تولیت آستان قدس رضوی: تمام مردم ایران باید از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوند

۱۴۰۱/۰۳/۱۷ - ۲۳:۰۰:۰۲
کد خبر: ۱۳۳۷۰۳۱
تولیت آستان قدس رضوی: تمام مردم ایران باید از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: نه‌تنها نیازمندان و احسان جویان بلکه در حد ظرفیت، تمامی مردم عزیز ایران باید از خدمات آستان قدس بهره‌مند باشند و همه مردم بتوانند از برکت وجود نورانی حضرت رضا(ع) بهره معنوی و مادی ببرند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت‌الاسلام‌ احمد مروی در آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی هم‌زمان ۱۰ پروژه با ارزش بیش از ۸۴۰ میلیارد ریال افزود: آستان قدس تعمیق معرفت و تسهیلات زیارت برای زائران را وظیفه خود می‌داند.

وی به خدمات گسترده آستان قدس به نیازمندان کشور در ایام کرونا اشاره کرد و افزود: کمک به نیازمندان و احسان جویان قطعاً الطاف و برکات الهی را به دنبال خواهد داشت، در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم مطلوب نیست و بخشی از نذورات از سوی اقشار متوسط به پایین جامعه انجام می‌شود، اما نذورات مردمی آستان قدس در همین مدت بیش از ۲ برابر شده و نشان از محبت بیش از پیش مردم به دستگاه امام رضا(ع) است.

تولیت آستان قدس اظهار داشت: در پروژه‌های عام‌المنفعه که برکات آن خدمت‌رسانی مستقیم و رفع مشکلات مردم است، به‌هیچ‌عنوان نباید نگران چگونگی تأمین بودجه بود؛ اگر با توکل و استعانت از پروردگار متعال پروژه‌ای را برای خدمت به مردم و زائران حضرت رضا(ع) آغاز کنیم، بی‌تردید خداوند کمک خواهد کرد و بودجه و هزینه آن تأمین می‌شود.

 حجت الاسلام مروی با اشاره به پروژه‌های ساختمانی آستان قدس جهت اسکان زائران، بیان کرد: ضمن تأکید بر رعایت کامل اصول استحکام بنا و زیبایی در اجرای این پروژه‌ها، در احداث این ساختمان‌ها نباید صرفاً نگاه خوابگاهی وجود داشته باشد بلکه امکانات رفاهی موردنیاز برای اسکان و زیارت آسوده از قبیل تغذیه، امکانات درمانی، ایاب و ذهاب به حرم مطهر و غیره باید مدنظر قرار گیرد.

وی افزود: ساخت مناسب مراکز اسکان زائران و فراهم آوردن امکانات مورد نیز بخشی از کار بوده، بخش مهم دیگر آن مدیریت شایسته این مراکز در پذیرایی از زائران است؛ اگر مراکز اسکان زائران را نسازیم تنها یک اشکال بر ما وارد است اما اگر ساختیم و خوب مدیریت نکردیم اشکالات متعدد وارد است، لذا مدیریت قدرتمند و دقیق این مراکز در ایام بهره‌برداری بسیاری حائز اهمیت و مورد تأکید است.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: زائر شهر، زائرسرا، مجتمع‌های میان راهی، اقامتگاه‌های زائران در مناطق مختلف که وابسته به آستان قدس هستند باید به بهترین نحو مدیریت شوند، البته تاکنون مدیریت این مراکز خوب بوده اما تا نقطه ایده آل فاصله وجود دارد.

وی با بیان اینکه آستان قدس رویکرد کسب درآمد از مراکز اسکان زائران را ندارد، گفت: اگر هزینه‌ای در این مراکز از زائران اخذ می‌شود تنها برای نگهداری آن بناست و آستان قدس هیچ نیازی به اینکه از مجموعه‌های اقامتی زائران کسب درآمد کند، ندارد.

حجت‌الاسلام‌ مروی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آزادی ۱۱۱ تن از مادران زندانی جرائم غیر عمد توسط آستان قدس در ایام دهه کرامت، اظهار داشت: از اقدامات بسیار خداپسندانه آزادی زندانیان جرائم مالی غیر عمد به‌ویژه مادران زندانی است، بسیاری از خانواده‌ها به این سبب از هم پاشیده می‌شوند و کودکانی به این واسطه بی‌سرپرست و تحت تربیت‌های ناصحیح قرار می‌گیرند.

وی گفت: آستان قدس برای گسترش اقدام خوب و نیکوکارانه آزادسازی زندانیان جرائم مالی غیر عمد در کشور تمام تلاش خود را خواهد کرد.

تولیت آستان قدس رضوی در بخش پایانی سخنان خود به اجرای طرح اهدای ۸۸۸ جهیزیه برای زوج‌های جوان توسط آستان قدس اشاره و ابراز کرد: گاهی با مبالغ اندک می‌توان سبب تشکیل زندگی یک زوج جوان شد.

وی افزود: در مواردی هزینه خرید جهیزیه یک زوج، از خرج یک ماه یا یک هفته بسیاری از ثروتمندان جامعه کمتر است؛ کسانی که بضاعت مالی مناسبی دارند اما کمکی به رفع مشکلات نیازمندان به‌ویژه در حوزه تأمین جهیزیه نمی‌کنند روز قیامت مسئول هستند و باید پاسخگو باشند.

حجت‌الاسلام‌ مروی عنوان کرد: ثروتمندانی که برای جهیزیه فرزندان خود میلیاردی هزینه می‌کنند چرا با همان هزینه موجب تشکیل زندگی صدها زوج نمی‌شوند؟ چنین افرادی باید پاسخگوی این غفلت‌ها در روز قیامت باشند و بدانند ثروتشان به‌واسطه نعمت‌های الهی، استعداد و سلامتی حاصل شده و شکر این نعمت‌ها در دستگیری از نیازمندان برای رضای خداوند است.

کلنگ زنی و افتتاح طرحهای مختلف با اعتبار ۸۴۰ میلیارد ریال

مدیرعامل بنیاد کرامت رضوی هم گفت: امروز علاوه بر آغاز عملیات اجرایی احداث فاز سوم زائرسرای رضوی، پروژه‌های در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به بهره برداری رسید و یک پروژه نیز در استان ایلام وارد مرحله اجرایی شد.

محمدحسین استادآقا افزود: احداث فاز سوم زائر سرای رضوی ‌در ۷ بلوک، هر یک به مساحت ۲۸۰۰ مترمربع مساحت آغاز شد که تکمیل و بهره‌برداری آن، ظرفیت تخت‌ها برای اسکان زائران کم بضاعت، ۱۱۰۰ تخت افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد:  پس از سیل سال ۹۸ و وقوع سیل دیگری در سال ۱۴۰۰ در استان سیستان و بلوچستان، بنیاد کرامت رضوی با شناسایی ۶۰ واحد مسکونی در شهرستان کنارک، برای بازسازی آنها وارد عمل شد و امروز این پروژه نیز تکمیل و و به مردم تحویل  شد. 

مدیرعامل بنیادکرامت اظهار داشت: همچنین با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی مربوطه، ۵۰ حلقه چاه در شهرستان زابل حفر شد تا حدود ۱۰۰ هکتار زمین کشاورزی زیر کشت برود و امیدواریم با اجرای این طرح، خانواده های کم بضاعت این شهرستان توانمند شوند و زراعت در این مناطق رونق بگیرد.

وی گفت: کلنگ زنی مجتمع زیارتی چند منظوره اربعین در شهرستان مهران استان ایلام، از دیگر طرحها است. این مجموعه رفاهی و خدماتی در زمینی به مساحت ۲۵ هزار متر احداث خواهد شد که شامل فضای اسکان زائران، احداث حمام و سرویس های سرویس های بهداشتی است و تا پایان سال ۱۴۰۱ آماده بهره برداری خواهد شد. فاز دوم این مجتمع نیز شامل کارخانه یخ، آشپزخانه و برخی دیگر از نیازها خود بود که در سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد.

استادآقا ادامه داد: ۲۰۰ منزل مسکونی در شهرستان رودان نیز که در سیل سال ۱۴۰۰ آسیب جدی دیده بود، پس بازسازی، به تدریج تحویل مردم شد و امروز آخرین مرحله تحویل این واحدها خواهد بود.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز