رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان :

بافت‌های شهری استان سمنان بر روی گسل زلزله قرار ندارد

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۰:۲۲:۱۸
کد خبر: ۱۰۷۳۰۷۲
بافت‌های شهری استان سمنان بر روی گسل زلزله قرار ندارد
رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: گسل در بافت شهری استان وجود ندارد و تمام گسل‌های موجود در استان در اطراف بافت شهری قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ یاسر وکیل زاده روز چهارشنبه، ابراز داشت: در داخل بافت شهری استان سمنان مانند برخی استان‌های دیگر گسل‌ وجود ندارد ، اما گسل های اطراف نیز بافت شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: استان سمنان از لحاظ مخاطرات زمین‌شناسی مانند وقوع زلزله نسبت به دیگر مناطق کشور دارای امنیت بیشتری است.

وی بیان کرد: افزایش مراکز لرزه‌نگاری در استان سمنان برای مطالعات دقیق‌تر بعد از وقوع زلزله کمک می‌کند و به عبارتی هر چه تعداد مراکز لرزه‌نگاری بیشتر باشد با ثبت نقاط بیشتر احساس زمین لرزه، کانون زلزله دقیق‌تر شناسایی می‌شود و از نظر علمی نیز موشکافانه‌تر بررسی و مطالعات انجام می‌شود.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان تصریح کرد: گمان می‌شود در برخی مناطق دشتی و آبرفتی گسل وجود ندارد، اما با افزایش مراکز لرزه‌نگاری و گزارش وقوع زلزله‌هایی با بزرگی کمتر از ۲ و سه ریشتر که برای انسان چندان قابل احساس نیست، می‌توان گسل‌های پنهان را شناسایی کرد و مطالعات بر روی آن انجام داد.

وکیل‌زاده یادآور شد: دستاورد مطالعات زمین‌شناسی درباره وقوع زلزله‌ها به اداره‌کل مسکن و شهرسازی گزارش داده می‌شود تا استانداردهای لازم برای ساخت و سازها تعریف شود تا خسارت ناشی از زلزله احتمالی به کمترین میزان کاهش یابد.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان خاطرنشان کرد: مناطق شمالی و جنوبی استان جزو مناطق پرخطر از لحاظ وقوع زلزله هستند.

وی اضافه کرد: چشمه‌ها در اثر حرکت زمین و ایجاد گسل‌ها بر روی سطح زمین ایجاد می‌شود و در واقع در مناطقی که چشمه آبی از زمین سر بیرون آورده است در آنجا یک گسل وجود دارد و معمولا سکونت‌گاه‌ها و تراکم جمعیتی در کنار چشمه‌های آب است و به عبارتی تمام این مناطق پرخط هستند.

رییس سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی استان سمنان گفت: زلزله قابل پیش‌بینی نیست، اما می‌توان با رعایت استانداردها در ساخت و ساز ایمنی ایجاد کرد تا خسارت کمتری وارد شود.

۶۴ گسل بزرگ در سمنان فعال است و به دلیل زلزله خیز بودن استان باید تمامی دستگاه های اجرایی برای کاهش خسارت های احتمالی مالی و جانی در آمادگی باشند و یکی از راهکارهای بررسی عملکرد زمین در این مناطق وجود مرکز لرزه نگاری است.

سه مرکز لرزه‎نگاری در استان سمنان وجود دارد که با توجه به وسعت استان این تعداد مرکز کم است و شرق استان سمنان مرکز لرزه‌نگاری وجود ندارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز