وحید یامین پور: ازدواج و جوانی جمعیت از مسائل اصلی کشور است

۱۴۰۰/۱۰/۲۷ - ۱۲:۵۲:۱۹
کد خبر: ۱۲۸۷۲۲۰
وحید یامین پور: ازدواج و جوانی جمعیت از مسائل اصلی کشور است
معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت :مسائل حوزه جوانان خصوصا ازدواج، تشکیل خانواده، کاهش طلاق و جوانی جمعیت، از مسائل اصلی کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز، وحید یامین پور صبح امروز دوشنبه در نشست هم اندیشی کارشناسان حوزه برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان سراسر کشور  به میزبانی استان البرز اظهار کرد: ده سال پیش که  رساله دکترا می نوشتم محور اصلی اش بحث گسست نسلی و تاثیر تغییرات اجتماعی بر گسست نسلی بود و در آن پژوهش طلاق به عنوان یکی از اصلی ترین متغیرها مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: نتایج حاکی از این بود که بین تلقی مردم از مقوله ی طلاق و آنچه فی الواقع در حال رخ دادن است شکاف عمیقی وجود دارد.

دکتر یامین پور ادامه داد: شاید بنظر برسد مسئله ی اصلی در ازدواج جوانان مسائل معیشتی باشد در حالی که یافته های این پژوهش نشان داد یکی از مهمترین عوامل فروپاشی خانواده ها و به تاخیر انداختن ازدواج و تغییر ادراکی است که دختران جوان ایرانی از خود و نقش های اجتماعی که باید ایفا کنند و تخیلی که نسبت به آینده دارند رخ داده است.

وی با بیان این که " در واقع مسئله ما مسئله ی فرهنگ و سبک زندگی است " گفت: بررسی های میدانی هم تایید می کند که ازدواج آسان به معنای ازدواجی که در سن پایین و با سهولت در برگزاری و مناسک آن انجام می شود تابعی از توسعه نیست.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: در استان سیستان و بلوچستان ما شاهد پایین ترین نرخ طلاق، بالاترین نرخ ازدواج و پایین ترین سن ازدواج در زوجین هستیم، پس به این پرسش چگونه پاسخ خواهیم داد؟ آیا این آمارها تابعی از توسعه یافتگی است یا تابعی از توسعه نیافتگی است؟

وی با بیان این که " بین تلقی که جوانان از رویدادها و وقایع دارند با آنچه فی الواقع رخ می دهد فاصله ی زیادی است " گفت: تصور نکنیم که طلاق همیشه معلولی است از زیرساخت هایی که ما توان و امکان تغییر آن را نداریم و همیشه هم اینگونه نیست که تورم و مشکلات اقتصادی مسبب طلاق باشند.

دکتر یامین پور اضافه کرد: اگر مهارت جوانان برای تشکیل و حفظ خانواده راتقویت کنیم و تغییرات هویتی صورت پذیرد حفظ کیان خانواده راحت تر خواهد بود.

وی اظهار کرد: در بحث جوانان و مطالعات صورت گرفته در این حوزه ما با شاخص Nit هم مواجه هستیم این شاخص گروهی از جوانان را پوشش می دهد که نه شاغل هستند و نه جویای کار و نه حتی محصل، این جوانان حتی در پی این هم نیستند که مهارت فردی و یا اجتماعی خاصی کسب کنند و اساسا روزگار آنها به بطالت می گذرد.

معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان بیان کرد: این شاخص در کشور ما مورد مطالعه ی جدی قرار نگرفته است، آمار دقیقی از این جوانان وجود ندارد و در سیاست گذاری ها نیز توجهی نمی شود در حالی که می توان حدود 29 تا 40 درصد از جوانان را با مقوله های این شاخص مورد بررسی قرار داد و سنجید.

وی تصریح کرد: این جوانان پرسه زن نباید در سیاستگداری ها و برنامه ریزی های ما مورد غفلت قرار گیرند، بلکه باید این گروه به رسمیت شناخته شده و مسائل آنان به دغدغه های کارشناسان معاونت جوانان بدل گردد.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز