رییس هیات نابینایان وکم بینایان لرستان در گفت وگو با برنا :

در ۱۵ رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان فعال هستیم / ۱۶۰نابینا وکم بینای لرستانی با هیات در ارتباط هستند / لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان است

۱۴۰۰/۰۸/۰۱ - ۱۲:۳۰:۵۴
کد خبر: ۱۲۵۰۷۹۲
در ۱۵ رشته ورزشی در دو بخش آقایان و بانوان فعال هستیم / ۱۶۰نابینا وکم بینای لرستانی با هیات در ارتباط هستند / 
لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان  است
رضا بهرامی به خبرگزاری برنا گفت: 7 برنامه متنوع به مناسبت روز جهانی عصای سفید توسط هیات نابینایان وکم بینایان لرستان در استان اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از لرستان ؛ بهرامی در این گفت وگو با اشاره به عملکرد 14 ماهه خود به عنوان رییس این هیات در استان ، اظهارکرد: هیات نابینایان وکم بینایان لرستان  قبلا یک هیات خالی بود وهیچگونه مستنداتی در آن وجودنداشت حتی فاقد یک شماره حساب  و دفتر هم بود  لذا اولین اقدامی که انجام دادیم پیگیری ساختمان  در ورزشگاه تختی خرم آباد برای راه اندازی دفتر هیات بود که با مشارکت اداره کل ورزش وجوانان لرستان این دفتر را به نام شهید امیر سرتیپ امان الله بهرامی چگنی ودر راستای کنگره 6300 شهید لرستان افتتاح کردیم.

 او با بیان اینکه 80 هزار و50  نفر نابینا وکم بینا در لرستان وجودداردکه تعداد 551 نفر ازآنها نابینای مطلق هستند ، افزود: حدود 160 نفر نابینا وکم بینای لرستانی با این هیات در ارتباط هستند.

بهرامی تصریح کرد: ما فعالیت خود را در زمان شیوع کرونا که به ورزش آسیب جدی وارد کرده بود شروع کردیم  اما چون شخصیت دادن به ورزش جامعه نابینایان ازاهداف ما است تلاش کردیم  به صورت میدانی وسرکشی به خانواده ها این افراد را شناسایی وجذب هیات کنیم.

رییس هیات نابینایان وکم بینایان لرستان  با بیان اینکه این افراد باید در جامعه حضور داشته باشند و ورزش  می تواند در این زمینه موثر باشد، گفت: آمار قابل توجهی از افراد نابینا وکم بینا در سطح روستا ها وجود دارد و ما با حمایت های بهزیستی و  به وسیله موسسات مثبت زندگی در محلات وروستاها این افراد را شناسایی می کنیم .

بهرامی با بیان اینکه برنامه اصلی ما همگانی کردن ورزش در این حوزه است ،خاطرنشان کرد: حدود 100  نابینا وکم بینای لرستانی  در زمان شیوع کرونا در بعد همگانی به صورت مجازی در برنامه ها شرکت کردند .

 او با اشاره به جایگاه این هیات در سطح جامعه ، خاطرنشان کرد: باید اهمیت وجایگاه این هیات در نزد مردم وخانواده ها فرهنگ سازی شود؛ بعضی از خانواده هااز وظایف این هیات اطلاع ندارندوآن را با انجمن های حمایتی اشتباه می گیرند درصورتیکه ما یک هیات ورزشی هستیم؛ البته خانواده ها از ما انتظاردارند ومی خواهند که افراد نابینا وکم بینای عضو خانواده در بیرون از خانه حضور فعال داشته باشند وجذب ورزش شوند ولذا از این لحاظ استقبال می کنند به همین دلیل باید درخصوص جایگاه این هیات ورزشی فرهنگسازی مطلوبی صورت گیرد.

بهرامی  با بیان اینکه باید به صورت علمی وطبق قوانین وقاعده هیات داری کرد ویک برنامه جامع استراتژیک اداره کل وفدراسیون وبراساس آمایش سرزمینی احصا کنیم، یادآورشد: اولین برنامه ما در حوزه ورزش قهرمانی استعدادیابی با محوریت تعامل با آموزش وپرورش استثنایی وبه علاوه بهزیستی است که در این راستا 7 مرکز استثنایی  وبا  حدود 57 نفر دانش آموز مشغول به تحصیل در این مدارس وجود دارندکه روی آنها سرمایه گذاری کرده ایم.

رییس هیات نابینایان وکم بینایان لرستان  به تعداد رشته های ورزشی در این هیات نیز اشاره کرد وگفت: در حوزه آقایان در 9 رشته ورزشی  گلبال ، دوومیدانی ،فوتبال پنج نفره ،جودو ، شنا ، شطرنج ، وزنه برداری ، دوچرخه سواری دونفره  و بولینگ در حوزه آقایان فعال هستیم و درحوزه بانوان در 6 رشته گلبال ،دومیدانی، شنا ، شطرنج ، بولینگ وفوتبال پنج  نفره فعالیت داریم.

او در خصوص قهرمانا وملی پوشان عضو و این هیات نیز عنوان کرد: امیرحسین علیپور در 17 تیرماه امسال درمسابقات انتخابی تیم ملی پرتاب وزنه  موفق به ثبت رکورد جدیدی در رده جوانان جهان شد که اگر با این رکورد درمسابقات پاراالمپیک شرکت می کردبه مقام سوم دست می یافت؛بهزاد عزیزی ومسعود حیدری  28 بهمن ماه 99 درمسابقات بین المللی امارات موفق به کسب مقام اول وسوم درپرتاب نیزه  شدند وبه پاراالمپیک راه یافتند ولی به خاطر کلاس بندی نتوانستند در رقابت ها حضور یابند؛محمد میرزاپور در 22 تیرماه امسال درمسابقات شطرنج قهرمانی کشور انتخابی تیم ملی اول شد ؛تیم گلبال در لیگ دسته یک کشور حضوردارد.

بهرامی با بیان اینکه  محمدمیرزاپور ، امیرحسین علیپور و تیم گلبال پنج نفره در مسیر حضور در اردوها قرار دارند،افزود: آذرماه امسال نیز میزبان مسابقات جودو کشور در خرم آباد هستیم .

 او در ادامه به  سطح امکانات وتجهیزات این هیات دراستان اشاره کرد ویادآورشد: لرستان فاقد خانه تخصصی ورزش نابینایان استان که حرکت به سمت راه اندازی این خانه تخصصی از اهدف ما است.

بهرامی با بیان اینکه  طی یک تفاهم نامه با هیات های متناظراستان  از ظرفیت های  دیگر هیات ها استفاده می کنیم، گفت: در تلاش هستیم به سمت اسپانسرینگ وخیرین حرکت کنیم.

او اضافه کرد: همچنین  ساخت یک سالن بدنسازی که تاکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد  با حداقل امکانات وتجهیزات در دست اقدام است  تا بعدا بتوانیم یک سالن پیشرفته در اختیار این ورزشکاران قرار دهیم.

 رییس هیات نابینایان وکم بینایان لرستان  با بیان اینکه در هفته عصای سفید 7 برنامه متنوع اجرا کردیم ، گفت:  دیداربا امام جمعه خرم آباد، راه اندازی نمایشگاه توانمندی نابینایان با کمک هیات جانبازان ومعلولین،  برپایی قرارگاه ورزش پاراالمپیک درحاشیه نماز جمعه در مصلی خرم آباد ، دیدار با امام جمعه زاغه به مناسبت هفته پارالمپیک در شورای اداری، نواختن زنگ روز ملی پارالمپیک درمدرسه استثنایی تربیت خرم آباد ، غبارروبی مزارشهدا وهمچنین توزیع پک های آموزشی به دانش آموزان مدرسه استثنایی تربیت خرم آباد  در روز عصای سفید به مناسبت گرامیداشت 6300 شهید لرستان  از برنامه های این هیات در هفته عصای سفید بود.

 گفت وگو: رضا جودکی نژاد

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز