خواب‌زده‌ها بدانند که تولید همان جهاد است

۱۴۰۰/۱۱/۱۳ - ۱۲:۲۸:۰۳
کد خبر: ۱۲۹۳۷۲۲
خواب‌زده‌ها بدانند که تولید همان جهاد است
دیدار رودر روی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) با فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و صنعتگران ایران اسلامی در شرایط امروز کشور، نشان از توجه ویژه نظام به مقوله تولید و ارزش آفرینی اقتصادی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از استان البرز،  فعالیت مولد بنگاههای تولیدی و اقتصادی علاوه بر آنکه تاثیر مستقیم بر معیشت مردم دارد؛ ایران اسلامی را در مواجهه با دشمن نیز تجهیز می‌کند.

معظم‌له در ابتدای این دیدار برگزاری جلسات این چنین با حضور فعالان اقتصادی و مسئولین دولتی را پرفایده دانسته و فرمودند: "یکی از مهم‌ترین فواید این جلسه همین است که شما مسئولین محترم بدون واسطه از زبان فعّالان اقتصادی مشکلاتشان را، موانع راهشان را بشنوید" در استان البرز نیز هر چند گاه به گاه مثلا در برخی دیدارهای رودررو یا در جلسات کارگروه تسهیل، مشکلات و موانع تولید مطرح می‌شود اما لازم است در دولت جدید این امر به صورت سازمان یافته و منظم و بعضاً با حضور در شهرکهای صنعتی، انجمن های تخصصی و... تجلی یابد تا جهادگران اقتصادی بتوانند بدون مواجهه با هرگونه بروکراسی اداری و به طور مستقیم، مشکلات خرد و کلان خود را با مسئولین امر مطرح نمایند.

امام خامنه ای حفظ الله در ادامه این دیدار فرمودند: "من با دخالت دولت و دستگاه‌های دولتی در فعّالیّتهای اقتصادی موافق نیستم امّا با هدایتشان، نظارتشان، کمکشان چرا؛ این باید حتماً انجام بگیرد." الحمدالله در استان البرز دخالت در امور تولید توسط دولت -تا جایی که بنده اطلاع دارم وجود ندارد- اما در بحث هدایت و کمک به فعالیت های اقتصادی هر چند اقدامات مثبتی با نظارت معاونت تخصصی این حوزه در استانداری صورت گرفته اما این امر کافی نیست و باید این مهم نیز به صورت متشکل و حرفه‌ای در دستور کار متولیان امور در کلیه ادارات کل استان قرار بگیرد.

معظم‌له علاوه بر آنکه دولت را در راستای حمایت از تولید تشویق نمودند اما انتقاداتی هم مطرح نموده و تصریح فرمودند: "به نظر من اگر در این سالها مسئولان دولتی همراهی بیشتری می‌کردند، رعایت بیشتری می‌کردند، ما افتخارات بیشتری به دست می‌آوردیم." این بخش یکی از مهمترین بندهای فرمایشات مقام معظم رهبری است. حوزه «تولید و اقتصاد» در بخش دولتی البرز، نیازمند حضور مدیران حرفه‌ای،کارآمد، دلسوز با روحیه جهادی و انقلابی است. استان البرز در بخش اقتصادی هرچند دارای یک کاپیتان توانمند است اما ترکیب بازیکنان این تیم نیازمند تغییرات جدی است و همانطور که دشمنان با ساز و برگ جنگی وارد تقابل با اقتصاد ایران اسلامی شده‌اند؛ تیم اقتصادی استان البرز نیز باید با آرایش جنگی وارد میدان شود. مدیران‌کل دستگاههای اقتصادی استان همچون فرماندهای دوران سراسر حماسه دفاع مقدس علاوه بر روحیه بسیجی باید به صورت شبانه‌روزی پای کار بوده و همچون یک رزمنده بی‌ادعا، اهل تقوا، شجاعت، تخصص، ریسک پذیری و دلسوزی مضاعف باشند. این خواسته‌ای است که با فرمایشات اخیر امام خامنه‌ای بیش از پیش در اذهان مردم پررنگ شده و آقای استاندار باید با سرعتی افزون، بدان جامه عمل بپوشاند.

در کنار اهمیت به مقوله خودکفایی یکی از معضلات مهم کشور بحث اطلاع‌رسانی است که همچنان مورد غفلت قرار می‌گیرد. تا جایی که رهبر معظم انقلاب نیز در همین دیدار فرمودند: "دشمن یک جنگ روانی هم می کند در همه‌ی زمینه‌های گوناگون از جمله زمینه‌های اقتصادی؛ خوب است مردم بدانند این موفّقیّتهای شما را... بهتر این است که از زبان خود تولیدکنندگان، خود فعّالان اقتصادی چیزهایی گفته بشود، حقایقی بیان بشود و مردم از آنها مطّلع شوند." شوربختانه علیرغم برخی اقدامات مثمرثمر اقتصادی استان، مردم شریف البرز از این دستاوردها اطلاعات دقیقی ندارند یا به کل بی‌اطلاعند! که این امر ریشه در غفلت روابط عمومی دستگاههای مرتبط با تولید دارد. این روابط‌عمومی‌ها بیش از آنکه تعصب «جهاد تولید» را داشته باشند به فکر ساختن چهره‌ای اسطوره‌ای از روسای خود هستند! این روابط عمومی‌ها به جای احصاء دستاوردها، تبیین چالش‌ها و معرفی زعمای تولید یا درگیر مشغله های ستادی خود هستند یا آنکه دغدغه هایشان در سطحی دیگر تعریف شده است! روابط عمومی اداراتی که سیاست ذاتی آنها حمایت از تولید است باید متحول شوند. هر چند در این بین، روابط‌عمومی اتاق بازرگانی با راه‌اندازی استودیو تلویزیونی، تولید برنامه‌های رادیویی، حضور فعال در فضای مجازی، تهیه خبر و محتوای حرفه‌ای توانسته است تا حدی خود را از سایر روابط عمومی‌های ضعیف، متمایز سازد.

یکی از مهم ترین بخشهای مطرح شده در بیانات امام خامنه ای اشاره به آمارهای اقتصادی کشور در دهه جاری بود. ایشان فرمودند: "آمارهای اقتصادی دهه‌ی ۹۰ کشور، حقّاً و انصافاً خرسندکننده نیست" اینکه مقام معظم رهبری که در اکثر موارد بر بخش های امیدبخش کشور تاکید دارند؛ این چنین جدی به حوزه اقتصاد، انتقاد می کنند؛ خود مبیّن این امر است که کشور باید در بخش اقتصادی رویه های قبلی را تکرار نکند. مدیران خنثی، مذبذب و متزلزل حوزه تولید و اقتصاد باید در دولت آقای رئیسی حذف و جای آن با مدیران جوان، شجاع، جهادی، متخصص و انقلابی پر شود که این امر شامل استانها نیز می شود و آقای استاندار اگر از رویه ادارات کل مرتبط با اقتصاد و تولید رضایت ندارند و منتقد وضعیت موجود هستند باید هر چه سریعتر نسبت به تغییر و تحول این مدیران اقدام نمایند. البته از آقای استاندار انتظار می رود حسب سخنان رئیس جمهور انقلابی از معدود مدیران مخلص و متخصص دولتهای پیشین نیز در صورت همراهی با دولت سیزدهم، استفاده کنند.

مقام معظم رهبری در این دیدار، تولید را جهاد دانسته و فرمودند: "امروز تولید، جهاد است؛ چرا؟ برای خاطر اینکه در معنای جهاد مکرّر گفته‌ایم که جهاد عبارت است از آن تلاشی که ناظر به حمله‌ دشمن و تحرّک دشمن باشد؛ در مقابل دشمن باشد. هر تلاشی جهاد نیست؛ تلاشی که متوجّه به حمله‌ی دشمن است، این جهاد است." و به یقین جهاد، مردان و زنان جهادی می طلبد. جهادگرانی که در سنگر تولید چه به عنوان فرمانده، چه به عنوان رزمنده و چه نیروی پشتیبانی باید با نگاه و عملکرد جهادی به انجام وظیفه بپردازند.

بیانات رهبری در زمینه «صنعت خودرو» نیز در نوع خود جالب و شنیدنی بود. ایشان فرمودند: "این همه‌ حمایت در این طول این سالها از صنعت خودرو در کشور شده، [امّا] کیفیّت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم میگویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جا است. ‌این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند؛ باید شما بتوانید رضایت مشتری را جلب کنید. لذا مسئله‌ کیفیّت در درجه‌ی اوّل است." هر چند در ادامه معظم له در زمینه تولیدات لوازم خانگی چه در بخش کیفیت و چه در زمینه قیمت، انتقاداتی داشتند اما متولیان تولید لازم است در زمینه کیفیت کالا نیز قبل از آنکه به دست مصرف کننده نهایی برسد؛ نظارت بیشتری داشته باشند. البته نظارت هایی که خروجی آن، ملموس و اثربخش باشد و نه از آن قِسم نظارت هایی که تنها روی کاغذ جا خوش کرده باشد. نکته دیگر آنکه برخی تولیدکنندگان نباید به واسطه حمایتهای صورت گرفته به خود غرّه شده و در قیمت یا کیفیت، کاهلی به خرج دهند.

تولید نیازمند به تزریق منابع مالی و حمایت های گسترده مالی و پولی است که بانکها این حمایت را در قالب تسهیلاتی چون «سرمایه ثابت»، «سرمایه در گردش»، «تبصره18» و... به بنگاههای تولیدی ارائه می دهند. رهبر عظیم الشان انقلاب درباره بانک ها فرمودند: "دستگاه‌های دولتی، دستگاه‌های بانکی [باید] کاری کنند که تولید به معنای واقعی کلمه در جهت ایجاد اشتغال باشد... اعتبارات بانکی را به سمت تولید هدایت کنید؛ این را از بانک‌ها بخواهید؛ بانک‌ها را موظّف کنید." در استان البرز نیز تاکنون اقدامات موثری در زمینه اعطای تسهیلات به تولید انجام شده است هر چند گزارشی از نحوه استفاده واحدهای تولیدی از این تسهیلات و درصد انحراف آنها از نحوه هزینه‌کرد این تسهیلات منتشر نشده که لازم است متولیان امر نسبت به انتشار آمار دقیق آن اقدام نمایند. همچنین بنا بر آمارهای منتشره از سوی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان البرز بیش از ۶۰ درصد مصوبات این کارگروه مربوط به حوزه بانکی است و بانک ها باید در این استان بیش از پیش با تولید هماهنگ و هم‌راستا باشند.

یکی از دغدغه‌های مهم رهبری معظم انقلاب برنامه‌ریزی متقتن و راهبردی در تمامی عرصه هاست. ایشان بر تهیه نقشه کلان راهبردی صنعت تاکید ویژه ای داشته و فرمودند: "نقشه‌ی کلان راهبردی صنعت، خیلی چیز مهمّی است؛ این را دنبال کنید. ما نیاز داریم به این که سندی تهیّه بشود؛ در این زمینه باید سند نقشه‌ی راهبردی صنعتی کشور را تهیّه کنید و این را تصویب کنید."

معظم له در این دیدار به شعار سال نیز توجه جدی داشته و فرموند: "به نظر من مانع‌زدایی از پشتیبانی هم بالاتر است؛ یعنی این موانعی را که وجود دارد در راه تولید، برطرف کنید؛ میتوانید برطرف کنید." حسب این فرمایش لازم است دستگاههای مرتبط با تولید در اسفند ماه گزارشی از عملکرد خود در این زمینه منتشر کرده و آن را در منظر دید عموم قرار دهند. البته منظور از این گزارش، تولید خبرهای بی سر و ته با صفات ریز و درشت، مزین شده به عکس مدیران نیست. بلکه منظور ارائه گزارشی روشن، مبسوط، علمی، حرفه‌ای، جامع و مبتنی بر آمار صحیح است.

حلاوت سخنان رهبری آنجایی دو صد چندان می شود که می فرمایند: "هر جایی که به جوانهای ما اعتماد شد و از آنها کار خواسته شد، واقعاً درخشیدند؛ به معنای واقعی کلمه درخشیدند" و ای کاش مدیران ارشد استان البرز نیز بدین فرمایش با جان و دل، جامه عمل می پوشاندند.

و حُسن ختام این نوشته را با بیان شیوای امام خامنه‌ای به اتمام برسانیم. آن جایی که فرمودند:" دشمن خوشبختانه نتوانست سنگر تولید را به شکست بکشاند و فتح بکند... تولید و اقتصاد کشور بحمدالله پابرجا است، زنده است."

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز