مدیر کل دفتر توسعه آموزش‌های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش وجوانان :

نگاه ما به المپیاد ۲۰۲۲ سنگال و هدفگذاری برای رقابت های المپیک جوانان است / توانمند سازی و آموزش معلمان ورزش کشور به مبانی استعدایابی

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۹:۵۲:۵۱
کد خبر: ۱۰۴۹۰۴۴
نگاه ما  به المپیاد ۲۰۲۲ سنگال و هدفگذاری برای رقابت های المپیک جوانان  است  / توانمند سازی و آموزش معلمان ورزش  کشور به مبانی استعدایابی
حسن رنگرزگفت : اگر به سمت تقویت رده های پایه که در آن پشتوانه فنی حادث خواهد شد نرویم قطعا در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد .

 به گزارش  خبرگزاری برنااز لرستان ؛ رنگرز روز دوشنبه  در نشست با روسای هیئت های ورزشی لرستان با اشاره به برگزاری  المپیاد استعداد یابی ورزشی ،اظهار کرد:آنچه که در این راستا در ورزش کشور اتفاق افتاده فرایند  استعدادیابی به معناومفهوم عینی وواقعی کلمه نیست بلکه استعدادیابی ناظر بر یک فرایندی است که به خارج از محیط ورزشی اشاره دارد؛یعنی یک بچه 8تا12 ساله براساس یکسری متغییر ها وآزمون ها را شناسایی سپس  پیش بینی عملکردی ودر نهایت از اوهدایت ،کنترل و حمایت صورت می گیرد .

رنگرزبا بیان اینکه استعداد یابی یک علم است که در دنیا  با صرف هزینه های هنگفت در حوزه پژوهشی  به نرم های ملی می رسند ف افزود: استعداد یابی ورزشی با اینکه یک شرایط پیچیده بوده ولی  در کشور ما یک امر ضرور الزامی وواجبی است  که با توجه به  شرایط معیشتی که  خانواده ها دچار آن هستندباید انجام بگیرد .

 او ادامه داد:  مستعدین در خانواده هایی هستند که در شرایط مادی خوبی  قرار نداشته واز بضاعت قابل ملاحظه ایی هم  برخوردار نیستند وبعضا  در  شهرستان ها ومناطق حاشیه ای  قرار دارند .

رنگرز گفت: با توجه به محدودیت های اعتباری  باید به سمت یک نظام کشف وپرورش استعداد ها حرکت کنیم که اتفاقات خوبی در این زمینه بیافتد .

مدیر کل دفتر توسعه آموزش های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه لرستان مهد قهرمانان، پهلوانان و سرمایه های ورزشی کشور  بوده است ، یادآورشد:  در این استان طیفی از رشته های  مختلف ورزشی ومستعدین مرتبط با این ورزش ها  فعالیت دارند و این پتانسیل را دارد که اگر سرانه ورزشی لرستان  تقویت و الزامات ورزش قهرمانی  در این استان رعایت شود قطع به یقین یکی از قطب ها واضلاع ورزش کشور خواهد شد .

  رنگرز گفت: ما مدعی استعداد یابی به معنای واقعی نیستیم ولی آنچه که در المپیاد اتفاق می افتد نخبه گزینی است یعنی یک مجموعه ایی از ورزشکارانی که یک عقبه  ورزشی دارند در رنج سنی 12 تا 15 سال که مقدمه ورود به رده سنی رسمی و رقابت های ملی است  وارد می شوند واین  مقدمه کار است .

  او بیان کرد: در تلاش هستیم با کمک معاونت توسعه ورزش های همگانی  فستیوال ها وجشنواره هایی در رنج سنی 10 تا 12 ساله ها نه با هدف  برگزاری یک رقابت  بلکه  در باب آشنایی با فضای ورزشی برگزار کنیم  که در این راستا با صورت گرفتن یک تقسیم کار ملی در وزارت خانه ، برگزاری المپیاد  وهمچنین بخش اعتبارات مصوب وتخصیصی فدراسیون ورزشی که در گذشته برای برگزاری یک رقابت ملی هزینه می شد معطوف به برگزاری این رده های سنی شود، این اتفاق خواهد افتاد.

مدیر کل دفتر توسعه آموزش های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان  تاکید  کرد: اگر به سمت تقویت رده های پایه که در آن پشتوانه فنی حادث خواهد شد نرویم قطعا در آینده  با مشکل مواجه خواهیم شد .

او مسیر استعدادیابی  در کشور را یک نظام کشف استعدادیابی  تصادفی واتفاقی  عنوان کرد و افزود:  در تلاش هستیم که آیین نامه های مرتبط با ایجا دمراکز مشاوره تدوین  شود و بخش خصوص و پیشکسوتان و تحصیل کرده های ورزشی نیزدر این زمینه  فعال شوند .

رنگرز به تاثیر شیوع ویروس کرونا برورزش کشوراشاره کرد و گفت:  با توجه به شیوع کرونا وفراغت از کار اجرایی یک تفاهم نامه همکاری مشترک بین معاونت توسعه ورزش قهرمانی با معاونت تربیت بدنی و ورزش آموزش وپرورش منعقد شد .

او اضافه کرد: آموزش وپرورش با یک جمعیت 14 میلیونی  دانش آموز و یک میلیون معلم خود یک فضا وظرفیت مطلوب در اختیار استعدادیابی ورزشی است .

 رنگرزبا بیان اینکه  در برگزاری المپیاد بخشی از تکالیف با محوریت فدراسیون ورزش های دانش آموزی خواهد بود ، یادآورشد:   توانمند سازی و آموزش معلمان ورزش  کشور به مبانی استعدایابی و دوره های مربیگری نیز از اهداف است .

او  آموزش و استعدادیابی  را دوبال ورزش کشور دانست که  مربیان باید به آن توجه کنند و ادامه داد: باید بتوانیم مربیان استعدادیاب پرورش بدهیم .

رنگرز با اشاره به جایگاه پایگاه های قهرمانی در کشور وتاکید بر لزوم به روز رسانی آنها ،مراکز قهرمانی را مغز متفکر توسعه ورزش قهرمانی دانست و  گفت: پایگاه قهرمانی لرستان یک ظرفیت بی نظیر ویک زیرساخت فوق العاده بوده  که در کشور جزمراکز برتر است .

مدیر کل دفتر توسعه آموزش های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر لزوم توجه فدراسیون ها به امر اموزش ، عنوان کرد: در شش ماه گذشته تمام فعالیت های ورزشی درحوزه  رقابت ها تعطیل است واین فرصت خوبی برای تقویت حوزه آموزش است

.

 رنگرز با تاکید بر لزوم توجه به ظرفیت های فضای مجازی وشبکه های اجتماعی فرایند دوره آموزش های  مربی گری در فضای مجازی  را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: کارگاه ها وسمینارهای بازآموزی و دوره های تئوری مربیگری با کمک  هیئت ها پیگیری شود .

  او با بیان اینکه بحث  موضوعات فنی از جمله رده سنی در المپیادها چه برعهده فدراسیون ها قرار دارد ، افزود:  نگاه ما  به المپیاد 2022 سنگال و هدفگذاری ما رقابت های المپیک جوانان  است  و ماهیچگونه دخل وتصرفی نداریم  ورشته ها هم با توجه به این رده سنی مقتضیات فنی خودرا پیاده سازی کنند.

مدیر کل دفتر توسعه آموزش های پایه و استعدادیابی وزارت ورزش و جوانان گفت: المپیاد استعدادیابی یک رقابت است و ایراداتی به آن وارد است ولی نمی توان کل آن را نادیده گرفت .

رنگرز در ادامه خواستار بستهای حماستی از استعدادهای ورزشی توسط هیئت ها واداره کل ورزش وجوانان استانها شد و گفت: سرانه ورزشی در استانها  باید تقویت شود تا روی پیشرفت مستعدین تاثیربگذارد.

او  با بیان اینکه  فدراسیون های ورزشی مکلف به استقرار و تقویت کمیته های استعدادیابی هستند ، خاطر نشان کرد:  همچنین  هیئت های متناظر فدراسیون ها در استانها  هم باید کمیته استعداد یابی داشته باشند که یک تکلیف قانونی است و انجام آن  در ارزیابی عملکردی در نظر گرفته می شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز