مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت:

۷.۳ هزار هکتار اراضی ملی در استان سمنان به بیت المال بازگشت

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۱۱:۲۱:۳۰
کد خبر: ۱۱۲۴۹۰۰
۷.۳ هزار هکتار اراضی ملی در استان سمنان به بیت المال بازگشت
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: هفت هزار هکتار از مراتع شهرستان دامغان و ۳۰۰ هکتار در شهرستان مهدیشهر، به عرصه‌های ملی و طبیعی استان بازگردانده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ جعفر مرادی حقیقی روز شنبه به رسانه ها افزود: اراضی بخشی از مراتع شهرستان دامغان واقع در اطراف روستای مهماندوست بود که در گذشته فردی با ادعای وقف آن و استفاده از برخی خلاء های قانونی، موفق به اخذ سند مالکیت مرتع به نام موقوفه شده بود.

وی خاطرنشان کرد: مطابق فتوای مقام معظم رهبری و مراجع معظم تقلید، جنگلها و مراتع به عنوان انفال و ثروتهای عمومی در اختیار دولت قرار دارند و قابلیت وقف ندارند و موقوفه تلقی نمی شوند و چنانچه در گذشته این گونه اراضی به عنوان وقف به ثبت رسیده باشد، باید به منابع ملی اعاده گردد و همچنین بر مبنای قوانین موضوعه که تمامی عرصه های جنگلی و مرتعی جزء انفال و در اختیار حکومت می باشد، این مهم پیگیری و محثث شد. 

وی افزود: با تشکیل پرونده قضایی در دادگستری دامغان و پیگیری ها و دفاع کارشناسان حقوقی منابع طبیعی وآبخیزداری شهرستان واظهارنظر کارشناسان رسمی دادگستری و با صدور رأی قطعی از دادگاه تجدیدنظر استان سمنان، سند مالکیت هفت هزار هکتار مراتعی که به عنوان موقوفه تصرف شده بود، باطل و اراضی منابع ملی و طبیعی به بیت المال بازگردانده شد.

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این پرونده به لحاظ وسعت و ارزش اقتصادی اراضی مربوط به آن، مهمترین پرونده قضایی مطروحه در رابطه با اراضی ملی و منابع طبیعی در استان سمنان است.

وی با اشاره به بازگشت ۳۰۰ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی به بیت المال در پرونده دیگری افزود: این اراضی در مناطق نزدیک به محدوده قانونی و اطراف شهرهای شهمیرزاد، مهدیشهر و درجزین قراردارد و به همین دلیل از ارزش اقتصادی بسیاربالایی برخوردار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود اراضی یادشده با پیگیری کارشناسان این اداره کل و نیز حمایت و پشتیبانی شورای حفاظت ازاراضی ملی و همکاری و اقدامات به موقع ادارات کل اطلاعات و بازرسی استان سمنان و دفاع کارشناسان حقوقی در مراجع قضایی با صدور آراء قطعی در سه فقره پرونده قضایی جداگانه به بیت المال بازگردانده شد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز