شیوه طراحی عملیات های حاج قاسم به روایت سردار جعفری

۱۳۹۹/۱۰/۰۸ - ۱۶:۰۰:۳۸
کد خبر: ۱۱۱۱۰۱۳
شیوه طراحی عملیات های حاج قاسم به روایت سردار جعفری
فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: وقتی در سختی و فشار بودیم ایده های سردار سلیمانی برگرفته از هشت سال جنگ دفاع مقدس به کمکمان می آمد.

به گزارش برنا؛ سرلشگر پاسدار «محمد علی جعفری» فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در برنامه «مردی بیرون از قاب» طی سخنانی گفت: آموزش های سپاه و یادگیری هایی که در جبهه های دفاع مقدس انجام می شود درست است اسمش آموزش است اما با آموزش های رایج متفاوت است. اصل کار ما در جبهه های مقاومت انتقال تجربه های گران بهایی است که انجام می شود و برای عملیات بعدی استفاده می شود.

وی ادامه داد: این کار را باید فردی مثل حاج قاسم انجام دهد که خودش در متن عملیات بوده و با توجه به اینکه تعداد کمی از فرمانده های لشگر و تیپ های برجسته سپاه باقی ماندند، لیاقتی که ایشان از خود نشان داد باعث شد تا مسئولیت آموزش و انتقال تجربه نیز به ایشان سپرده شود. سرنوشت شکل گیری مقاومت انقلاب اسلامی در منطقه از همین مسیر بود.

وی ادامه داد: بیشتر عملیات های دفاع مقدس را با حاج قاسم همراه بودم و با نظرهایی که درباره طراحی عملیات انجام می داد آشنا بودم. در جنگ ۳۳ روزه حاج قاسم در کنار حسن نصرالله بود و در اوج سختی که مباحث و گزارشی از وضعیت جبهه می آمد ما قرارگاهی برای اعلام نظر و تمرکز پشتیبانی ها داشتیم.

جعفری در ادامه نیز افزود: وقتی در سختی و فشار بودیم ایده هایشان برگرفته از جنگ دفاع مقدس بود. جنگ ۳۳ روزه با دفاع مقدس شباهت ها و تفاوت هایی داشت و حاج قاسم نیز شرایط را می دید و تصمیم می گرفت.

وی در ادامه نیز بیان داشت: معتقد بودم کسی که خودش در میدان است آنچه تجربه کرده است قابل احترام است و باید به آن عمل کرد. وقتی داعش بوجود آمد بشار اسد نیز مورد تعرض اینچنینی قرار گرفت و آمریکا و اسرائیل نقشه هایی کشیدند تا سوریه از این ثبات دربیاید و نتواند نقشی که در جبهه مقاومت اسلامی انجام می دهد را داشته باشد.

وی ادامه داد: در جلسه ای حاج قاسم گفتند باید بشار اسد با مسلح شدن مردم موافقت کند و حتی به سوریه رفتند و به صورت حضوری او را متقاعد کردند. درست چند روز بعد ورق برگشت و مبارزه شروع شد و دشمن شروع به عقب نشینی کرد.

فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در این ۲۵ سالی که حاج قاسم فرمانده نیروی قدس بود و قدرتی که در جوامع مختلف منطقه برای دفاع ایجاد کرد برگرفته از تجربیات دفاع مقدس بود و کار بزرگی بود که از هر کسی برنمی آمد. آمریکایی ها می دانستند سردار سلیمانی با هوش است و می دانستند چه کسی را هدف قرار دادند.

 

نظر شما