نحوه صحیح تمیز کردن انواع مبل و راحتی

۱۴۰۰/۱۲/۱۷ - ۱۲:۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۱۴۶۴۹۸
نحوه صحیح تمیز کردن انواع مبل و راحتی
با توجه به نزدیک شدن به شب عید و لزوم خانه تکانی آن هم در این سال کاملا کرونایی با برنا همراه باشید تا شما را با نحوه صحیح تمیز کردن مبل های خانه بیشتر و بهتر آشنا کنیم .

به گزارش برنا؛ تمیز کردن مبلمان منزل یکی از مهم ترین کارهایی است که باید به طور مرتب انجام شود. مبل ها تأثیر زیادی در آراستگی منزل دارند. ذرات گردوغبار، خرده های نان و خوراکی هایی که لابه لای شیارهای مبل جمع شده‌اند، لکه های نوشیدنی و سایر آلودگی ها سبب می شوند مبل‌ نامرتب و کثیف به نظر برسد.

بسیاری از افراد نظافت مبل و خصوصا تمیز کردن مبل پارچه ای را یکی از مشکل ترین بخش های نظافت منزل می دانند. البته واقعا هم تمیز کردن مبل پارچه ای کار ساده‌ای نیست! اگر این کار را به طور صحیح انجام ندهید، علاوه بر کثیف تر کردن آن، ممکن است به پارچه‌ی مبل آسیب برسانید. با این حال، دستورالعمل هایی برای تمیز کردن مبل پارچه ای وجود دارد که به شما کمک می کند بدون نگرانی و با خیال راحت به نظافت مبل ها بپردازید.

پاک کردن انواع لکه ها از روی مبل:

لکه های روی مبل همیشه باعث بد شکل شدن مبلمان خانه می شود؛ پس بهتر است آن ها را هرچه زودتر پاک کنید.

پس یادتان بماند اگر نوشابه روی مبل ریخت آن را خیلی زود تمیز کنید، برای این کار کمی نمک روی لک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر جا نماند.

* اثری سوختگی یا زردی سیگار را هم می توانید با یک حبه قند از بین ببرید.

قند را روی لکه زردی بمالید و آن قدر این کار را ادامه دهید تا پاک شود. اگر این لکه روی الیاف مصنوعی ایجاد شده باشد، می توانید با آبلیمو آن را پاک کنید.

* اگر جنس رویه مبل شما از پارچه کرکدار است با کمی شیر آن را خیس و با مقداری پنبه لکه آن را پاک کنید و در آخر با آب و صابون لکه شیر را هم از بین ببرید.

* لکه جوهر روی مبل را هم می توان از بین برد.

برای از بین بردن لکه جوهر از روی مبل ابتدا آن را خیس کنید و کمی نمک روی لکه بریزید، سپس با پنبه محل را تمیز کنید. راه دیگری هم وجود دارد، ابتدا محلول گلیسیرین و آمونیاک را روی لکه بمالید و سپس با آب و پودردستی رویه مبل را شست و شو دهید. مواظب باشید برای پاک کردن لکه جوهر از روی مبل یا پارچه هرگز دستمال را نکشید زیرا به اطراف آن پخش می شود.

* برای پاک کردن لکه چربی روی مبل هم باید کمی محلول نمک و الکل روی آن بمالید.

اگر جنس رویه مبل پارچه ابریشمی باشد، راه ساده تری هم وجود دارد، با یک برگه کاغذ خشک کن روی قسمت لکه شده را بپوشانید و اتوی داغ را محکم روی آن فشار دهید تا لکه ناپدید شود.

و نکته آخر این که لکه برهای شیمیایی و آماده مصرف در فروشگاه ها وجود دارد که با خریدن آن ها می توانید اغلب لکه ها را پاک کنید.

برای استفاده از این لکه برها حتما به روش مصرف آن دقت کنید و یادتان باشد بدون دستکش از این مواد استفاده نکنید.

مراحل تمیز کردن مبلمان در منزل

ابتدا روی قسمت های چوبی مبل ها دستمال بکشید که اگر گرد و غباری روی آن ها نشسته است از روی آن ها پاک شود. سپس سری مخصوص جارو زدن مبلمان را به جاروبرقی وصل کنید و آن روی مبل و درزهای آن را جارو برقی بکشید.

اگر کوسن یا تکیه گاه و نشیمن مبلمان تان جدا می شود پارچه های آن را در بیاورید و داخل ماشین لباسشویی با آب سرد بشویید و بعد از خشک شدن وصل کنید. اگر جدا نمی شوند از شامپو فرش استفاده کنید.

بعد از آن شامپو فرش را با مقداری آب گرم مخلوط کنید و با اسفنجی نرم کف آن را روی پارچه مبلمان بکشید، با مکنده بخارشو فورا روی کف ها بگیرید تا خشک شود اگر بخارشو نداشتید با حوله ای تمیز، حوله ای که از رنگ ندادن آن مطمئن هستید روی کف ها بکشید و کف ها را پاک کنید.

از تمیز شدن مبلمانتان اطمینان حاصل کنید اگر تمیز نشده بود دوباره این کار را تکرار کنید، مبل ها را پشت پنجره در آفتاب قرار بدهید تا زودتر خشک شوند. مبل هایی که شامپو فرش کشیده اید هرگز در هوای آزاد قرار ندهید زیرا سریع گرد و غبار و کثیفی را به خود جذب می کنند.

تمیز کردن مبل پارچه ای با شوینده های مایع همراه با بخارشو

اگر روی مبلمان لکه های چربی یا روغن هست، قبل از استفاده از شوینده و بخارشو ابتدا باید آنها را از بین ببرید. چون معمولا این لکه ها به سادگی تمیز نمی شوند و کار را سخت تر می کنند.

برای تمیز کردن این لکه ها از پاک کننده ی مخصوص استفاده کنید. البته شاید پیدا کردن این پاک کننده کمی سخت باشد، اما در برخی از فروشگاه های حضوری یا فروشگاه های آنلاین می توان آن را پیدا کرد. پس از زدودن لکه های چربی و روغن، می توانید از شامپو یا شوینده استفاده کنید.

آزمایش کردن شوینده

ابتدا باید شوینده یا شامپوی مدنظرتان را در محلی از مبل که قابل مشاهده نیست، آزمایش کنید. برای این کار، مقدار کمی از شوینده یا شامپو را روی پارچه ی تمیزی بریزید و گوشه ای از مبل را با آن تمیز کنید. پس از ۱۰ دقیقه آن را بررسی کنید. آیا رنگ پارچه ی مبل تغییر کرده است؟ یک حوله ی کاغذی روی آن قسمت بگذارید و فشارش بدهید. اگر رنگ پارچه‌ی مبل به حوله‌ی کاغذی نشت نمی‌کند، استفاده از این شوینده مشکلی ندارد.

تهیه‌ی مخلوط شوینده و آب

شوینده ی مورد نظر را همراه با مقدار مساوی آب، در ظرفی بریزید و خوب با هم مخلوط کنید. مثلا یک پیمانه آب را با یک پیمانه شوینده یا شامپو مخلوط کنید.

آماده کردن بخارشو

مخزن را در محفظه ی مخصوص قرار بدهید و کلاهکی که مایع را نگه می دارد، باز کنید.

مخلوط آب و شوینده را درون مخزن بریزید و درب آن را ببندید.

شیلنگ را متصل کنید.

سر بخارشو را به انتهای شیلنگ متصل کنید.

توزیع شوینده روی سطح مبل

سر بخارشو را روی سطح مبل قرار بدهید، دکمه ی آن را فشار بدهید و نگه دارید تا مخلوط را روی مبل پخش کند. همچنان که دکمه را نگه داشته اید، سر بخارشو را در سرتاسر مبل حرکت بدهید. این کار را به آرامی انجام بدهید تا مخلوط آب و شوینده به طور یکنواخت روی سطح مبل توزیع شود.

* جمع کردن شوینده‌ی اضافی

دکمه را رها کنید و به‌آرامی بخارشو را روی مبل حرکت بدهید تا شوینده‌ی اضافی از سطح مبل جمع شود. در صورت لزوم، باز هم این کار را تکرار کنید. پس از اتمام کار، تمام شوینده‌ی اضافی باید از سطح مبل تمیز شده باشد. اگر کمی از شوینده روی پارچه‌ی مبل باقی بماند، ممکن است سبب تغییر رنگ دائمی آن شود و به ظاهر مبل آسیب برساند.

در پایان، اجازه بدهید مبل به مرور زمان با جریان هوا خشک شود و از هیچ وسیله ای برای خشک کردن آن استفاده نکنید.

خبرنگار : رویا یوسفی

 

نظر شما
پرونده ویژه