رئیس جمهور در دیدار با اقشار مختلف مردم در اردبیل:

فرهنگ زیربنای مسائل اجتماعی و اقتصادی است

۱۴۰۰/۰۷/۳۰ - ۱۸:۴۱:۳۳
کد خبر: ۱۲۵۰۴۶۸
فرهنگ زیربنای مسائل اجتماعی و اقتصادی است
رئیس جمهور گفت: فرهنگ ریل‌گذاری برای بسیاری از مسائل اجتماعی است، نباید رسیدن به مسائل اقتصادی و معیشت ما را از توجه پایه ای و اساسی که فرهنگ است، بازدارد.

به گزارش خبر گزاری برنا از اردبیل، رئیس جمهور در هشتمین سفر استانی خود در اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، نخبگان و جمعی از اقشار مختلف مردم در سالن ولایت اردبیل دیدار کرد.

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار با تبریک ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام (ص) و امام صادق (ع) گفت: انشاءالله خداوند متعال به برکت این دو مولود با برکت، برکاتش را بر جمع ما، نظام مقدس و امت اسلامی نازل فرماید.
رئیس جمهوری افزود: برای بنده توفیقی است که امروز در دارالارشاد حسینی و ابوالفضلی علیهما السلام در جمع مردم فرهیخته، ولایتمدار، غیرتمند، باوفا و نام‌آور استان اردبیل هستم. نماینده مقام معظم رهبری در استان که از مفاخر روحانیت هستند، همسر شهید، صنعتگر بزرگوار، فعال اقتصادی و جوان عزیزمان در ارتباط با دغدغه رفع محرومیت از استان مطالب بسیار خوبی را مطرح کردند. حتما همه شما نکاتی دارید که فرصت نشد در این وقت محدود بیان کرد انشاءالله بنده را از دیدگاه‌های ارزشمندتان بهره‌مند کنید تا بتوانیم از این نظرات بهره ببریم.
آقای رئیسی با گرامیداشت ایام با برکت ربیع و مولود با برکت ربیع‌الاول، اظهار کرد: آنچه در فلسفه بعثت و فلسفه مبعوث شدن به رسالت نبی مکرم اسلام بیان شده، آن است که ایشان برای تعلیم و تربیت، یاددادن انسان آمده است. معلم اول بشریت نبی مکرم اسلام (ص) است. تقارن دو مولود در یک روز شاید در ابتدا به نظر تصادفی برسد، اما حقیقت آن است که این تقارن معنادار است. همچنان که مولودی در گوشه‌ای از عالم متولد می‌شود و در گوشه دیگری از عالم دریاچه خشک می‌شود یا کنگره‌های کاخی می‌ریزد یا وقایعی که همزمان با آن اتفاق می‌افتد. این‌ها تقارن با معنایی دارند.
رئیس دولت سیزدهم اضافه کرد: مولودی در سالی پا به این عالم می‌گذارد و مولود دیگری در سال‌های بعد، اما در یک روز به دنیا می‌آید معنی این سخن شاید این باشد که کسی که سخن پیامبر را می‌شنود، تفسیر این سخن را از زبان امام جعفربن محمدبن صادق (ع) گوش کند و او راه را برای انسان بنمایاند و خدا را شاکریم که معتقد به وجود مقدس امام صادق و رهرو راه ایشان هستیم.
دکتر رئیسی ادامه داد: این منطقه مفاخر بزرگی دارد که علمای عامل واصل هستند. محقق اردبیلی، مقدس اردبیلی چهره‌هایی هستند که امروز هم سخنان و مشی و سیره آن‌ها نه فقط برای اردبیلی‌ها، بلکه برای ایران و عالم و جهان اسلام درس است و برای همه الگو هستند؛ و همه ما را با سلوک خودشان به خدا می‌خوانند.
وی اضافه کرد: ما در زمان خودمان نه مقدس اردبیلی و محقق را و نه بزرگانی از این دست را درک نکردیم. اما آیت‌الله مشگینی را دیدیم و در درس تفسیر ایشان شرکت می‌کردیم. گاهی به منزل ایشان می‌رفتیم و کتاب‌های ایشان را نگاه می‌کنیم. آیت الله مشگینی واقعاً انسانی فرهیخته و وارسته و انسانی واصل بودند. وقتی انسان به سلوک ایشان نگاه می‌کند به خدا نزدیک می‌شود.
وی با تبیین وجوه شخصیتی آیت الله مشگینی گفت: آیت الله مشگینی عالم ربانی هستند. عالم ربانی کسی است که نگاه به او، نگاه به کتاب و سیره او انسان را به خدا نزدیک می‌کند. این‌ها هیچ کدام انسان را به خود نخواندند و همه انسان‌ها را خدا خواندند.
رئیس جمهوری اضافه کرد: امام خمینی (ره) ۲۲ جلد صحیفه نور دارد. در هیچ کجا نمی‌بینید که مردم و انسان‌ها را به خودشان فرا بخواند همیشه به خدا فرا می‌خواند و می‌فرماید پیروزی‌ها از آن خداست. اگر می‌بینید در جایی کاستی وجود دارد باید بینیم ما دچار غرور نشدیم و مشکل از ما است. این نگاه علمای ربانی است که انسان را به خدا فرا می‌خوانند انسان به این‌ها که نگاه می‌کند، راه خدا را فرامی‌گیرد.

حجت الاسلام رئیسی در این دیدار گفت: فرهنگ ریل‌گذاری برای بسیاری از مسائل اجتماعی است و تعلیم و تربیت نقش و جایگاه زیربنا دارد، نباید رسیدن به مسائل اقتصادی و معیشت ما را از توجه پایه ای و اساسی که فرهنگ است، بازدارد.

وی توجه به مشکلات زنان و خانواده، توجه به کرامت مادران، توجه به مسئله جمعیت، تسهیل شرایط ازدواج و بازخوانی حیات حضرت صدیقه طاهره را برای عالم و آدم نکات اساسی دانست.

رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما معتقد به این نیستیم که هرچه اندیشه و نوآوری است در تهران است، بلکه در استانها نوآوری ها و خلاقیتهایی وجود دارد که باید به استانها توجه شود، باید به دانشگاهها و حوزه های علمیه در استانها توجه شود، در استانها نظرات و دیدگاهها و ظرفیت های عظیمی است که در تهران نیست.

دکتر رئیسی به فعالیتهای دانش بنیان و علم و فناوری هم اشاره کرد و گفت: فعالیت های علم و فناوری از اموری است که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و حقیقتاً به این امر اهتمام دارد و حمایت از فعالیت های دانش بنیان هم به لحاظ مالی و حقوقی در حوزه های مختلف از جمله صنعت و کشاورزی که می تواند دارای ارزش افزوده باشد، مورد تاکید است.

رئیس جمهور گفت: توجه به اقتصاد گردشگری می تواند به اشتغال و ثروت آفرینی و رونق تولید و اقتصاد که دغدغه همه عزیران است کمک کند.

وی در ادامه راه‌آهن را از زیربنا‌های توسعه اقتصادی گردشگری عنوان کرد و با اشاره به بازدید خود از راه آهن اردبیل گفت: این پروژه قرار بوده ۶ ساله تمام شود، اما ۱۵ سال طول کشیده است. اما عزیزان به ما وعده دادند با حمایت دولت به زودی بتوانند انتظار مردم اردبیل را عملی کنند و زودتر کار راه‌آهن دنبال شود.
آقای رئیسی افزود: از آنجایی که پیشینیان وعده شنیده شدن صدای صوت قطار اردبیل را دادند این را نمی‌گویم، اما به عزیزان تاکید کردم که من حتماً می‌خواهم مسئله راه‌آهن دنبال شود. دولت هم باید حمایت‌های مالی انجام دهد و ما آن را پیگیری خواهیم کرد تا انتظار استان اردبیل و بحث زیرساخت‌های گردشگری در این استان فعال شود و این موضوع را آقای استاندار و مسئولین مربوطه با جدیت دنبال خواهند کرد.
رئیس دولت سیزدهم با تاکید بر لزوم توسعه سرمایه گذاری در استان اردبیل گفت: ما باید مشوق‌هایی را در زمینه سرمایه گذاری تعریف کنیم و استاندار و معاونت اجرایی این موضوع را دنبال کنند که مشوق‌هایی را برای سرمایه‌گذاری استان اردبیل قرار دهیم. البته اردبیل به قدر کافی جاذبه دارد. مشوق را باید در جا‌هایی قرار دهیم که جاذبه لازم را نداشته باشد. اردبیل جاذبه لازم را دارد فقط باید همت و پیگیری شود که این کار اتفاق بیفتد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز