدی گرفتن حوادث احتمالی ناشی از بروز برف و سرما در استان سردسیری همچون اردبیل است.

وی گفت: بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 90 میزان آسیب پذیری واحدهای مسکونی شهرستان خلخال در مقابل زلزله 65 درصد است و با توجه به اینکه این شهرستان جزو سه شهرستان اول حادثه خیز استان است اقدامات مختلف در زمینه مقاوم سازی اماکن مسکونی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز