از ورشکستگی تا رونق تولید در یک برند ملی

۱۴۰۰/۰۹/۰۶ - ۱۹:۵۲:۴۴
کد خبر: ۱۲۶۶۷۹۸
از ورشکستگی تا رونق تولید در یک برند ملی
مجتمع تولیدی چینی مقصود با مشارکت شرکت سرمایه‌گذاری بانک ملی ایران و اتحادیه کارکنان دولت و بخش خصوصی با ظرفیت اسمی سالیانه 3000 تن در اسفندماه 1373 افتتاح گردید و در حال حاضر معتبرترین برند تولید چینی در کشور می باشد که از محصولات ﺗﻮﻟﯿﺪی ﻣﺘﻨﻮع و با کیفیت و منطبق با استانداردهای جهانی برخوردار است. این شرکت در طول 27 سال فعالیت خود موجبات اشتغال ﭼﻨﺪین ﻫﺰار ﻧﻔﺮ را فراهم کرده است.

این مجتمع تولیدی در طول سالیان گذشته با مشکلات فراوانی از جمله بدهی های زیادی روبرو بود و با دارا بودن 2500 نفرپرسنل ورشکسته نشان داده می شد و پس از ﻓﻮت ﻣﺮﺣﻮم ﻏﻼﻣﺮﺿﺎ اﯾﻤﺎﻧﯽ ﺑﻨﯿﺎﻧﮕﺬار و ﻣﻮﺳﺲ ﮔﺮوه ﮐﺎرﺧﺎﻧﺠﺎت ﭼﯿﻨﯽ ﻣﻘﺼﻮد  و انتقال مدیریت به آقای مهدی ایمانی ، ایشان با استفاده از ظرفیت های موجود ، کارکنان و مدیران متخصص ، تعامل با سازمان های و ارگان های متولی و ذیربط در سطح کشور و استان ، شناخت بازار و مذاکره با مشتریان ، تمرکز بر تولید با کیفیت و متنوع کالا ، علی رغم بیش از 4150میلیارد ریال بدهی به بانک ها ، دارایی ، تامین اجتماعی ، شرکت برق ، شرکت گاز ، شرکت شهرک های صنعتی ، شهرداری و ... حدود یک سوم از بدهی ها را تسویه و بابت تسویه مابقی آنها نیز فرصت لازم را اخذ نمود و شرکت را از ورشکستگی نجات داد.

با کار آمدن مهدی ایمانی، مدیرعامل فعلی مجتمع تولیدی چینی مقصود و پیاده‌سازی تفکر نوین مدیریتی وی توانست طی یک دوره 17 ماهه بخش عظیمی از این معوقات ایجاد شده در 17 سال که برابر است با 1666 میلیارد ریال تعیین تکلیف و جهت پرداخت اقدام نماید. تأملی به میزان پرداخت‌ها و تعیین تکلیف بدهی شرکت از زمان انتصاب مهدی ایمانی بیانگر اقدامات چشمگیر و قابل توجه ایشان است. جمع بدهی این مجتمع حدود 4150 میلیارد ریال با میانگین معوق 13 سال رقم قابل توجهی را نشان می‌دهد و زمان معلق ماندن بدهی‌ها نیز در خور توجه است. اما در طول 17 ماه مدیریت مهدی ایمانی تا کنون حدود 45 % کل بدهی با میانگین  ماهانه 100 میلیارد ریال پرداخت شده است. همچنین با پیگیری های صورت گرفته حدود 650 میلیارد ریال از محل بخشودگی برای شرکت صرفه جویی حاصل گردیده است.

در همین خصوص با مهدی ایمانی به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم. ایمانی به خبرنگار ما می‌گوید: تاسیس شرکت مجتمع تولیدی چینی مقصود که یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تولیدی چینی کشور می‌باشد در سال 1372 صورت گرفته و خواسته و ناخواسته این مجموعه متاثر از سیاست‌های دولت‌های مختلف از دهه هفتاد تاکنون بوده و به طور مثال اولین تسهیلات دریافتی این گروه مربوط به سال 1383 است  و تا سال گذشته تسویه و توافقی جهت بازپرداخت آن صورت نگرفته بود .

وی ادامه می‌دهد: از عوامل موثر اصلی بر این مهم ، واردات بی‌رویه در دهه هشتاد (مجاز و غیر مجاز)، نوسانات نرخ ارز ، بی ثباتی بازار ، تحریم برخی مواداولیه اصلی، تفکر بنیان‌گذار مقصود مبنی بر اینکه ایشان خود را به نوعی مسئول می‌دانستند که بایستی در خصوص اشتغال ثابت نقش داشته باشند و عدم همراهی سهامداران در دهه 80 است.

مدیرعامل مجتمع تولیدی چینی مقصود ادامه می‌دهد: نکته مهم این است که سرمایه اولیه چینی مقصود 25میلیارد ریال است که بالغ بر 310 میلیارد ریال در سایر شرکت‌های گروه به روش اخذ تسهیلات کوتاه مدت ، جهت سرمایه بلند مدت سرمایه‌گذاری شده است با این امید که بتواند از محل فروش محصولات طرح توسعه ای نسبت به بازپرداخت تسهیلات اقدام نماید.

ایمانی با اشاره به چالش‌هایی که در دوره مدیریت خود با آن روبه رو بوده است، تصریح می‌کند: عمده مشکلات در دوره مدیریت اینجانب انباشت بدهی‌های اداره دارایی ، سازمان تامین اجتماعی ، معوقات قبوض حامل های انرژی ، معوقات سازمان شهرداری و بدهی سنواتی گذشته بوده است.

وی بیان می‌کند: با توجه به اینکه نیروی انسانی سرمایه اصلی هر سازمانی است و توجه به تاکیدات دین مبین اسلام و حفظ کرامت و نگهداشت نیروی انسانی و همچنین انجام تعهدات و خواست مشتری و اولویت رساندن مقصود به جایگاه اولیه خود که سردمدار بازار لوازم خانگی رومیزی بوده است و اصلاح تفکر و اعتماد‌سازی برای مسئولین نظام در خصوص نحوه عملکرد گروه و انجام مذاکرات برای تقسیط بدهی‌ها و سپارش تعهدات سنگین به نهادهای دولتی با تضمین شخصی ایشان جهت حفظ بقاء گروه مقصود در زمینه تسویه بدهی‌ها اقدام نموده‌است.

مدیرعامل شرکت مجتمع تولیدی چینی مقصود با اشاره به مبلغ  بدهی انباشته در  طول 17 سال قبل می‌گوید: اینکه در یک دوره 17 ماهه بتوانیم یک سوم از بدهی ایجاد شده در 17 سال به مبلغ 4.150 میلیارد ریال یعنی مبلغ 1,666 میلیارد ریال را تعیین تکلیف و جهت پرداخت اقدام کنیم، فقط به دو روش ممکن است یکی خلق منابع  که این روش در حال حاضر میسر نبوده و دوم پیاده‌سازی تفکر نوین مدیریتی .

ایمانی بیان می‌کند: همزمان با جذب نیروهای متعهد و باتجربه، مدیریت هزینه‌ها، اصلاح تجهیزات تولیدی، تغییرات در ساختار بازرگانی و  تغییر در نحوه برخورد با مشتری و از همه مهمتر تغییر در کیفیت محصولات و بسته‌بندی که تمام موارد فوق‌الذکر با ایجاد روحیه کار و تلاش و انگیزه در بین کارکنان میسر گردیده است ، در نهایت موجب صادرات محصولات تولیدی با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی شده است.

وی با تمرکز بیشتر بر صادارت ادامه می‌دهد: با توجه به اصلاح ساختار قیمت تمام شده و کنترل هزینه و افزایش نرخ ارز تمام هدف بر صادرات محصولات گذاشته شد که بتوانیم تاثیرات نرخ ارز را از محل صادرات بر قیمت تمام شده جبران کنیم که به لطف خداوند موفقیت چشمگیری کسب نموده‌ایم و بیشترین صادرات به کشورهای اوراسیا و بخشی از اروپا صورت گرفته است.

مدیرعامل مجتمع تولیدی چینی مقصود از چالش‌های موجود در راه تولید یاد می‌کند و می‌گوید: عمده چالش‌های پیش‌رو در حال حاضر برخی از بانک‌ها هستند که به مصوبات بخشش جرائم توجهی ندارند و تاکید می‌نمایند که بودجه این مهم تامین نگردیده است. لازم به ذکر است که با تغییرات در ساختار شرکت و اعتمادسازی با سهامداران عمده توانسته ایم این اقدامات را انجام دهیم.

ایمانی ادامه می‌دهد: در این خصوص خواسته‌های مشخصی که از دولت داریم پیاده‌سازی هرچه سریعتر قانون جدید است چک‌ است. زیرا سود صنعت و تولید شفاف است ولی واسطه‌گری موجب بالا رفتن قیمت کالا برای مصرف‌کننده نهایی می‌شود و بار مالیاتی بر عهده صنعت قرار می‌گیرد. همچنین اخذ مالیات از بخش صنعتی بایستی با کارشناسی ویژه صورت گیرد ضمن اینکه در صنایع بایستی درصد مالیات عملکرد طبقه بندی شود.

وی به افزایش هزینه‌ها از دیگر چالش‌های موجود اشاره و تصریح می‌کند: از دیگر موانع اصلی در حال حاضر تامین مواد اولیه خارجی , بالا رفتن کرایه حمل خارجی و داخلی و تامین برق و گاز می باشد.

مدیرعامل مجتمع تولیدی چینی مقصود درباره خواسته مشخص و ویژه از مسئولین عنوان می‌کند: با توجه به مشکلات فوق این گروه اقدام به انجام طرح توسعه‌ ای نموده که تا پایان سال جاری 1150 نفر نیرو به صورت مستقیم به خانواده 2750 نفره گروه اضافه می‌گردد تاکید دارم تمام سرمایه‌گذاری ها انجام و ماشین‌آلات آماده تست گرم و بهره‌برداری هستند.

ایمانی بیان می‌کند: خواسته ویژه‌ای که در راستای تحقق اهداف دولت ولایت مدار داریم شناسایی کارآفرینان هر استان بوده و اینکه توجهی به گذشته مالی آنها نفرمایند و منابع مورد نیاز را در اختیار قرار داده و اشتغال ثابت در ازاء تامین منابع طلب کنند. انتهای پیام/

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز