۱۰ درصد مازاد تولید تخم‌مرغ کشور باید مجوز صادرات بگیرد

۱۴۰۰/۰۹/۱۸ - ۰۹:۳۲:۳۲
کد خبر: ۱۲۷۱۷۱۶
۱۰ درصد مازاد تولید تخم‌مرغ کشور باید مجوز صادرات بگیرد
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی، در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان مشهد گفت: در حوزه تولید جوجه ‌یک‌روزه، تخم‌گذار و مرغ گوشتی مشکلات زیادی مثل قیمت‌گذاری‌ وجود دارد. در حوزه صادرات نیز منتقد ممنوعیت مجوز‌ها از سوی دولت هستیم زیرا حدود ۱۰ درصد مازاد تولید تخم‌مرغ و جوجه یک‌روزه در ‌کشور داریم که می تواند صادر شود.

 سیدحسین موسوی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار برنا در مشهد افزود: دانش فنی بسیار خوبی در کشور ایجاد شده و کشور دوست و همسایه ما افغانستان نیز نیازمند بهره‌گیری از این کالا و خدمات است.‌ دوستان ما در کشور افغانستان نیز منتقد جلوگیری از صادرات ناگهانی جوجه یک‌روزه، تخم مرغ و سایر کالاها هستند. این موضوع نیازمند تدوین برنامه‌ای بلند مدت برای صادرات است تا سایر‌ کشورهای همسایه مثل عراق، افغانستان و... نیز بتوانند روی رابطه تجاری خود با ما برنامه ریزی کنند.

مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی عنوان کرد: هم‌ اکنون در کشور پتانسیل تولید جوجه‌ یک‌روزه و مرغ گوشتی را داریم و سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این‌حوزه صورت گرفته است. باید از این سرمایه‌گذاری‌ها استفاده حداکثری شود زیرا می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و کار‌آفرینی باشد‌.

موسوی‌نژاد در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رشد قیمت داخلی تخم مرغ و مرغ در اثر صادرات، تصریح کرد: اگر تولید مازاد داشته باشیم افزایش قیمت اتفاق نخواهد افتاد. همچنین صادرات باید به صورت کنترل شده و با مدیریت و نظارت دقیق صورت بگیرد.

وی درباره مشکلات حوزه تامین مواد خوراکی و مواد اولیه در تولید جوجه‌ یک‌روزه و مرغ گوشتی خاطر نشان کرد: تامین نهاده توسط سامانه بازارگاه صورت می گیرد و کمبودی در این حوزه‌ نداریم. اما مشکلاتی در سامانه بازارگاه داریم زیرا پشتیبانی فنی لازم از این سامانه‌ صورت نمی‌گیرد. لازم است بانک کشاورزی پشتیبانی فنی را از این سامانه داشته و رفع ایرادات در استان‌ها نیز انجام شود.

در‌ ادامه عنایت‌الله ایوبی، رئیس اتحادیه مرغداران افغانستان در‌ خصوص برگزاری این نمایشگاه و مشکلات در‌ حوزه واردات مرغ به افغانستان افزود: نمایشگاه بسیار عالی بود. از جمهوری اسلامی ایران خواهشمندیم مجوز صادرات جوجه یک‌روزه و تخم‌گذار را به افغانستان صادر کند زیرا ما علاقمند به روابط با ایران و واردات از این کشور به دلیل مسافت کوتاه در حمل و نقل  هستیم.

وی درباره نیاز‌ها در حوزه پرورش مرغ تخم‌گذار و مرغ گوشتی در افغانستان بیان کرد: عمده نیاز ما در تولید و پرورش مرغ در تامین دانه، تجهیزات مرغداری، جوجه یک‌روزه و مرغ تخم‌گذار است.

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و آبزیان در گستره ۱۵ هزارمترمربع با حضور ۱۴۰ شرکت داخلی و خارجی تا ۱۹ آذرماه جاری پذیرای علاقمندان است. انتهای پیام

خبرنگار: امیرمهدی مقیم یزدی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز