تنها نیمی از معادن دارای پروانه بهره‌برداری کشور فعال و نیمه فعال هستند

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۲۲:۱۳:۴۲
کد خبر: ۱۱۲۴۳۲۱
تنها نیمی از معادن دارای پروانه بهره‌برداری کشور فعال و نیمه فعال هستند
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری به ۱۱ هزار معدن در کشور گفت: تنها نیمی از این معادن فعال یا نیمه فعال هستند.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، تقی نبئی در دیدار با مسوولان و فعالان حوزه معدن این استان گفت: اعتقاد دارم معدن در جای واقعی خودش قرار ندارد و علی‌رغم سهم قابل تامل این حوزه در تولید ناخالص کشورهای مختلف، این سهم در کشور ما اندک است.

وی با اشاره به صدور پروانه بهره‌برداری به بیش از ۱۱ هزار معدن در کشور گفت: تنها پنج هزار و ۶۰۰ پروانه بهره‌برداری فعال و نیمه فعال است و نیمی از این ظرفیت معدنی در کشور غیرفعال مانده است و در این خصوص با وزارت صمت اقدامات و بررسی‌هایی برای چرایی این موضوع انجام گرفته است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: وجود معارضین خصوصی و دستگاه‌های محلی، کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشین آلات و همچنین محدودیت‌های داخلی بخصوص در نوسازی ماشین‌آلان از جمله دلایل کم‌انگیزگی سرمایه‌گذاران برای دریافت پروانه و یا فعال کردن معادن بوده است.

وی اضافه کرد: علی رغم نقش نظارتی صمت و سایر دستگاه‌ها، شاهد نقش کمرنگ نظارتی آنها به دلایل مختلف هستیم و در این خصوص با توجه به ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن، توافقاتی برای ایفای نقش نظارتی به این سازمان هستیم که برای این منظور نیازمند تامین بودجه کافی از سوی صمت و دولت هستیم و نمایندگان مجلس نیز در این خصوص می توانند ورود کنند.

نبئی نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی را یکی از سازمان‌های پیشرو کشور برشمرد و اضافه کرد: وجود ویژگی‌های مثبت چون ترکیب و تعداد اعضا، سطح تشکیلات قابل قبول دانشگاهی، آذربایجان غربی را در سطح یک کشور قرار داده و در این خصوص با توجه به قرارگیری این استان در منطقه ویژه و انجام مراودات بین‌المللی محلی مناسب برای احداث یک سازمان منطقه‌ای است که در این خصوص دیداری با استاندار انجام شده است.

وی به مشکلات دیگری در حوزه ارتقا و بهبود شرایط معادن کشور نیز اشاره کرد و افزود: بحث خام‌فروشی از ضعف‌های کشور بوده و با توجه به اینکه این موضوع دغدغه اصلی کشور و مسوولان ارشد است، نیاز به ورود نمایندگان مجلس برای حل محدودیت‌ها و تدوین قوانین جدید برای کاهش دغدغه سرمایه‌گذاران وجود دارد.

پریسا اسماعیل‌زاده رییس نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی هم به بیان آماری از آخرین وضعیت معادن استان پرداخت و گفت: ۲ هزار و ۱۴۲ نفر در این سازمان عضو هستند و در طی سال جاری علی‌رغم شرایط کرونایی ۹ دوره آموزشی از جمله ۲ دوره آموزشی کارگران معادن با موضوع ایمنی در معادن برگزار شده است.

اسماعیل‌زاده اضافه کرد: یکی از مشکلات نظام مهندسی معدن آذربایجان‌غربی با توجه به افزایش حوزه کاری سازمان نظام مهندسی معدن و رشد تعداد اعضا مشکل ساختمان است که از استاندار درخواست اعطای یک زمین برای ساخت ساختمان شده است.

وی به آمار ۷ حادثه معدن در طول سال جاری اشاره کرد و گفت: در این حوادث ۲ نفر درگذشته اند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز