رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

تحقیقات کاربردی موجب افزایش بهره وری کشاورزی اردبیل می شود

۱۳۹۴/۰۹/۰۴ - ۱۳:۰۶:۴۵
کد خبر: ۳۴۳۶۴۵
تحقیقات کاربردی موجب افزایش بهره وری کشاورزی اردبیل می شود
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تحقیقات کاربردی موجب افزایش بهره وری کشاورزی استان اردبیل می شود

به گزارش خبرنگار برنا در اردبیل، عدیل سروی در جلسه شورای تحقیقات کشاورزی استان افزود: تحقیقاتی که بر مبنای دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی باشد به پایداری توسعه کشاورزی و افزایش بهره وری کشاورزی استان می انجامد.

او گفت: مرکز تحقیقات ، آموزش و منابع طبیعی استان همراهی و هماهنگی خوبی با مدیریت ترویج این سازمان داشته و در سال گذشته در اجرای پروژه های تحقیقی ، تطبیقی ، تحقیقی ، ترویجی و تحقیقات مشارکتی فعالانه انجام شد.

او همچنین اجرای پروژه های مشارکتی در انتخاب ارقام جدید را به همراه تعامل و تشریک مساعی در امر تحقیقات ضروری دانست و افزود: این امر به افزایش راندمان تولید و اقتصادی شدن این امر با تکیه بر ارقام جدید کمک می کند.

سروی با اشاره به کارهای شاخص مرکز تحقیقات کشاورزی به ویژه برگزاری آیین روز مزرعه که اسباب آشنایی کشاورزان با تحقیقات کشاورزی را فراهم کرده اظهار کرد: دسترسی کشاورزان به اطلاعات متخصصان و محققان بیش از پیش فراهم شده چرا که فعالان این عرصه در تولیدات محصولات خود توانمندی هایشان را نشان داده اند.

او به تولید ارقام مقاوم با نیاز آبی کمتر و تولید محصول در مزارع دیم استان اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه دو سوم کشت استان در اراضی دیم است تولید این ارقام می تواند زمینه بروز و ظهور توانمندی بیشتر را در بخش کشاورزی فراهم کند.

وی در زمینه کلنگ زنی فاز اول اجرای پایاب اراضی خدا آفرین اظهار کرد: در مرحله اول 12 هزار و 500 هکتار از اراضی این منطقه به سیستم نوین آبیاری مجهز می شود.

سروی افزود: در آینده با ظرفیت خوب تحقیقات و مطالعات پژوهشی با افزایش تولید محصولات روبرو هستیم و امیدواریم در سالی که مزین به دولت و ملت ، همدلی و همزبانی است با همکاری مهندسان ، کارشناسان و مسوولان در تولید نهاده های مورد نیاز امر کشت و زرع به خوبی انجام شود.

تنوع اقلیمی ، وجود کشت و صنعت ها ، دشت های حاصلخیز ، 120 هزار بهره بردار ، 4.2 میلیون واحد دامی ، عشایر ایل سون ، سدهای ذخیره آب ، تولید چهار درصد از محصولات کشاورزی کشور ، نقش 28 درصد بخش کشاورزی در تولید ناخالص و نقش 38 درصدی بخش کشاورزی در جمعیت شاغل استان از جمله قابلیت های مهم کشاورزی استان اردبیل است.

استان اردبیل در تولید بسیاری از ارقام از جمله رتبه اول تولید عدس ، رتبه اول تولید کلزا ، رتبه دوم تولید سیب زمینی ، رتبه سوم تولید عسل ، رتبه پنجم تولید چغندر قند ، رتبه هفتم تولید حبوبات و رتبه هفتم تولید گندم و جو را دارد.

امسال بیش از نیم میلیون تن محصول استراتژیک گندم که در تاریخ خرید این محصول بی سابقه است در کمترین زمان ممکن و با بهره گیری از حداکثر امکانات به صورت شبانه روزی خریداری شد و جایگاه استان در تولید گندم از رتبه 13 به 4 کشوری ارتقا یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز