اختصاص هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای اراضی شالیزاری مازندران

۱۴۰۱/۰۳/۱۰ - ۱۲:۰۷:۴۲
کد خبر: ۱۳۳۴۸۷۹
اختصاص هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار سفر رئیس جمهور برای اراضی شالیزاری مازندران
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: در سفر رئیس‌جمهور به مازندران، هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه بهسازی و بازسازی اراضی شالیزاری اختصاص یافته است. ‎

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا از مازندران ، حسن عنایتی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه انجمن برنج ایران، اظهار کرد: شاید قبل از انتزاع حوزه بازار متولی تولید بودیم اما اکنون متولی تنظیم و تامین بازار نیز هستیم.

وی با بیان اینکه مأموریت و مسئولیت ما به معیشت و امنیت غذایی از تولید تا مصرف گره خورده است، افزود: این مهم مأموریت و مسؤولیت ما را صدچندان کرده است و جلسات به‌صورت مستمر درحال برگزاری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در ارتباط با شرایط تامین برخی از کالاها از جمله کالاهای اساسی و استراتژیک برنج که موضوع جدی و بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: گزارش‌هایی در ارتباط با بداخلاقی‌های بازار برنج به دست ما رسیده که نشان می‌دهد که از این حوزه بسیار مهم باید خیلی مراقبت و صیانت کنیم تا دستخوش برخی از موضوعات نشود.

وی با اعلام اینکه مازندران یکی از ظرفیت‌های مهم تولید در کشور محسوب می‌شود، بیان کرد: محدودیت‌های فراوانی شاید در آینده حوزه برنج را در استان تهدید کند به همین دلیل ناگریز هستیم به سمت مباحث دانش‌بنیان و علمی حرکت کنیم و ضریب نفوذ دانش و فناوری را در حوزه شالیزارها و تولیدکنندگان مازندران داشته باشیم.

عنایتی با تاکید بر اینکه اراضی مازندران به شدت زیر ضربه تغییر کاربری و کوچک شدن حوزه تولید است، خاطرنشان کرد: در حوزه کشاورزی‌ یکپارچگی برای ما حائز اهمیت خواهد بود و اهمیت این موضوع در حوزه کاربرد کشاورزی کاهش هزینه‌ها موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه موضوع مهم، حفظ کردن بستر تولید و اقتصادی کردن آن است، بیان کرد: موضوعیت بحث تامین و تنظیم آب نیز بسیار مهم است که در حال حاضر  سد شهید رجایی از سدهای بزرگ استان با ۲۵ درصد کسری نسبت به سال قبل مواجه است و  اگر آب‌بندان‌های استان نبود مطمئنا شرایط را برای ما متفاوت‌تر می‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ضریب امنیت آبی در استان ۳۳ تا ۳۴ درصد است، اظهار کرد: با توجه به همه مسائل کشت برنج در استان مزیت بوده که برای کشور ظرفیت محسوب می‌شود.

عنایتی ادامه داد: در حوزه برنج کشاورزان بسیار حرفه‌ای داریم اینها ظرفیت مازندران را برجسته کرده اما شرایط را باید به‌گونه‌ای پیش ببریم که بتوانیم در راندمان، کیفیت و کمیت تولید با تکنولوژی بذر و سایر ظرفیت اراضی بهره‌برداری اصولی داشته باشیم.

وی یادآور شد: طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در بحث تکنولوژی بذر، توسعه مکانیزاسیون و سایر رقم خورد که باید بدانیم در حد کفایت نیست و باید در حد کفایت در حوزه تولید برنج پیش ببریم تا مزارع و کشت‌زارهای ما اقتصادی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این زمینه تصریح کرد: امسال برنامه دولت در حوزه آبیاری زهکشی یا سامانه اراضی کشاورزی استان که ۹ زیر پروژه دارد و این مسئله در اولویت وزارت جهادکشاورزی قرار گرفت و در سفر رئیس‌جمهور به مازندران هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار در حوزه اراضی شالیزاری شامل برگشتی آب آببندان‌ها، بازسازی و نوسازی شالیزارها اختصاص یافته است.

عنایتی با اشاره به اینکه طارم درشمار ارقام اصلی و مهم کشت مازندران است، بیان کرد: ولی در حوزه بذر نتوانستیم به نقطه مطلوبی برسیم که امیدواریم یا حمایت‌ها و پیگیری‌ها به حوزه تولید بذر برگردد.

وی تصریح کرد: بازار در حوزه محصولات کشاورزی بسیار مهم است که فرایند تولید در مراحل مختلف ارز‌ش‌افزوده ایجاد می‌کند و باید بدانیم پایانه برنج در حوزه بازار و پشتیبانی بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت: اتفاق خیلی خوبی در کشور افتاد و مردم اقبال خوبی به برنج ایرانی به‌ویژه برنج شمال نشان دادند که ثابت می‌کند حرکت‌های بسیار ارزشمند و ادامه‌داری از گذشته شروع شده و تداوم می‌یابد که نقش انجمن برنج ملموس است.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز