اولین نمایشگاه قرآن‌های خطی وقفی قرون اولیه اسلام در موزۀ رضوی

۱۴۰۰/۰۳/۳۰ - ۱۴:۳۰:۲۳
کد خبر: ۱۱۹۵۷۹۹
اولین نمایشگاه قرآن‌های خطی وقفی قرون اولیه اسلام در موزۀ رضوی
نخستین نمایشگاه قرآن‌های خطی آستان قدس رضوی از قرن اول تا هفتم هجری قمری با محوریت قرآن‌های وقفی در موزۀ قرآن و نفایس آستان قدس رضوی آغاز به کار کرد. قرآن خطی قرن اول هجری منسوب به امام علی(ع) که برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته، یکی از این نسخ است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در آستانۀ میلاد امام رضا(ع)، 25 نسخه از نفیس‌ترین قرآن‌ها و جزوات قرآنی خطی متعلق به قرن 1 تا 7 هجری قمری که وقف حرم مطهر رضوی شده است، برای نخستین بار در قالب نمایشگاهی یک ماهه، در معرض دید عموم قرار گرفت.

قرآن کریم از جنس پوست به تاریخ کتابت نیمه نخست قرن اول قمری نفیس‌ترین این نسخ است که کتابت آن به حضرت علی(ع) نسبت داده شده است. این قرآن که با شمارۀ 18 در مخزن نسخ خطی کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی نگهدای می‌شود، توسط علی‌بن‌ابی‌القاسم المُقری السروی، قاری قرآن و عالم تبرستانی مقیم خراسان، وقف کتابخانۀ رضوی شده و برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفته است.

همچنین قرآن کریم به تاریخ کتابت سال 327 قمری در اصفهان، یکی دیگر از نفایس این نمایشگاه است. این اثر با قدیمی‌ترین تاریخ وقف، قدمت وقف به حرم مطهر رضوی را به بیش از 1100 سال می‌رساند.

جزوۀ قرآن وقفی ابن‌سیمجور، امیر قُهستان در جنوب خراسان و سپهسالار امیر نوح‌بن‌نصر سامانی، به تاریخ کتابت پیش از سال 383 قمری نیز یکی دیگر از نفایس در معرض نمایش این نمایشگاه است.

حجت‌الاسلام‌ محمدحسن مهدوی‌مهر، رئیس سازمان علمی‌فرهنگی آستان قدس رضوی در بازدید از این نمایشگاه، با بیان اینکه مرکز نسخ خطی کتابخانۀ آستان قدس رضوی بیشترین نسخ خطی قرآن را در کشور دارا است، اهمیت این نمایشگاه را از منظر عدم تحریف در قرآن قابل توجه دانست و گفت: دقت در این نسخ نشان می‌دهد که قرآن کریم در طول تاریخ 1400ساله، تحریف نشده و برخلاف دیگر کتب آسمانی، ما امروز قرآنی را در اختیار داریم که بر پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

همچنین رئیس سازمان کتابخانه‌ها ،موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این افتتاحیه، کتابخانه‌ها و موزه‌های آستان قدس رضوی را یکی از نفیس‌ترین گنجینه‌های تراث اسلامی، شیعی و فرهنگ و هنر در دنیا دانست که با محوریت ثقلین، یعنی قرآن و معارف شیعی شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی با بیان اینکه این مرکز با بیش از 23هزار قرآن و جزوۀ قرآنی خطی بیشترین تعداد نسخ خطی قرآنی را در کشور در اختیار دارد، اظهار کرد: یکی از راهبردهای سازمان معرفی این گنجینه برای تحقیق، پژوهش و احیا است. وی برگزاری نمایشگاه را در راستای معرفی نفایس به همگان ذکر کرد و گفت: این نمایشگاه، نخستین نمایشگاه با این هدف است و در نمایشگاه آتی، «تَرین‌های نُسَخ خطی» را در معرض دید عموم قرار خواهیم داد.

علاقه‌مندان از اول تیر تا پایان تیرماه 1400 همه روزه به جز روزهای تعطیل از ساعت 8 تا 12:30 با مراجعه به موزۀ قرآن و نفایس واقع در صحن کوثر حرم رضوی می‌توانند از این نفایس بازدید کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز