فرسایش بیش از ۲۰ تن در هر هکتار ، خاک در برخی از مناطق لرستان

۱۴۰۰/۱۰/۱۹ - ۰۰:۲۴:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۳۸۴۳
فرسایش  بیش از ۲۰ تن در هر  هکتار ، خاک  در برخی از مناطق لرستان
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بر ضرورت تکمیل سازه های آبخیزداری در شمال خرم آباد تاکید کرد.

به  گزارش  خبرگزاری  برنا  از  لرستان  ؛  شیرزاد نجفی  به خبرنگاران ،  اظهار کرد : با وجود آنکه پتانسیل لازم برای اجرای عملیات آبخیزداری در استان فراهم است؛ اما متاسفانه اعتبارات استانی لازم به این امر اختصاص داده نشده است.

او  با بیان  اینکه در سال گذشته از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوضه های آبخیز شهر خرم‌آباد در مناطق فلک الدین، سر مرغ، زرین چغا، ریمله، آبشار طلایی، کرگانه، قلعه گل، پیرجد، سر آسان، کاکاشرف، شوراب، و کرگاه عملیات آبخیزداری به شکل احداث سازه های سنگی ملاتی، بندهای خاکی و همچنین خشکه چین احداث شده است، افزود: متاسفانه در سال ۱۴۰۰ به علت حذف اعتبارات آبخیزداری از محل صندوق توسعه ملی و همچنین عدم تخصیص اعتبارات کافی استانی به آبخیزداری، برخی از سازه های احداثی که تاکنون تکمیل نشده اند؛ بهره برداری از آن ها نیاز به تزریق اعتبارات ملی و استانی دارد.

نجفی  نقش این سازه ها را در جلوگیری از سیلاب، کاهش رسوب و...بسیار مهم دانست و گفت: هر هکتار عملیات آبخیزداری حداقل به ۱.۵ تا ۲ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد این در حالیست که، اثر بخشی اجرای عملیات آبخیزداری به ازای هر هکتار نفوذ و کنترل آب به میزان ۵۳۰ مترمکعب در هکتار و افزایش ۱۲۰ کیلوگرمی تولید علوفه را در پی خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری لرستان  با بیان اینکه بخش اعظمی از استان سیل خیز بوده و سیل گذشته خسارات زیادی به زیرساخت های لرستان وارد کرده، تصریح کرد: در برخی از مناطق استان هر ساله بیش از ۲۰ تن در هکتار فرسایش خاک رخ می دهد که تنها با اقدامات آبخیزداری می توان آن را مدیریت و تا حد زیادی کاهش داد.

او با اشاره  به بارش های قابل ملاحظه در شهرهای خرم آباد و پلدختر ، تاکید کرد: اجرای عملیات آبخیزداری در این شهرها نه تنها باعث کاهش خسارت به میزان زیادی می شود بلکه سرعت رواناب را کاهش و آب های جاری ناشی از بارندگی را به درون خاک نفوذ می دهد.

نجفی در پایان به دبی پیک سیلابی رودخانه خرم رود در ساعات اوج بارش ها که ۴۰۰ مترمکعب برثانیه می باشد نیز اشاره کرد و گفت: با انجام عملیات آبخیزداری و مدیریت سیلاب و با افزایش زمان تمرکز می‌توان علاوه بر کنترل سیل، کنترل رسوب و نفوذ آب به آبخوان های منطقه، نقش مهمی در کاهش خسارت سیل به تاسیسات شهری و خدمات زیربنایی ایفا کرد.

به گفته او پروژه های آبخیزداری اجرا شده همواره در حوضه های آبخیزداری موجب افزایش آبدهی قنوات، چشمه ها و چاه های پایین دست می شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز