استاندار اردبیل تاکید کرد:

ارزیابی های زیست محیطی در جاده سازی و طرح های گردشگری لحاظ شود

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۱۱:۰۶:۳۰
کد خبر: ۱۰۵۴۲۶۹
ارزیابی های زیست محیطی در جاده سازی و طرح های گردشگری لحاظ شود
استاندار اردبیل بر لحاظ ارزیابی های زیست محیطی در جاده سازی و طرح های گردشگری تاکید کرد.

به گزارش برنا، اکبر بهنام جو در جلسه با فعالان و اساتید محیط زیست در خصوص طرح کمربند سبز سبلان تصریح کرد: در کنار مسیرهای گردشگری نباید ساخت و ساز خدماتی و سایر صنوف ایجاد شود و تغییر کاربری در طبیعت چهره آن را مخدوش کند.

وی ادامه داد: مسیرهای گردشگری صرفا نقش ارتباطی را باید ایفا کنند که زیبایی و گردشگری طبیعت به بکر بودن آن است.

این مسوول با تاکید بر اینکه اساتید در ثبت جهانی قله سبلان نظر کارشناسی خود را ارایه دهند گفت: فعالان محیط زیست این قله و دامنه های زیبای آن را به عنوان یک کوه مقدس برای وجب به وجب آن حساسیت دارند و آنچه که برای ثبت جهانی لازم است باید مدنظر قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه بیشتر پروژه ها ملی هستند افزود: در جاده سازی و ایجاد راه های مواصلاتی باید طبق نظر کارشناسان و مشاور طرح پیوست زیست محیطی داشته باشند و در پروژه های استانی نیز این مساله مدنظر قرار می گیرد.

استاندار اردبیل با بیان اینکه بیشتر طرح های گردشگری که باعث صدمه به اکوسیستم منطقه و طبعیت می شدند از سوی دستگاه های ذیربط صیانت شده است تصریح کرد: بیشتر سرمایه گذاران که طرح های خوبی برای توسعه گردشگری و مراکز تفریحی داشته اند اما این طرح ها سبب از بین رفتن منابع طبیعی می شدند به جهت مخالفت دستگاههای اجرایی از قبیل محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی اجرا نشده اند.

وی با بیان اینکه اجرای کمربند طلایی سبلان مصوب دوره های قبل بوده افزود: با اجرای این کمربند طلایی توازن و تعادل در میزان گردشگر در نقاط مختلف استان از قبیل سرعین و مشکین شهر رعایت می شود و مشاور طرح کمربند طلایی خود یکی از حساس ترین اساتید به مسایل زیست محیطی است.

استاندار اردبیل گفت: اردبیل اولین استان در کشور هست که تدوین طرح جامع دید و منظری شهری و مناطق مختلف با بررسی همه جوانب آغاز کرده است.

وی اظهار کرد: در طرح جامع دید و منظر مشاور طرح با بررسی و مطالعه تمام جوانب زیست محیطی در راه های مواصلاتی و ارایه برنامه جامع گردشگری مانع از صدمه به اکوسیستم طبیعی می شود.

وی با بیان اینکه این طرح با هدف جلوگیری از ساخت و سازهای ناموزون و ممانعت از تغییر کاربری‌ها آغاز شده است افزود: با تدوین این طرح از صدمه به اکوسیستم طبیعی و حفظ زیبائی‌ها و چشم‌اندازهای طبیعت اردبیل به ویژه کوه سبلان، ارتفاعات و چشمه‌سارها جلوگیری می شود.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه اساتید و فعالان محیط زیست با نظارت و همکاری مسوولان این حوزه را یاری کنند گفت: دیدگاه کارشناسی و حس دلسوزانه اساتید محیط زیست می تواند هرگونه اهمال کاری و کم توجهی به مسایل زیست محیطی را کاهش داده و با اعمال نظرات کارشناسی در تدوین طرح های جامع متولیان امر را یاری کنند.

وی با اشاره به اینکه ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی به کمک اساتید نیاز دارند افزود: این ادارات در صیانت از حقوق عمومی نهایت تلاش خود را انجام می دهند و جهت حفظ منافع عمومی اغماض نخواهند کرد.

بهنام جو بیان کرد: ما باید با الگو برداری از کشورهای پیشرفته و استفاده صحیح از طبیعت و کوه به فکر اشتغال و جذب گردشگر و توسعه گردشگری نیز باشیم و مثال خوب برای این موضوع الگو بر داری از کوه های آلپ است.

استاندار اردبیل با تاکید بر اینکه اقتصاد گردشگری در زمستان تعطیل بوده افزود: ما هیچ راهی نداریم جز اینکه زمستان بیدار را داشته باشیم و از ظرفیت های موجود منطقه جهت جذب گردشگر و ورزشکاران داخلی و خارجی در زمستان استفاده کنیم.

در این جلسه عده ای اساتید و فعالان محیط زیست پیشنهاد و راهکارهای خود را ارایه کردند.

صادق پناهی از فعالان محیط زیست استان بر ایجاد شرایط لازم و لحاظ نظرات کارشناسی و استفاده از پتانسیل های موجود برای ثبت جهانی سبلان تاکید کرد.

سفیدی از اساتید محیط زیست از بین رفتن خاک در جاده سازی و آسیب رسانی به طبیعت بکر سبلان را از ایرادهای کمربند سبز سبلان ذکر کرد و بر ارزیابی های زیست محیطی در اجرای پروژه ها تاکید کرد.

مصطفی زاده از دیگر اساتید این رشته بر عدم تناقض توسعه پایدار با توسعه اشاره و جدا شدن زیست گاه ها، ایجاد مشکلات برای روستاها و آسیب به طبیعت بکر منطقه را از دیگر ایرادات طرح مذکور عنوان کرد.

ورامش از دیگر فعالان و اساتید زیست محیطی بحران های زیست محیطی را بزرگترین دشمن بشر معرفی کرد و خواستار تجدید نظر در نحوه اجرای طرح شد.

دیگر کارشناسان حاضر در جلسه نیز نظرات و انتقادهای خود را به مشروح و شفاف مطرح کردند.

در این جلسه مصوب شد جلسات کارشناسی برای تبادل نظر برای جهت رسیدن به نتیجه نهایی ادامه یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز