کردستان خشک‌ترین فروردین ۵۰ سال اخیر را تجربه کرد

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۱:۳۶:۲۵
کد خبر: ۱۱۷۰۱۲۹
کردستان خشک‌ترین فروردین ۵۰ سال اخیر را تجربه کرد
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: متوسط بارش‌های فروردین امسال در کردستان، ۱۵ میلی‌متر بود که کمترین بارندگی این ماه در ۵۰ سال اخیر است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان اظهار داشت: فروردین امسال میانگین بارش‌ها در کردستان نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته، ۸۳ درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت ۸۰ درصد کاهش داشت.

او با بیان اینکه این مقدار بارش در طول دوره آماری ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است، افزود: از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر پارسال) تاکنون، ۲۸۷ میلیمتر بارش در استان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال زراعی گذشته ۲۸ درصد و متوسط بلندمدت ۲۴ درصد کمتر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به نبود ذخایر برفی در ارتفاعات استان اشاره کرد و گفت: براساس پیش‌بینی هواشناسی استان، در ۲ هفته آینده نیز بارش‌های قابل ملاحظه‌ای نخواهیم داشت؛ بنابراین احتمال کم آبی در استان زیاد است و باید در مصرف آب صرفه‌جویی کرد.

آریانژاد با بیان اینکه تقاضا برای مصرف آب در بخش کشاورزی نیز افزایش می‌یابد، اضافه کرد: کاهش بارندگی به افت منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین منجر می‌شود و نیاز است برای برون رفت از وضعیت، برنامه‌ریزی و همکاری ویژه‌ای بین کشاورزان و دستگاه‌های مسئول وجود داشته باشد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز