نماینده ولی فقیه در استان یزد:

​دامپزشکی برای ارزان‌تر تمام شدن پرورش دام و طیور به دولت راهکار ارائه دهد

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۱۵:۵۷:۰۴
کد خبر: ۱۰۶۹۶۴۴
​دامپزشکی برای ارزان‌تر تمام شدن پرورش دام و طیور به دولت راهکار ارائه دهد
امام جمعه یزد گفت: دامپزشکی برای ارزان‌تر تمام شدن پرورش دام و طیور و حتی پرورش گونه‌های پر بازده، به دولت راهکار اراه دهد تا فرآورده‌های دامی ارزان‌تر در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "آیت الله محمدرضا ناصری" نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در دیدار مدیرکل و کارکنان دامپزشکی استان یزد به مناسبت هفته دامپزشکی اظهار داشت: دام و طیور و فرآورده های دامی، نعمات الهی است که انسان‌ها باید از این نعمات به درستی استفاده کنند.

وی عنوان کرد: اگر از این نعمات درست استفاده نشود، نعمت خدا را ناشکری کرده‌ایم و به بندگان خدا ضرر زده‌ایم.

امام جمعه یزد با اشاره به اینکه دام‌ها، پرندگان و ماهیان خلقت عظیم خداوند هستند، ادامه داد: باید در سلامت و رعایت حقوق این مخلوقات خدا نیز اقدام لازم انجام شود.

وی بیان کرد: پرورش مرغ و دام و ماکیان باید به نحوی باشد و زمینه هایی فراهم شود که تولید آن برای تولیدکننده گران تمام نشود و مردم برای خرید آن در مضیقه نباشند.

ناصری عنوان کرد: در کشور ما توان تولید خوراک دام وجود دارد اما تاکنون به آن فکر نشده و اکنون مرغداران و دامداران با مشکل مواجه شده‌اند و تبعات آن نیز به مردم باز می گردد بنابراین شایسته است دامپزشکی در این زمینه به دولت راهکار ارائه دهد.

امام جمعه یزد ادامه داد: پرورش دام‌هایی که مقرون به صرفه هستند و بهره‌وری بیشتری دارند و با هزینه کمتر، شیر و گوشت بیشتر و زاد و ولد بیشتری دارند، مورد بررسی قرار گیرند و دامپزشکی آن را به دولت و سرمایه گذاران بخش خصوصی پیشنهاد دهد.

وی تصریح کرد: برخی دستکاری‌های ژنتیکی درست و اخلاقی نیست چون برای بدن انسان ضرر دارد و خاصیت مواد غذایی نیز از بین می رود اما برخی از آنها لازم و ضروری است و با رعایت مسائل اخلاقی و بهداشتی و تغذیه‌ای، اجرا شود.

ناصری با اشاره به اینکه ناباروری در کشور ما افزایش پیدا کرده است، افزود: برخی معتقدند که علت این امر، دستکاری های ژنتیکی یا داروهایی است که به دام‌ها خورانده می شود.

وی در مورد سگ‌ها نیز عنوان کرد: در کشور ما اکنون هزینه های بسیاری برای نگهداری سگ پرداخت می شود، البته نجاست آن قابل رفع شدن نیست اما چون ویژگی هایی دارند که برای انسان‌ها جذاب است، به سمت نگهداری آن می روند ضمن اینکه دشمن نیز در این زمینه برنامه ریزی و فرهنگ سازی کرده است.

ناصری با اشاره به اینکه در کشورهای خارجی نگهداری سگ به عنوان یک همدم فرهنگ شده است، گفت: در کشور ما هم این اتفاق در بین برخی جوانان رخ داده و حتی برخی از آنها آنقدر سرگرم و مشغول نگهداری این حیوانات هستند که دیگر علاقه‌ای به ازدواج و فرزندآوری ندارند و حیوانات به ویژه سگ‌ها را به عنوان عضوی از خانواده خود پذیرفته اند.

وی با بیان اینکه جمعیت کشور ما به سمت پیری می رود، افزود: برنامه ای که غربی‌ها برای کاهش زاد و ولد در کشور ما و در نتیجه پیر شدن جمعیت داشتند، برای تحقق به یک دوره 80 ساله نیاز داشت اما اکنون می بینیم که برخی فرهنگ‌های نادرست، ایران را در کمتر از 30 سال به این شرایط رسانده است.

امام جمعه یزد ادامه داد: اکنون در کشور ما برای نگهداری سگ هزینه‌های هنگفت می شود تا جایی که حتی مقادیر قابل توجهی ارز صرف خرید غذای سگ می شود.

وی تاکید کرد: اینکه دین اسلام سگ را نجس اعلام کرده، حکمتی دارد و لازم است دامپزشکی، مضرات سگ را از راه های علمی استخراج کند تا مردم بدانند آنچه اسلام بر آن تاکید دارد، به لحاظ علمی نیز ثابت شده است.

ناصری ادامه داد: مردم باید متوجه باشند و سبک زندگی خود را در زمینه نگهداری از برخی حیوانات نظیر سگ تغییر دهند زیرا اگر رواج پیدا کند، هم خانواده و فرزندآوری تحت تاثیر قرار می گیرد و هم دچار بیماری‌های ناشناخته می شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز