شهید سلیمانی الگوی بی بدیل برای حرکت جهانی انقلاب اسلامی است

۱۴۰۰/۱۰/۱۰ - ۲۳:۲۹:۵۸
کد خبر: ۱۲۸۰۶۶۲
شهید سلیمانی الگوی بی بدیل برای حرکت جهانی انقلاب اسلامی است
نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت: سردار شهید حاج قاسم سلیمانی راه عزت، حق طلبی و مقاومت در مقابل ظلم، زور و جنگ طلبان را به همه آزادگان جهان نشان داد.

به  گزارش  خبرگزاری  برنا  از  لرستان  ؛  حجت الاسلام والمسلمین سید احمد رضا شاهرخی  در خطبه های این هفته نماز جمعه خرم آباد با اشاره به آیات ۴۱-۳۸ سوره مدثر «کُلُّ نَفْسٍ بِمَا کَسَبَتْ رَهِینَةٌ؛إِلَّا أَصْحَابَ الْیَمِینِ؛ فِی جَنَّاتٍ یَتَسَاءَلُونَ؛عَنِ الْمُجْرِمِینَ» و با سفارش همگان به رعایت حدود الهی، انجام واجبات و پرهیز از محرمات اظهار کرد: راه نجات، رستگاری و موفقیت در دنیا و آخرت تقوای الهی است.

او در ادامه هفته گذشته با شرح و توضیح آیات سوره «مدثر» تصریح  کرد: اصحاب یمین همان مومنان درستکاری در دنیا هستند که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می شود و این دست راست نشانه موفقیت و رستگاری در آخرت است.

نماینده ولی فقیه در لرستان گفت: در هر حال باید مجرمین و گناهکاران از صالحین باز شناخته شوند، کسانی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده شده اصحاب یمین و صالحین هستند و کسانی که نامه اعمالشان به دست چپشان داده شده مجرمین هستند.

حجت الاسلام شاهرخی بیان  کرد: وقتی کسی مرگش نزدیک می شود، فرشتگانی که برای قبض روح او حاضر می شوند و وقتی جزء اصحاب یمین باشد، به او می گویند: «وَأَمَّا إِنْ کَانَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ؛ فَسَلَامٌ لَکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ» سوره واقعه /۹۱-۹۰ پیشاپیش به او خبر سعادتمندی می دهند و می گویند که سلام سعادت مندان را برای تو محتضر آورده ایم.

او  ادامه داد: اصحاب یمین از زندگی رضایت بخشی برخوردار هستند، از نعمت های بهشتی متنعم و بهره مند هستند، به واسطه اعمالی که در دنیا پیشاپیش برای آخرت ارسال کرده اند، در مرتبه عالی بهشتی قرار دارند، امام صادق(ع) فرمودند: اینها همان شیعیان و محبین ما هستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان  با بیان اینکه اصحاب یمین در بهشت از انسان های مجرم سوال می کنند، معلوم می شود که در سرای آخرت گفتگو و مذاکره هست ، تاکید کرد: بهشتی ها و جهنمی ها از حال یکدیگر سوال می کنند؛ در برخی آیات قرآن گفتگوی مومنین با مومنین است، گاهی گفتگوی مومنین با مجرمین است، گاهی گفتگوی فرشتگان با مومنین در بهشت و گاهی گفتگوی فرشتگان با مجرمین است.

حجت الاسلام شاهرخی بیان کرد: اصحاب یمینی که در باغات پر نعمت بهشتی هستند از مجرمین سوال می کنند:«مَا سَلَکَکُمْ فِی سَقَرَ» سوره مدثر/۴۲.

چه چیزی شما را به دوزخ فرستاد؟ و در آیه دیگر می فرماید:« وَمَا أَدْرَاکَ مَا سَقَرُ» مدثر/۲۷.

 دوزخ و جهنم را باید از زبان وحی شناخت، پیامبر تو نمی دانی دوزخ و سقر چه هست؛«سَقَرَ» از نام‌هاى دوزخ و در اصل به معناى ذوب شدن در برابر حرارت خورشید است.

او اضافه کرد:«لَا تُبْقِی وَلَا تَذَرُ» مدثر/۲۸.

سقر به گونه ای است که انسان در دوزخ نه می میرد و نه زنده باقی می ماند؛ نظیر آیه‌ «لا یَمُوتُ فِیها وَ لا یَحْیى‌» سوره اعلی/ ۱۳ آتش دوزخ فراگیر و خاموش نشدنی است، وقتی یک فرشته به نام حضرت عزرائیل می تواند جان همه آدمیان را بگیرد، دو فرشته عذاب شهر حضرت لوط را زیر و رو می کنند، و درباره سقر آمده است: «عَلَیْها تِسْعَةَ عَشَرَ» مدثر/ ۳۰ در دوزخ ۱۹ فرشته مسئول عذاب مجرمین هستند.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: اصحاب یمین از مجرمین می پرسند چرا در جهنمی افتاده اید که آتش آن فراگیر و خاموش ناشدنی است که آنها پاسخ می دهند: «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ؛وَلَمْ نَکُ نُطْعِمُ الْمِسْکِینَ؛وَکُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ؛وَ کُنَّا نُکَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ؛حَتَّى أَتانَا الْیَقِینُ» مدثر/۴۷-۴۳.

به چهار گناه اعتراف می کنند:

گناه اول این است که ما از نمازگزاران نبودیم،؛نمازى که گاه و بیگاه خوانده شود،انسان را در زمره نمازگزاران قرار نمى‌دهد.

گناه دوم: به افراد مسکین اطعام نمی دادیم؛ یعنی زکات واجب را پرداخت نمی کردیم، حقوق مالی واجب که بر عهده ما بوده را پرداخت نمی کردیم.

گناه سوم: نشست و برخاست با افراد باطل و حرام داشتیم؛ خَوض به معنای ورود در مجالس باطلی که حرام است؛ همنشینی ما با افرادی بود که اینان در امور باطل و حرام نشست و برخواست داشتند.

گناه چهارم: روز جزا را همواره انکار می کردیم تا وقتی که مرگ ما فرا رسید.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: خداوند می فرماید: «فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِینَ» مدثر/۴۸؛ پس شفاعت شفیعان در حق آنان هیچ سودی نبخشد؛

او افزود: این آیات به ما می فرماید: رفتار انسان سازنده شخصیت او است، انسان هم در برابر خدا مسئولیت دارد و هم در برابر مخلوقات خداوند مسئولیت دارد و باید حقوق واجب مالی که بر عهده اش است را پرداخت کند.

شاهرخی  بیان کرد: انسان باید علاوه بر توجه به نماز به عنوان صراط مستقیم، عمر خود را به بطالت نگدراند و بداند که مرگ فنا و نابودی نیست؛ بلکه ورود در عالمی است که ماورای عالم دنیا و مادی است‌.

او با بیان اینکه دست همه ما به چادر حضرت فاطمه (س) در روز محشر است، اما همه اینها موکول به این است که ما واجبات را انجام دهیم و از محرمات پرهیز کنیم،گفت: کسانی که در نظام اسلامی مسئولیت‌های مهم بر عهده دارند در این رابطه باید توجه بیشتری داشته باشند زیرا به واسطه این مسئولیت‌هایی که دارند از موقعیت ویژه و ممتازی برخوردار می‌شوند و برای چنین کسانی، تقوای سیاسی، تقوای اقتصادی و تقوا در مسائل فرهنگی نخستین شرط است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: کسی که در مناصب حاکمیتی قرار گرفته است باید از مصادیق متقین باشد، تقوای ثابت و پایدار در تار و پود و جانش رسوخ کرده باشد، در کامل‌ترین و عالی‌ترین درجه تقوا باشد، کسانی که در مناصب حکومتی هستند چون امور دنیوی یک کشور،استان، شهر، بخش، یک محله به آنها سپرده شده است پس باید در عالی‌ترین و کامل‌ترین درجه تقوا باشند.

حجت الاسلام شاهرخی تصریح کرد: علاوه بر توانایی و دانایی در انجام وظایف و خدمت گزاری که انجام می‌دهند همیشه محاسبه خداوند متعال را در نظر داشته باشند بنابراین تقوا مورد نیاز ضروری همه ما هست اما کسانی که در مناصب حکومتی هستند و یا به واسطه مسئولیتی که دارند از موقعیت ویژه ای برخوردار هستند، تقوا برای آنها لازم‌تر است.

او  با اشاره به ایام فاطمیه (س)، حماسه ۹ دی، شهادت سردار شهید اسلام حاج قاسم سلیمانی، ارتحال حضرت آیت الله مصباح یزدی (رضوان ا... علیه) ، خاطر نشان کرد: در مناسبت‌های هفته قبل و پیش رو در باب این مناسبت‌ها سخن گفتم، روز پنج شنبه در جمع مردم دورود و بزرگداشت ۹ دی، سخنانی را در باب حماسه ۹ دی، شهادت حاج قاسم سلیمانی، ارتحال علامه مصباح یزدی( رضوان ا... علیه)، ایام فاطمیه (س) سخن گفتم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: آنچه که این مناسبت‌ها را به هم پیوند می‌زند همان هوشمندی، بصیرت و عالم به زمان بودن است، این بزرگان همه در مکتب نبوی، علوی و فاطمی پرورش یافته‌اند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت:  بودجه سال ۱۴۰۱ از سوی هیئت دولت به مجلس شورای اسلامی تحویل شده است، دولت سیزدهم در راستای توسعه متوازن و بسط عدالت اجتماعی به خصوص در استان‌های کمتر توسعه یافته مانند استان لرستان که از زیرساخت‌های لازم و کافی برخوردار نیست، باید استان لرستان در بودجه ۱۴۰۱ مورد ملاحظه خاص قرار بگیرد؛بعضی از مسئولین استانی در سال ۱۳۹۹ اعلام کردند که بودجه سال ۱۴۰۰ استان لرستان افزایش یافته است و می تواند وضعیت استان را بهتر کند؛ اما آنچه در سال ۱۴۰۰ مشاهد کردیم همین وضعیت موجود است که شما می‌دانید و داوری آن را به شما مردم واگذار می‌کنم.

او عنوان کرد: نیاز است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان لرستان و مدیران اجرایی استان در این ایام با تعاون و همکاری در جهت اختصاص اعتباراتی در سال ۱۴۰۱ که بتواند استان لرستان را به سمت تحول سوق بدهد، تلاش مضاعف و شبانه روزی داشته باشند و مصوبات سفر ریاست جمهوری اسلامی به لرستان را در بودجه سنواتی ملاحظه کنند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر توجه به بخشی از کارکنان که حقوق ثابتی دارند و حقوق آنها کفایت زندگی آنها نمی‌کند گفت: عدالت اجتماعی اقتضا می‌کند در بودجه امسال توجه خاصی به این قشر از حقوق بگیران بشود، البته این پیشنهادی است باید روی آن کار کارشناسی انجام گیرد.

حجت الاسلام شاهرخی افزود: پیشنهاد می‌شود آن گروه از حقوق بگیران که مجموع حقوق و دریافتی آنها چندین برابر افرادی است که حقوقشان پایین است،  امسال درصدی به حقوقشان اضافه نشود تا این فاصله بین حقوق‌ها کاهش پیدا کند؛ در وضعیت فعلی فاصله حقوق‌ها غیر متعارف و فراوان است، شرکت‌های دولتی، محلی برای پرداخت و دریافت حقوق‌های غیر متعارف شده و لازم است برخی از حقوق‌ها به مدت چندین سال ثابت و برخی از حقوق‌ها افزایش یابند تا این فاصله کم است؛حقیقتاً نظامی که به عنوان نظام هماهنگ پرداخت از آن یاد می‌شود، نامی بدون معنا است،

او  تصریح کرد: در همین راستا حیات، زندگی و موفقیت فرد و جامعه مرهون تلاش کسانی است که در عرصه تعلیم، تربیت و ادب تلاش می‌کنند، خود چون شمع می‌سوزند و به جامعه روشنایی می‌بخشند، اینها معلمان گرامی و شریفی هستند که در مقابل همه آنها تکریم می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان ادامه داد: معلمان گرامی هم اکنون خود پرورش یافته نسل قبلی هستند؛ معلمی هنر است و هر کسی دانایی و توانایی برای ایفای این هنر را ندارد، در این راستا هر چه بتوان از امور معیشتی این گرامیان کاست، امری خدا پسنددانه است.

او  با تاکید بر اینکه البته دولت سیزدهم باید همه کشور را اداره کند، هم بدهکاری و تعهدات دولت قبلی را پرداخت کند و هم وضعیت موجود را اداره کند ،گفت: مانند پدر یک خانواده که هم باید بدهکاری‌های یک خانواده را بپردازد و هم باید بتواند وضعیت موجود را حفظ کند.

حجت الاسلام شاهرخی بیان کرد: قطعاً دولت هر کاری که بتواند در تکریم معلمان انجام دهد، را انجام خواهد داد، این قشر فرهیخته توجه دارند که در وضعیت فعلی دولت قادر نیست همه مشکلات انبوه و متراکمی که در طول سالیان متمادی همه انباشته شده را در زمان کوتاهی برطرف کند، نمایندگانی از معلمان هم با مجلس شورای اسلامی و هم با دولت در حال مذاکره هستند از این رو شایسته است معلمان گرامی خواسته‌های خود را از طریق نمایندگان منتخب خود دنبال کنند.

او عنوان  کرد: بدخواهان بدانند که طلایه داران تعلیم، تربیت، فرهنگ و ادب به شیوه سالم امور خود را دنبال خواهند کرد و چیزی از این قشر برجسته و فرهیخته نصیب دشمنان نخواهد شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان  با اشاره به موضوع عمران شهری و امور فرهنگی در مرکز استان و دیگر شهرهای لرستان ، خاطر نشان  کرد: در این رابطه نیازمند بازنگری، اصلاح و تحول هستیم.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: حدود ۱۰۰ بار در کانال اطلاع رسانی خود از شهردار، شهرداری، شورای اسلامی شهر، عمران شهری، باز آفرینی شهری، قطع درختان و… سخن گفته‌ام، بخش مهمی از عمران شهری، فرهنگی و اجتماعی شهر بر عهده شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهر است.

او  با بیان اینکه تأمین درآمدها برای شهرداری‌ها و هزینه آنها در عمران شهری و امور فرهنگی، مسئله مهمی است گفت: البته این درآمدها با پرداخت عوارض از سوی مردم و طلب‌های شهرداری‌ها از سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دارند میسر است؛اگر مردم عوارض شهرداری را پرداخت نکنند، سازمان‌های دولتی و غیر دولتی هم عوارض خود را به شهرداری‌ها پرداخت نکنند، حرمت امامزاده را خود سازمان‌های دولتی نگه داری نکنند وضعیت همین است که ما مشاهده می‌کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با تاکید بر اینکه انتظار می‌رود که هم مردم و هم سازمان‌های دولتی و غیر دولتی مطالبات شهرداری را پرداخت کنند ، ادامه داد: از طرف دیگر شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها که متصدی چنین مسئولیتی شده‌اند، آگاهانه به میدان آمده‌اند و می‌دانند که شهرهای ما دارای چنین وضعیت و مشکلاتی هستند، در حقیقت متعهد شدند و تضمین دادند که وضعیت شهر را اصلاح و متحول می‌کنند، این تعهدی است که اعضای شورای اسلامی شهر به مردم داده‌اند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: هم شهرداری‌ها و هم اعضای شورای اسلامی شهرها باید به تعهدات خود عمل کنند، در ایام انتخابات برنامه دادند؛مردم، احزاب، گروه‌ها و جریانات سیاسی که اعضای شورای اسلامی شهرها منتخب آنها هستند، با توجه به تعهداتی که اعضای شورای اسلامی شهرها به مردم داده‌اند در جلسات مشترکی این تعهدات را مطالبه کنند؛منتظر نمانند روز جمعه ائمه جمعه در شهرهای استان همه مسائل را اینجا بیان کنند، ما بیان می‌کنیم، اما آنهایی که لیست و فهرست در مورد اعضای شورای اسلامی شهر داده‌اند الان نباید در گوشه‌ای بنشینند، باید جلسات کارشناسی، علمی، منطقی و فنی با شهرداری‌ها و اعضای شورای اسلامی شهر برگزار کنند، از نخبگان اجرایی و علمی در استان و بیرون از استان کمک بگیرند تا شهرهای استان ما از این وضعیت خارج شوند.

او گفت: شهرها و مرکز استان به لحاظ زیبایی، بازآفرینی شهری، آسفالت خیابان‌ها، عدم رسیدگی کافی به حاشیه شهرها، فقدان پلاک برای درختان سر به فلک کشیده‌ای که هویت تاریخی شهرهای ما هستند و هر از چند گاهی قطع می‌شوند، حقوق معوق کارکنان شهرداری و… دارای مشکلات فراوانی هستند، اینها اموری هستند که اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری‌های مناطق در مرکز استان و دیگر شهرهای استان باید برنامه‌های اساسی و اقدامات علمی، کارشناسی و جهادی درباره آنها داشته باشند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان افزود: البته همفکری، خرد جمعی، همدلی همه دستگاه‌ها و مردم در پرداخت مطالبات شهرداری‌ها و پرداخت عوارض از سوی مردم، کمک علمی و فنی دانشگاه‌ها و دانشکده های فنی و مهندسی، صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی در حوزه و دانشگاه با ارائه طرح و ایده، اقدامات عملی، به کمک شهرداری بیایند تا از این وضعیت موجود خارج شویم.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: قطعاً معاونت امور عمرانی استانداری می‌توانند حلقه وصلی باشند تا همه دستگاه‌ها پای کار بیایند و شهرهای استان از این وضعیت خارج شوند.

او عنوان  کرد: مردم انتظار دارند در یک برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت بدانند چه افق‌های مبارکی در بخش امور عمرانی، فرهنگی، هنری و اجتماعی قرار است در شهرهای استان اتفاق افتد.

شاهرخی افزود: البته اولین رویداد مبارک این باشد که نیروهای سفارشی و توصیه‌ای به شهرداری‌ها تحمیل نشود، اتفاق و پدیده زشتی که در گذشته بوده نباید تکرار شود، سازمان‌های بازرسی و حراستی به دقت در این امر متمرکز شوند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان  با گرامیداشت یاد شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی ،گفت: ایشان در مکتب امام راحل و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درس ها آموخت و آموخته‌های خود را به مجاهدان و مدافعان حرم در همه کشور ها منتقل کرد و طیف‌های مختلفی از محور مقاومت برگرد ایشان جمع شدند و همه را به لحاظ فکری، عملی و عاطفی به ولی زمان خود متصل کردند.

حجت الاسلام شاهرخی گفت: شهید سلیمانی الگوی بی بدیل برای حرکت جهانی انقلاب اسلامی است، قهرمانی است که مدال مبارزه با تروریست‌های آمریکایی، اسرائیلی و همه هم پیمانان آنها برای همیشه تاریخ را به همراه خود دارد، ایشان راه عزت، حق طلبی و مقاومت در مقابل ظلم، زور و جنگ طلبان را به همه آزادگان جهان نشان داد و انتقام خون این شهید عزیز، ابومهدی المهندس، یاران با وفایش و مدافعان حرم را هم رزمانش در میدان عمل گرفته و می‌گیرند.

او از حضور مردم لرستان در اجتماع عظیم ۹ دی تشکر کرد و گفت: همچنین از برگزار کنندگان مراسم‌های ایام فاطمیه (س) تقدیر و تشکر می‌کنم و امیدواریم در این ایام مردم متدین استان شأن و منزلت فاطمی را رعایت کنند.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز