راه های مقابله با سالک!

۱۴۰۱/۰۳/۲۲ - ۰۹:۰۵:۱۷
کد خبر: ۱۳۳۸۴۶۵
راه های مقابله با سالک!
رییس گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دار دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با اقدامات و برنامه های انجام شده در سال های اخیر، سیر ابتلا به سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه نزولی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر زهرا نهبندانی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیارد نفردر دنیا در معرض خطر ابتلا به سالک هستند و سالانه 700 هزار تا یک میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری می شوند خاطر نشان کرد: در کشور ایران، 19 استان و 40 دانشگاه علوم پزشکی و 150 شهرستان این بیماری را گزارش داده اند که از آن جمله می توان به استانهای فارس، اصفهان، خوزستان، سمنان و خراسان اشاره کرد.

 

وی با بیان اینکه 80 درصد موارد ابتلا ، سالک روستایی است، تصریح کرد:عمده موارد سالک در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نوع شهری است.

دکتر نهبندانی با اشاره به اینکه ناقل این بیماری پشه هایی است که بیشتر در فضای مرطوب با حرارت و با میزان بارندگی بالا مشاهده می شوند، افزود: بیماری در ساختمان های تازه ساز که هنوز نخاله ها و زباله ساختمانی نزدیک به خانه نگهداری می شود، زمینه شیوع بالاتری دارد.

وی با اشاره به اینکه اواخر اردیبهشت ماه با گرم شدن هوا تا پایان آذر ماه احتمال گزش توسط پشه وجود دارد، عنوان کرد:  درمان به موقع بیماری و پانسمان زخم تا مراجعه بعدی در درمان بیماری نقش موثری ایفا می کند، همچنین  استفاده از پشه بند در فصل گرم سال و پشه کش قبل از خواب ، استفاده از لباس پوشیده در کودکان به خصوص هنگامی که در جوار ساختمان های نیمه ساخته بازی می کنند می تواند مانع گزش پشه سالک شود.

دکتر نهبندانی با بیان اینکه تقویت همکاریهای بین بخشی در حوزه جمع آوری زباله و نخاله یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از شیوع سالک در بین مردم است، گفت:  نخاله ها باید حداقل 5 کیلومتر خارج از شهر تخلیه شوند، علاوه براین بهسازی خانه ها و جمع آوری سگ های ولگرد باعث شده تا میزان ابتلا به بیماری سالک روند کاهشی پیدا کند به نحوی که میزان ابتلا از سال 88 تا 98 از 6 هزار مورد سالک به هزار و 800 مورد رسیده است .

وی با اشاره به اینکه این کاهش سیر ابتلا در سایه همکاری های بین بخشی و جلوگیری از رها سازی نخاله ها در سطح شهر انجام شده است، گفت: هر ساله کانون ابتلا به بیماری سالک شناسایی می شود و در صورت اضافه شدن حتی یک مورد به موارد ابتلا کارشناسان بهداشت برای علت یابی موضوع موقعیت را مورد بررسی قرار می دهند تا زمینه ریشه کنی سالک در آن موقعیت فراهم شود.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز