گزارشی از حال‌وهوای عزاداران در شب اربعین حضرت اباعبدالله(ع)

شورچهلم در حرم امام رئوف(ع)

۱۳۹۹/۰۷/۱۷ - ۱۳:۰۹:۱۵
کد خبر: ۱۰۷۰۳۷۱
شورچهلم در حرم امام رئوف(ع)
امسال در شب چهلم عزای حسینیان، حال و‌ هوای زائر و زیارت و‌ مجلس عزا در بارگاه امام رئوف مثل همیشه نیست. در شبی که عالم به سوگ امام شهیدان نشسته است، جای علم و دسته چه خالی است.
حال جاماندگان قافله عظیم اربعین دردی است که درمانی ندارد. در سالی که محروم مانده‌ایم از قدم‌زدن در مسیر زیارت امام حسین(ع)، حرم حضرت رضا(ع) با همه جلوه‌هایش برایمان معنی حرم حضرت ارباب و اربعین می‌دهد.

تبعیت یعنی ...

به رسم عزا در و دیوار حرم با قصیده‌های کوتاه و بلند سیاه‌پوش شده است، گویی هر مناره و‌ گلدسته به زبان شعر حال خود را بیان می‌کند. مناره‌های بلندبالای صحن جامع رضوی جامه «لبیک یا حسین(ع)» به تن کرده و داغدار اربعین اربابشان حسین شده‌اند. ایوان مقصوره صحن مسجد گوهرشاد از حال دل بانوی دل‌سوخته کربلا می‌گوید: «از حرم تا قتلگه زینب(س) صدا می‌زد حسین(ع)» و ایوان مطلای صحن جمهوری می‌خواند: «به توس رفتم و ناله زدم غریب‌غریب/ ندا رسید ز سوی رضا(ع) حسین(ع)» و ... .

قلب هر صحن به حوض و آب‌نمایی پیوند خورده است، جایی که علم‌های سرخ و سیاه عزا از میان آب قد برافراشته و به آن هویت بخشیده‌اند. یادآور دست و علمدار و سرهای بر نیزه رفته‌ و یادآور وفا، فداکاری، رشادت و هر آنچه ارزش است. باید در این شب پرقدرومنزلت، کمی فکر کنیم که ما امروز کجای تاریخ پرمحنت تشیع ایستاده‌ایم، چقدر امام زمانمان را می‌شناسیم، و اصلا تبعیت از امام یعنی چه.

من و غم حضرت ارباب

هر صحن با فرش‌های کاملا جدا از هم مفروش شده است که از فاصله دورتر همچون جزیره‌های کوچکی هستند که یا خالی از سکنه‌اند یا میهمانان کم‌شماری دارند. اما درد دل این جزیره‌نشینان یکی است. همه در غم چهلم شهادت امام مظلومشان شریک و هم‌دردند. گاه از گوشه‌ یک صحن، نوای واحسینای گروه کوچکی از زائران به گوش می‌رسد و گاه‌ زیر تاقدیس یک ایوان، گروهی سوگوار نشسته‌اند و آهسته اشک می‌ریزند.‌

هر چند قدم، خادمان سبزپوش سلامت به زائران می‌رسند و با احترام درخواست می‌کنند با چند قطره ماده ضدعفونی‌کننده، سلامتی خود و دیگران را حفظ کنند. در روزهایی که آمار مبتلایان و ازدست‌رفتگان ویروس ناخوانده از ماه‌های آغازین شیوع بیماری افزون شده است، تعریف خدمتی با موضوع سلامت، شاید از همه کارها افضل باشد.

خادمان بارگاه منور رضوی به زائران این روزهای حرم مطهر مکرر تذکر بهداشتی می‌دهند. به سبب سال‌ها نوکری در دستگاه امام هشتم(ع)، خود را بیشتر به میهمانان صاحب‌خانه نزدیک می‌دانند و پدرانه و از سر دلسوزی به یک نفر، رعایت فاصله‌اش با بغل‌دستی را تذکر می‌دهند، به دیگری استفاده درست از ماسک و دست نزدن به صورت و ماسک را.

پیش از این هم خدمت در لباس نوکری امام علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) راحت نبود ولی در ماه‌های اخیر، بار حفظ سلامتی زائران و بهداشت بارگاه رضوی هم بر شانه خادمان افزوده شده است. اما خادمان این بارگاه تلخ و شیرین اوقات خدمت را توأمان دوست دارند چون رضایت محبوب را در آن می‌بینند.

امسال دلم راهی کربلا می‌شود

در پایگاه رسانه‌ای صحن انقلاب، شبکه جهانی امام رضا(ع)، نیز همچون همیشه، خادمان رسانه‌های صوتی و تصویری پابه‌رکاب مشغول مهیا کردن بساط تولید برنامه‌های مختلفی از جمله ویژه‌برنامه «تشرف» برای شبکه یک سیما و برنامه «با تو حالم خوبه» برای رادیو جوان هستند. در ایامی که عاشقان میلیونی زیارت پیاده عتبات عالیات دست و پایشان به دلیل محدودیت‌ها بسته است، این برنامه‌ها و شمار زیادی از این دست تولیدات، از معبر امواج به خانه عزاداران حسینی می‌روند تا حال معنوی زیارت را در دل‌ها زنده نگه دارند.

اما در این روز و شب‌های دهه آخر صفر، دعای زائران سوگوار امام هشتم از راه دور و نزدیک چندان متفاوت از هم نیست: باز شدن دوباره مسیر کربلا به روی همه عاشقان اهل بیت(ع). با این وصف، وقتی پایمان از رفتن جا مانده است، دلمان را راهی حرم ارباب می‌کنیم تا باز زائر اربعین شویم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز