جاذبه‌های گردشگری سقز

۱۴۰۱/۰۱/۰۷ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۷۱۹
جاذبه‌های گردشگری سقز
سقز یکی از شهرستان‌های تاریخی کردستان است که مسجد دومناره، حمام حاج‌صالح و تپه و قلعه باستانی زیویه این شهرستان از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن به شمار می‌آید که هر ساله جاذب گردشگران زیادی است.

خبرگزاری برنا از کردستان؛ کردستان  سرزمینی کهن و تاریخی است که به خاطر آثار به جای مانده از گذشته‌های دور، طبیعت بکر و دست نخورده و فرهنگ زیبا و مهمان‌نوازی مردمانش در طول تاریخ همواره هدف گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

آثار باقی‌مانده از تمدن‌های گذشته و طبیعت منحصر به فرد آن در کنار اماکن مذهبی موجب شده، این سرزمین کهن همواره مورد توجه ایرانگردان و جهانگردان قرار گیرد.

بار سفر را این بار به دیار سقز می بندیم شهری در شمال‌غربی و در فاصله 187 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان، این شهر از شمال به آذربایجان‌غربی و شهر بوکان، از غرب به بانه، از جنوب به مریوان و از شرق به دیواندره محدود شده است.

سقز روی 2 تپه طویل که رودخانه کوچک سرپوشیده‌ای به نام چم‌ولیخان آن‌ها را از هم جدا کرده بنا شده و ارتفاع آن از سطح اقیانوس یک‌هزار و 476 متر است و مساحت شهرستان نیز در حدود چهار هزار و 518 کیلومتر مربع است.

این شهرستان با دو شهر «سقز و صاحب» و 309 روستا در چهار بخش مرکزی، زیویه، سرشیو و امام سرشار از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر که هر کدام دنیایی از زیبایی را در ذهن گردشگران به یادگار می‌گذارد.

در مورد وجه تسمیه سقز سه نظریه وجود دارد که سقز نام خود را از اسم یکی از شاهان امپراتوری ماد به اسم کیاکسار یا سیاکس گرفته و به مرور به سکز و سقز تغییر یافته است. دومین نظریه در مورد وجه تسمیه سقز توسط گریشمن ارائه شده است زمانی که سکاییان در جنوب دریاچه ارومیه، سرزمین ماننا ساکن شدند، سقز را به پایتختی خود برگزیدند در نتیجه اسمشان بر این سرزمین مانده است. نظریه سوم نیز که آنچنان مستند و منطقی نیست به دلیل وجود درختان ون که از شیره آن‌ها سقز یا آدامس طبیعی درست می‌کردند اسم سقز را به این منطقه گذاشته‌اند.

اما به احتمال زیاد نام امروزه سقز از نام قوم سکا، اسکیت و سکز به یادگار مانده است. شهر سقز در سرزمین اقوام مانایی، مادی، بر سر راه کاروان همدان به آذربایجان و دیار بکر و موصل به زنجان و قزوین و ری قرار داشت و به دلیل موقعیت چهارراهی از مراکز مواصلاتی دنیای قدیم بود.

سقز دومین شهر پرجمعیت کردستان بعد از سنندج است و دارای مردمانی فرهنگ‌دوست است تا جایی که هر ساله چندین جشنواره مانند جشنواره موسیقی کردی و جشنواره کردی به صورت ثابت در این شهرستان برگزار می‌شود.

شهرستان سقز دارای آثار تاریخی با اهمیتی است که متاسفانه بیشتر آن‌ها در طول زمان براثر بلایای طبیعی و هجوم اقوام مجاور و ویران‌ کردن آن‌ها در زیر خاک مدفون مانده‌اند. 

قلعه (کاخ‌دژ) باستانی زیویه و قلعه قپلانتو از آثار تاریخی و با ارزش این شهرستان کهن است که بر اعتبار و اهمیت تاریخی این منطقه افزوده‌ است.

بازارچه مرزی بسطام نیز به عنوان یکی از سه مرکز اصلی مبادلات تجاری استان در 63 کیلومتری جنوب شهر سقز در مسیر جاده مریوان قرار گرفته و از اهمیت بازرگانی خاصی در استان برخوردار است.

دریاچه سد شهید کاظمی یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان سقز است که در 62 کیلومتری شمال شهر و بین شهرستان‌های سقز و بوکان قرار گرفته است، طول متوسط آن 6 کیلومتر و حجم مخزن آن 48 میلیون مترمکعب است و آب آن از رودهای خورخوره، سیمینه‌رود، زرینه‌رود و چم سقز تامین می‌شود.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز