چرا باید از سقط جنین سالم جلوگیری شود؟

۱۴۰۱/۰۲/۲۲ - ۰۷:۳۸:۰۴
کد خبر: ۱۳۲۸۰۷۲
چرا باید از سقط جنین سالم جلوگیری شود؟
مدیر مرکز جلوگیری از سقط جنین " نفس " خراسان رضوی گفت: اقدامات صورت گرفته در مرکز جلوگیری از سقط جنین" نفس" یک الگوی مؤفق کشوری است و زمینه ایجاد مراکز مشابه را در سراسر کشور فراهم کرده، مرکزی که از ابتدای فعالیتش تاکنون توانسته از انجام 76 مورد سقط جنین سالم جلوگیری کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، تکتم زاده‌احمد اظهار کرد: مرکز مردمی نفس در اردیبهشت ماه سال 1400به همت بسیج جامعه پزشکی و همزمان با روز ملی جمعیت با هدف جلوگیری از سقط جنین سالم افتتاح و تلاش شد که بر روی سقط جنین که مسئله‌ای با وجهه قانونی، عرفی، شرعی و اخلاقی است تمرکز ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه هدف مهم در این مرکز جلوگیری از سقط فرزندان سالم توسط پدر و مادر شرعی جنین است، تصریح کرد: ما در حوزه‌ای به نام حوزه شناسایی، کار را انسجام دادیم و در این زمینه با مراجعه به مطب های پزشکان خواستیم در صورتی که مادر بارداری به این مراکز مراجعه و قصد سقط جنین را داشت آن مادر را به مرکز نفس ارجاع دهند تا با بررسی‌های انجام شده دلیل اصلی مادر برای سقط مشخص و تلاش شود که با حل آن معضل، مادر از تصمیمش منصرف و روال بارداری ادامه یابد.

مدیر مرکز جلوگیری از سقط جنین " نفس " با بیان اینکه مورد بعدی که باید کار ویژه‌ای در آن حوزه انجام می‌شد، حوزه‌ فرهنگ سازی بود، خاطرنشان کرد: متأسفانه طی سالیان گذشته روی این مسئله کار نشده و عموم مردم اطلاعات کافی و درستی از سقط جنین در ابعاد مختلف ندارند و در این راستا، نشست هایی با حضور گروه های مختلف مردم در فرهنگ سراهای سطح شهر مشهد و برخی از مساجد و پایگاه‌های مقاومت بسیج برگزار شد.

جمع آوری خاطرات افراد درگیر ماجرا

زاده‌احمد با تأکید بر اینکه کار فرهنگی دیگر انجام شده در این مدت جمع‌آوری خاطرات افرادی بود که در گذشته اقدام به سقط و یا خواستار سقط بوده و منصرف شدند بود، گفت: ما این خاطرات را در قالب کتابی به نام "شعله‌ای که نور شد" به چاپ رساندیم و امیدواریم که این کتاب بتواند روی مخاطب تأثیرگذار و در تغییر باور مردم نسبت به بحران سقط جنین مؤثر واقع شود.

مدیر مرکز جلوگیری از سقط جنین نفس با اشاره به اینکه در قدم بعدی قرار است، در تابستان سال 1401 آموزش‌های ضمن خدمت در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و برای کارکنان مراکز درمانی دانشگاهی برگزار شود، بیان کرد: این دوره آموزشی که به تشریح عوارض جسمی و روحی سقط می‌پردازد از کارشناسان قضایی هم دعوت می شود تا از بُعد قانونی به این مسئله بپردازند و مفاد و مجازات‌های قانونی سقط‌های جنایی را بازگو کنند.

زاده‌احمد با ذکر این نکته که حوزه‌ی بعدی قابل پیگیری حوزه‌ حمایت بود، تأکید کرد: مادران باردار به دلایل مختلفی ممکن است تصمیم به سقط جنین بگیرند و ما آمدیم تا یک شبکه مسائل منتهی به سقط را بررسی کنیم، در این شبکه حدود ده‌ها مورد طرح شد که مادر به این دلایل ممکن بود اقدام به سقط کند و با شناسایی‌ این موارد حمایت‌های ما هم در همین کانال‌ها قرار گرفت که اهم آن ها مسائل خانوادگی و گاهی نابسامانی زندگی زوجین بود و دیگر موارد پرتکرار هم مشکلات مالی و معیشتی بود.

وی اضافه کرد:  در این حوزه حمایت‌هایمان را در 3 بُعد درمانی، معیشتی و روان پزشکی تقسیم‌بندی کردیم و هر مادر را با توجه به مشکلی که داشت مورد حمایت  قرار دادیم.

زاده‌احمد افزود: فرزند هدیه مبارکی از طرف خدای متعال به پدر و مادر است و تمامی زوجین باید قدر این هدیه ارزشمند را بدانند و امیدواریم که با کمک مسئولان حوزه‌های بهداشت و درمان بتوانیم آمار سقط جنین را کاهش و موجب تغییر باور و نگرش مردم نسبت به فرزند داشتن بشویم.

انتهای پیام

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز