بهترین و بدترین خوراکی ها برای تقویت حافظه در شب امتحان

۱۴۰۲/۰۳/۱۷ - ۱۷:۱۵:۴۱
کد خبر: ۱۰۱۱۹۰۴
بهترین و بدترین خوراکی ها برای تقویت حافظه در شب امتحان
مسعود فیروزکوهی، گفت: تغذیه و دریافت مواد مغذی مناسب در یادگیری، هوش و تمرکز حواس کاملا موثر است و تغذیه خوب در ایام امتحانات به ویژه در شرایط فعلی که با شیوع کرونا هنوز هم مواجه هستیم، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مسعود فیروزکوهی، کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بخشی از اثرات تغذیه لحظه ای نیست و باید از یک ماه قبل از امتحانات به تغذیه دانش آموزانشان توجه خاص داشته باشند تا ذخیره بدنی مناسب داشته و آمادگی لازم برای ورود به زمان امتحانات فراهم شود.

به گفته این کارشناس تغذیه، برخی مواد غذایی، در روز و ساعت امتحان هم می‌توانند باعث تامین انرژی مغز و کاهش اضطراب و استرس و افزایش تمرکز ذهنی باشد.

فیروزکوهی با بیان این که در ایام امتحانات غذاهای چرب و شیرین استفاده نشود، اضافه کرد: مواد غذایی کم ارزش مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا ، سیب زمینی سرخ کرده در این ایام مصرف نشود.

وی افزود: همچنین باید تنقلات کم ارزش مثل چیپس و پفک را کنار بگذارید، صبحانه را کامل و ناهار و شام را مختصر میل کنید و در عوض به میان وعده ها هم توجه داشته باشید، چراکه پرخوری باعث کسالت و بی حالی در درس خواندن می شود.

این کارشناس با بیان این که در صبحانه کره و مربا نخورید، گفت: به خصوص اگر امتحان تان در صبح است از این ماده غذایی استفاده نکنید، چرا که می‌تواند باعث افت قند در هنگام امتحان شود.

فیروزکوهی اذعان کرد: مصرف یک قاشق عسل در صبحانه مفید است، استفاده از پنیر یا شیر و تخم مرغ می‌تواند حس سیری لازم را ایجاد و انرژی مغز را تامین کند.

وی ادامه داد: وجود میوه‌هایی مثل سیب یا پرتقال در صبحانه یا سبزی مانند گوجه در تامین ویتامین و املاح خیلی مفید است، همچنین می طلبد روز امتحان یک عدد سیب درختی میل کنید.

این کارشناس تغذیه با بیان این که دمنوش نعناع به جای چای با خرمای زرد زاهدی یا کشمش یا توت خشک در هوشیاری مفید است، تاکید کرد:  قند و شکر کمتر مصرف شود، چای شیرین نیز مطلوب نیست و باعث افت قند هنگام امتحان می شود.

به گفته فیروزکوهی، روزی ۱۰ عدد پسته در میان وعده صبح و ۱۰ عدد بادام در میان وعده عصر صرف شود، زیرا حاوی ویتامین‌های b و c بوده که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و در کاهش استرس موثر است.

وی با تاکید بر این که آب و مایعات کافی در طی روز مصرف کنید تا عملکرد هورمون ها و آنزیم ها به خوبی انجام شود، تصریح کرد: کم آبی بدن باعث بی حوصلگی و سردرد می شود.

این کارشناس گفت: غذاهایی مثل ماهی، ماکارونی، سوپ جو، عدسی، حبوبات و خورش های کم چرب به طور معمول غذا های خوبی برای ایام امتحانات است، می طلبد که سبزی نعناع چه تازه و خشک نیز در غذاها استفاده شود.

فیروزکوهی افزود: در میان وعده ها از میوه تازه یا آب میوه خانگی و طبیعی و سبزی تازه بهره ببرید تا ویتامین ها و املاح لازم تأمین شود، همچنین بهتر است که در حین مطالعه از تنقلات استفاده نکنید.

وی با بیان این که قبل از رفتن به محل امتحان، دمنوش نعنا میل کنید، بیان کرد:  نیم ساعت قبل از امتحان آدامس نعنایی بجوید، چراکه به تمرکز حواس و هوشیاری کمک می کند.

این کارشناس تغذیه اذعان کرد:  هر دانش آموز خوب است که کمی کشمش یا خرمای خشک، یک عدد بیسکویت یا شکلات  همراه داشته باشد تا اگر احساس افت قند داشت، سریع مصرف کند، همراه داشتن کنجد و بادام زمینی هم مفید است.

فیروزکوهی افزود: یک بطری آب کوچک که یک قاشق مرباخوری عسل و نصف آب  لیمو طبیعی و تازه به آن اضافه شده باشد، همراه داشته باشید و در حین امتحان بنوشید.

وی خاطرنشان کرد: عوامل استرس زا از جمله همراه نداشتن خودکار، مداد و نوشت افزار لازم، دیر رسیدن به جلسه امتحان و کم خوابی را از خودتان دور کنید.

این کارشناس با اشاره به شیوع کرونا اضافه کرد: بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا با سیستم ایمنی ضعیف روبه رو و گرفتار بیماری های زمینه ای هستند که باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن تغذیه مناسب داشته و همه کمبودهای غذایی را رفع کنند که توجه به این توصیه های تغذیه ای در تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مفید خواهد بود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز