کشاورزی شهرستان ابرکوه مورد تقدیر وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۱۴:۱۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۵۶۱۷۹
کشاورزی شهرستان ابرکوه مورد تقدیر وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت
وزارت جهادکشاورزی با بررسی عملکرد و اقدامات صورت گرفته از سوی مناطق مختلف کشور در راستای تحقق امنیت غذایی و افزایش تولیدات کشاورزی، اقدامات مدیریت جهادکشاورزی شهرستان ابرکوه را مورد تقدیر قرار داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ بر اساس بررسی این وزارتخانه، مهدی غیب الهی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه و علی محمد هوشمند رییس جهاد کشاورزی بخش بهمن این شهرستان در آیینی با دریافت لوح سپاس از وزیر جهاد کشاورزی به دلیل پیشبرد موثر برنامه‌های دولت در این شهرستان مورد تجلیل قرار گرفتند.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در گفتگوی گفت: مجموعه کارکنان این نهاد با مشارکت و همکاری کشاورزان و تولیدکنندگان تلاش مضاعفی طی سال‌های اخیر در راستای افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهره وری و مدیریت آب به کار گرفته‌اند.

اجرای سامانه‌های آبیاری نوین در سه هزار هکتار از اراضی ابرکوه درهفت سال اخیر

مهدی غیب الهی افزود: این شهرستان با اجرای آبیاری نوین در پنج هزار هکتار اراضی و باغ ها رتبه نخست استان را در اجرای این طرح ها داشته و تلاش کشاورزان ابرکوهی در این زمینه چشمگیر بوده است.

وی یاد آورشد: از مجموع پنج هزار هکتار اراضی و باغ های تجهیز شده به سامانه‌های نوین آبیاری سه هزار هکتار آن طی هفت سال گذشته اجراشده است که دولت برای اجرای این میزان طرح‌  ۴۰۰ میلیارد ریال به صورت تسهیلات بلاعوض به کشاورزان ابرکوه کمک کرده است.

غیب الهی با بیان اینکه تلاش ویژه ای در مدیریت و بهره وری آب در شهرستان ابرکوه انجام شده، خاطر نشان کرد:  دولت فقط در سال ۱۳۹۸ برای اجرای ۵۰۰ هکتار آبیاری نوین، ۶۰ میلیارد ریال به صورت بلاعوض به کشاورزان ابرکوهی پرداخت کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه با تبیین اهمیت اجرای طرح‌های آبیاری نوین در افزایش بهره وری و راندمان تولید در واحد سطح ، گفت: این شهرستان سهم خوبی درجذب کمک های بلاعوض و تسهیلات دولتی برای اجرای طرح های کشاورزی داشته است.

مقام نخست ابرکوه در برخی از تولیدات کشاورزی

وی تصریح کرد: ابرکوه از قطب های مهم  تولیدات کشاورزی و دامداری استان یزد است و در تولید برخی محصولات کشاورزی و دامی مقام بین نخست تاسوم استان را به خود اختصاص داده است.

غیب الهی بیان کرد: تلاش کشاورزان این شهرستان باعث شده تا سالانه بیش از ۴۰ نفر بهره برداران این شهرستان به عنوان نمونه در سطح کشور و استان انتخاب شوند.

افزایش تولید محصولات کشاورزی تا ۱۴ برابر 

به گفته مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه در این شهرستان ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی و دامپروری است و اگرچه منابع آب این شهرستان محدود است اما زمین های کشاورزی آن برای کاشت پسته ، زرشک ، زعفران ، گیاهان دارویی و محصول گلخانه ای بسیار مناسب است .

غیب الهی میزان تولید ۱۸ تن زرآلو در هکتار به روش نوین آبیاری، تولید بیش از ۱۰ تن گندم در هر هکتار ، بهره‌برداری  ۲۱ تن محصول پسته خشک از هر هکتار، ۱۳۵ تن محصول انار در واحد هکتار و ۲۵۰تن پیاز در هکتار با گواهی استاندار دتولید، انتخاب کارشناس پهنه نمونه کشوری را برخی از شاخص های کشاورزی شهرستان ابرکوه ذکر کرد و گفت: با افزایش سطح اطلاعات و استفاده از داده های ترویجی میزان تولید برخی محصولات از سه تا ۱۴ برابر ثبت شده است.

تولید ۲۰۰ هزارتن محصولات کشاورزی و دامی

وی ادامه داد: ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز حوزه کشاورزی ابرکوه به مدت ۱۰ ماه از ۶۶۲ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق و ۱۳ رشته قنات استحصال می شود و با این میزان آب  هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار کشاورزان و بهره بردار با تلاش شبانه روزی خود از سطح  ۱۵هزار هکتار سطح زیرکشت با روش های نوین  سالانه  ۲۰۰ هزار تن محصولات و فراورده های کشاورزی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان  تولید و روانه بازار مصرف درسطح کشور وحتی خارج کشور می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز