رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

بهره برداری از ۲۸۵ هکتار گلخانه و سایبان در لرستان تا پایان سال جاری

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۱۱:۵۲:۰۷
کد خبر: ۱۰۴۸۱۵۶
بهره برداری از  ۲۸۵ هکتار گلخانه و سایبان در لرستان تا پایان سال جاری
اسفندیار حسنی مقدم گفت: با برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان سال جاری ۲۸۵ هکتار گلخانه و سایبان در لرستان به بهره برداری می رسد.

به گزارش ر خبرگزاری برنااز لرستان؛ حسنی مقدم  در این خصوص به رسانه ها ،اظهار کرد: سطح زیرکشت گلخانه های  استان لرستان در حال حاضر ۶۵ هکتار بوده و سالانه ۱۳ هزار تن محصولات گلخانه ای شامل گوجه،خیار.فلفل دلمه ای وآلوئورا برداشت که بیشتر آن صادر میگردد، همچنین ۴ میلیون شاخه گل رز تولید و به بازارهای داخلی و استانهای همجوار ارسال می شود اما در چند ماه اخیر بخاطر ویروس منحوس کرونا با مشکل فروش مواجه شده اند .

او افزود: این مقدار سطح و تولید با توجه به پتانسیل و ظرفیت استان بسیار کم است لذا افزایش سطح وتوسعه کشت های گلخانه ای  در استان ضروری به نظر می رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان ادامه داد: میزان ۳۳۴هکتار  از اراضی ملی طی سالهای گذشته به شرکت شهرکهای گلخانه ای جهت  جذب سرمایه گذار آماده واگذاری می باشد که امید است با برنامه ریزی و پیگیری و کمک بانکها از طریق تسهیلات ارزان قیمت تبصره ۱۸ بند الف به متقاضیان  پرداخت شود.

او  مزایای کشت گلخانه ای نسبت به فضای آزاد را افزایش تولید در واحد سطح صرفه جویی آب و محصول سالم و اشتغالزایی بالا عنوان کرد و افزود:  به عنوان مثال در فضای باز از هر هکتار گوجه فرنگی ۲۰_۲۵ تن برداشت می‌شود ، اما در فضای گلخانه تا ۲۰ برابر یعنی ۵۰۰ تن در هکتار قابل افزایش است از طرف دیگر نیاز آبی یک هکتار گلخانه نسبت به فضای باز یک سوم می باشد و با توجه به بحران کم آبی در کشو و بالطبع در استان  ضروری است به سمت کشت محصولات گلخانه‌ای روی بیاوریم.

 اسفندیار حسنی مقدم به ضرورت و اهمیت احداث پروژه های نیمه تمام پرداخت وگفت: یکی ازمهمترین برنامه های سازمان جهاد کشاورزی در استان تکمیل و بهره برداری پروژه های نیمه تمام در حوزه گلخانه ها ست که در تلاشیم با تسریع و پیگیری مدام و رفع موانع  زیرساختی این پروژه های را به بهره برداری برسانیم.

اوتصریح کرد: یکی ازپروژه های مهم وبنیادین برای باغات خصوصا انار ، زردآلو ، سیب و مرکبات برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و سرمازدگی و تگرگ که در کشور از جانب وزارت جهادکشاورزی پیگیری میگردد احداث سایبان است در همین راستا در لرستان و شرکت فجر صفا شهرستان خرم آباد به مساحت  ۲۵٠ هکتار نسب سایبان باهمکاری شرکت فجر صفا و بانک کشاورزی در حال انجام می باشدکه امید است تا پایان سال جاری شاهد تکمیل وبهره برداری آن باشیم.

حسنی مقدم  با بیان اینکه ما از سرمایه گذاران در این بخش استقبال میکنم اما آنها نیز در امر مشارکت در تولید باید جدی باشند ،یادآورشد: یکی از برنامه های ما استقبال ازسرمایه گذاران جهت افزایش تولید واشتغالزایی است  ودر این راستا متقاضیان نیز باید با مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی و بازدید از شهرکهای آماده کار از لحاظ زیرساخت در امر سرمایه گذاری اقدام و مشارکت  داشته باشند. ایشان در مورد گلخانه هایی که بر اثر بیماری کرونا خسارت فروش محصول داشته اند در حال رایزنی با وزارتخانه با کمک بانک کشاورزی هستیم تا مشکل این عزیزان را حل کنیم.

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز