مدیر عامل بانک خون بند ناف رویان جهاددانشگاهی کشور در ارومیه:

دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در حوزه زخم دیابتی بسیار منحصر به فرد و ارزشمند است

۱۳۹۹/۱۲/۱۸ - ۱۶:۵۲:۰۵
کد خبر: ۱۱۴۹۲۴۵
دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در حوزه زخم دیابتی بسیار منحصر به فرد و ارزشمند است
نشست توسعه همکاری بانک خون بند ناف رویان با جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با حضور روسای هر دو مجموعه در ارومیه برگزار شد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، در این ابتدای این دیدار مدیر عامل بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی کشور که بعد از بازدید از دستاوردهای فناورانه پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در  محل حوزه ریاست واحد برگزار شد خاطر نشان کرد: دستاوردهای جهاد دانشگاهی آذربایجان‌غربی در حوزه زخم دیابتی بسیار منحصر به فرد و ارزشمند است.

 وی افزود: فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در کلینیک زخم دیابت بسیار تاثیرگذار است و امیدواریم که با همکاری جهاددانشگاهی بتوانیم از دستاوردها و تجربیات کلینیک جهاد و استان در بانک خون بند ناف رویان نیز استفاده کنیم و مباحث سلول درمانی و سایر مباحث را هم بغیر از حوزه بانک بند ناف خون به شکل کیفی و همکاری بین واحدی شاهد باشیم.

ضرابی بر لزوم بهره گیری از  ظرفیت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در توسعه‌ بانک خون بند ناف آذربایجان غربی تاکید کرد، افزود: فعالیتهای جهاد دانشگاهی در استان به سبب حوزه پزشکی و سایر حوزه های فناورانه ظرفیت بسیار خوبی محسوب می شود و می توان از این ظرفیت جهاد دانشگاهی برای توسعه ذخیره های رویانی استان از ابعاد مختلف بیشتر استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بانک خون بند ناف از سال ۸۴ از سوی جهاددانشگاهی با هدف تامین سلول‌های بنیادین برای مرکز پیوند راه‌اندازی شد تصریح کرد: یکی از منابع سلولهای بنیادی سلول هایی است که در جفت و بند ناف وجود دارد و بعد از زایمان به عنوان زباله های بیولوژیکی دور انداخته می‌شد که پس از تحقیقات متوجه شدند  بندناف و جفت شامل خون هایی مملو از سلول‌های بنیادی خون ساز هستند که می‌تواند در درمان بیماری‌های دارای منشا خونی از آن استفاده کرد.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با اشاره به فعالیت ۱۵ ساله بانک خون بند ناف و تشکیل دفاتر نمایندگی در سراسر کشور،  اظهار کرد:  امروزه ما با ۱۵۰ هزار نمونه خون بند ناف ذخیره شده به عنوان بزرگترین بانک ذخیره سلول‌های بنیادی خون بندناف خاورمیانه هستیم.

وی ادامه داد:  با توجه به رشد و ذخیره سازی پیش بینی می شود سال آینده ۲۰ هزار نمونه دیگر به ذخیره های خون بندناف اضافه و ذخایر به ۱۷۰ هزار نمونه برسد.

ضرابی گفت: متناسب با میزان اطلاع‌رسانی بانک خون بند ناف استقبال مردم برای ذخیره سازی بسیار خوب است اما کافی نیست و ضروری است تا بیش از قبل به این مسئله پرداخته و اطلاع رسانی وسیعتری انجام شود.

وی با اشاره به ضرورت اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان در درمان بسیاری از بیماری های دارای منشا خونی تصریح کرد: خانواده‌هایی که یک عامل خطر از جمله کودک مبتلا به بیماری های خونی دارند چنانچه مادری قصد بارداری مجدد دارد حتماً خون بند ناف نوزاد متولد شده را ذخیره سازی کنند چرا که بیشترین پیوندهای موفق انجام شده از نمونه خون بند ناف برادر یا خواهری بود که با مطابقت ژنتیکی داشتند بوده است.

ضرابی با بیان اینکه جمع آوری سلول های بنیادی از منابع مختلف، امکان ذخیره سازی سلول ها و استفاده از سلول های بنیادی سه دانش مهم در محسوب می شود، افزود:  خوشبختانه در کشور دانش جمع‌آوری و جداسازی سلول‌های بنیادی از منابع مختلف شامل مغز استخوان بافت چربی خون محیطی بند ناف و دندان شیری مهیا شده است.

وی با بیان اینکه ذخیره‌سازی فرآیند بسیار پیچیده ای است که بتوان سلولهای جمع اوری شده را در دمای زیر ۱۹۶ درجه ۳۰ تا ۴۰ سال فریز کرد، افزود: خوشبختانه در کشور به این دانش نیز دست یافتیم.

مدیرعامل بانک خون بند ناف رویان با بیان اینکه در بیماری های خونی استفاده از سلول های بنیادی بسیار کارساز بوده و پتانسیل درمان بیش از ۷۰ نوع بیماری بااین سلولها وجود دارد، اظهار کرد: کارآزمایی بالینی و تحقیقاتی درمان برخی از بیماران دیگر نیز از جمله فلج مغزی، سکته مغزی و قلبی، پارکینسون ضایعه نخاعی، اوتیسم ، آلزایمر در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به دانش بومی جمع آوری، ذخیره سازی و استفاده از سلول‌های بنیادی در کشور دست یافتیم، افزود:  از کشورهای دیگر نیز برای راه اندازی مراکز بانک خون بند ناف درخواست شده است که در حال بررسی هستیم.

ضرابی با بیان اینکه تاکنون نزدیک به ۴۰ نمونه از ذخایر خون بند ناف برای درمان بیماری‌های خونی از جمله سرطان خون تالاسمی کم خونی مادرزادی استفاده شده است، گفت: فاز اول تزریق سلولهای بنیادی برای ۱۲۰ کودک فلج مغزی انجام شده که فاز دوم و سوم تزریق نیز سال ۱۴۰۰ برای این کودکان انجام می شود.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا فعالیت‌های بانک خون بندناف را گسترش دهیم تصریح کرد: به جز خون بند ناف می‌توان از ضمایم زایمانی دیگر از جمله بافت بند ناف، پرده جنینی و بافت جفت برای درمان استفاده شود که در این راستا راه‌اندازی پالایشگاه محصولات زایمانی در سال اینده در دستور کار قرار دارد تا از این ضمایم در درمان سایر بیماران استفاده شود.

امین رستم زاده رییس جهاددانشگاهی آذربایجان غربی در ابتدای این نشست با تشریح توانمندی‌های پزشکی و نحوه تعامل بین واحدی و هم افزایی هر چه بیشتر خاطر نشان ساخت: حوزه تخصصی پزشکی به لحاظ پیچیدگی‌ها و نیاز به نیروی انسانی متخصص با تجربه به ظرافت‌های خاص مدیریتی با توجه به محیط حقوقی جهاددانشگاهی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه مرکز تخصصی دیابت از سال ۹۸ بصورت جدی باز احیاء و از حالت نیم تعطیلی به حالت شروع به فعالیت با تعویض پزشکان عمومی و جایگزینی آن با پزشکان متخصص و جذب نیروی تخصصی ماهر تبدیل شده است خاطر نشان ساخت: در این مدت زمان کم برای یک ساختار پزشکی پیشرفت‌های خوبی حاصل شده که امیدوارم هر روز این روند به شکل تخصصی تر برای مردم استان شناخته تر شده و به برند تبدیل شود.

رستم زاده با اشاره به برنامه های توسعه پیش بینی شده واحد و در راستای کیفی سازی رویکرد مدیریت فناورانه و عمق بخشی به فعالیتهای تخصصی پژوهشی واحد و هدف گذاری برای رسیدن به قطب فناوری های سبز از سوی همه معاونت ها و تبدیل به مرجع اصلی کشور در این حوزه حسب پتانسیل نیروهای جهادی واحد خاطرنشان کرد: از سال گذشته معاونت پژوهشی واحد برای دستیابی به دانش ۱۱ فناوری و تولید آنها مطالعه هدف گذاری و برنامه ریزی کرد که طی سال گذشته و تا کنون پژوهشگران واحد به دانش فنی ۴ مورد از این فناوری ها  از جمله تولید پلی آلومینیوم کلراید،  استخراج برم از دریاچه ارومیه، تولید پلی الکترولیت کاتیونی و دمولسیفایر دست یافته است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ادامه داد: همچنین پژوهشگران واحد بر روی دستیابی به دانش فنی ۷ فناوری از جمله ، پد جاذب مواد نفتی و آلاینده های زیستی، تولید مواد رنگی، اکریل آمید، دوب حفاری، کاتالیست نفتی بهینه سازی روش استخراج آلکالوئیدهای با ارزش دارویی (وین کریستین و وین بلاستین) و تاثیر الیسیتورهای نانو ذرات TIO۲ و SIO۲ بر روی تولید ایندول الکالوتیدهای در ریشه های مویین پراونش در حال مطالعه و رایزنی هستند.

وی ادامه داد: فناوری های واحد براساس نیاز منطقه و توانمندی‌های اعضای هیات علمی گروه‌ها برنامه ریزی می‌گردد و بغیر از چندین دستاورد که رونمایی گردیده چندین فناوری نیز در دست اقدام است.

در خاتمه مقرر گردید طی قرار دادی فعالیت های مشترک احیاء و حوزه های جدید فعالیتی تخصصی نیز به آن افزوده شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز